معرفی انواع ساکشن و تجهیزات مربوط به آن

ساکشن یکی از اساسی ترین کار هایی است که در بخش اورژانس بیمارستان انجام می شود. دستگاه های ساکشن خونریزی بیمار را کنترل می کنند، خلط های تنفسی را خارج می کنند، استفراغ یک بیمار بیهوش را خارج می کنند و ... . ما در این مقاله به انواع ساکشن اشاره می کنیم و تجهیزات مربوط به ساکشن را معرفی می کنیم. در پایان نیز بهترین دستگاه ساکشن خانگی را معرفی می کنیم.

ساکشن چیست؟

ساکشن

ساکشن فرایند پاکسازی ترشحات باقی مانده در دستگاه تنفسی بیمارانی است که خودشان نمی توانند آن ترشحات را خارج کنند. شاید این بیماران دچار تراکئوستومی شده باشند یا به دلایل مختلفی مانند درگیری عصبی یا بیهوش بودن نتوانند سرفه کنند. اگر یک لوله در دستگاه تنفسی قرار بگیرد، ممکن است تولید مخاط افزایش پیدا کند. بنابراین در بخش نوزادان و کودکان ساکشن کردن رایج ترین روش است.

ساکشن از تکنیکی استفاده می کند که باعث تحریک سرفه برای حذف خلط اضافی یا آسپیراسیون ترشحات از مجاری تنفسی می شود. مجاری تنفسی ممکن است با یک کاتتر در حلق (مکش دهانی) یا عبور کاتتر از بین تار های صوتی و در داخل نای برای ایجاد سرفه تحریک شود. با قرار دادن یک کاتتر ساکشن از طریق مجرای بینی و حلق یا از طریق حفره دهان و حلق، راه هوایی نای باز می شود. ترشحات با مکش از طریق دستگاه ساکشن خارج می شوند.

انواع ساکشن

انواع ساکشن

  1. ساکشن بینی: ساکشن بینی با عبور دادن کاتتر از سوراخ بینی انجام می شود و هدف آن خارج کردن ترشحات از حفره بینی است. این نوع ساکشن سطحی است و برای از بین بردن ترشحاتی که مجرای بینی را مسدود کرده اند استفاده می شود.
  2. ساکشن دهان: ساکشن دهانی از یانکاور که نوعی کاتتر ساخته شده از پلاستیک با نوکی خمیده است، استفاده می کند. این نوع ساکشن با قرار دادن یانکاور ترشحات را از حفره دهان خارج می کند.
  3. ساکشن حلق: ساکشن حلقی شامل عبور دادن کاتتر ساکشن از دهان یا بینی بیمار برای خارج کردن ترشحات پشت گلو است.
  4. ساکشن عمیق: ساکشن عمیق نوعی ساکشن است که با قرار دادن کاتتر در مجاری هوایی تنفسی انجام می شود.
  5. ساکشن داخل تراشه: ساکشن داخل تراشه برای بیمارانی که لوله تراشه در دستگاه تنفسی خود دارند استفاده می شوند. این نوع ساکشن مستلزم استفاده از یک کاتتر ساکشن استریل است که از طریق لوله داخل تراشه بیمار وارد مجاری هوایی تنفسی بیمار می شود. سپس یک کاتتر ساکشن به دستگاه ساکشن متصل می شود و ساکشن انجام می شود. دستگاه ساکشن، ترشحات و مخاط را از مجاری هوایی تنفسی به داخل محفظه جمع آوری ساکشن می کشد.
  6. ساکشن نازوتراشه: در ساکشن نازوتراشه یک کاتتر انعطاف پذیر از طریق بینی وارد نای می شود و ترشحات را خارج می کند. این نوع ساکشن برای بیمارانی استفاده می شود که نمی توانند به تنهایی ترشحات خود را خارج کنند و نیاز به ساکشن مکرر دارند.
  7. ساکشن حبابی: ساکشن حبابی نوعی ساکشن است که از یک حباب مکنده کوچک دستی برای خارج کردن ترشحات مجرای هوایی فوقانی استفاده می کند. این نوع ساکشن معمولا برای نوزادان یا نوزادانی که ترشحات اضافی در دهان یا بینی خود دارند استفاده می شود. استفاده از ساکشن حبابی نسبتا ساده است. ابتدا حباب مکنده فشرده می شود تا هوای داخل حباب خالی شود. سپس حباب به سوراخ بینی یا دهان بیمار وارد می شود و ترشحات را با مکیدن جذب می کند.
  8. ساکشن اوروفارنکس: ساکشن اوروفارنکس نوعی ساکشن است که در آن کاتتر به منظور خارج کردن ترشحات از گلو به دهان و حلق وارد می شود. این نوع ساکشن برای از بین بردن ترشحات بیمارانی که نمی توانند سرفه کنند مناسب است.
  9. ساکشن نازوفارنکس: ساکشن نازوفارنکس نوعی ساکشن است که با استفاده از کاتتر از طریق بینی وارد حلق می شود و ترشحات پشت حلق را خارج می کند. ساکشن نازوفارنکس برای بیمارانی که مجاری هوایی تنفسی شان به دلیل ناتوانی در سرفه مسدود شده است توصیه می شود.
  10. ساکشن تراکئوستومی: ساکشن تراکئوستومی نوعی ساکشن است که برای بیمارانی که لوله تراکئوستومی در دستگاه تنفسی شان قرار داده شده است، استفاده می شود. تراکئوستومی نوعی روش جراحی است که در آن یک برش کوچک در گردن بیمار ایجاد می شود و یک لوله مستقیما در نای بیمار قرار می گیرد. این نوع ساکشن نیاز به استفاده از یک کاتتر مکش استریل دارد که از طریق لوله تراکئوستومی وارد می شود و به حذف ترشحات مجاری هوایی کمک می کند.

از چه تجهیزاتی برای انجام ساکشن استفاده می شود؟

ساکشن

هم دستگاه های ساکشن خانگی و هم دستگاه های ساکشن بیمارستانی از تجهیزات مختلفی برای ساکشن استفاده می کنند. هر یک از این تجهیزات نقش مهمی در فرایند ساکشن دارند. این تجهیزات عبارتند از:

  • کاتتر ساکشن استریل
  • منبع خلا
  • لوله اتصال
  • محفظه جمع آوری
  • دستکش استریل
  • آب استریل
  • سرم سالین استریل
  • منبع اکسیژن
  • پالس اکسیمتر
  • گوشی پزشکی

معرفی محصول

  1. ساکشن رومیزی CA-MI مدل ASPIRET

ساکشن رومیزی CA-MI مدل ASPIRET

ساکشن رومیزی CA-MI مدل ASPIRETبسیار کم صدا، کوچک و قدرتمند است و قابلیت مکش 15 لیتر در دقیقه را دارد. این ساکشن غیرقابل شارژ است و می تواند به صورت مداوم و 24 ساعته روشن بماند. مکش این دستگاه قابل تنظیم است و حداکثر قدرت مکش 563 میلی متر جیوه است. این ساکشن فیلتر آنتی باکتریال و کانولای یکبار مصرف دارد و در مصارف خانگی و بیمارستانی استفاده می شود. این محصول ساخت کشور ایتالیا است.

  1. ساکشن رومیزی زنیت مد مدل ZTH-C

ساکشن رومیزی زنیت مد مدل ZTH-C

ساکشن رومیزی زنیت مد مدل ZTH-C یک مخزن یک لیتری دارد، بسیار کم صداست و برای استفاده های خانگی و کلینیکال مناسب است. قدرت مکش این محصول 15 لیتر بر دقیقه است و غیر قابل شارژ است. این ساکشن ساخت کشور چین است و طراح آن کشور سوئیس است و یک سال گارانتی دارد.

جمع بندی

ما در این مقاله توضیح دادیم ساکشن چیست، چه انواعی دارد و برای انجام دادن ساکشن به چه تجهیزاتی نیاز است. در پایان نیز دو دستگاه ساکشن را معرفی کردیم. شما با تقویت عضلات تنفسی خود می توانید از بروز انواع مشکلات تنفسی جلوگیری کنید.