نحوه کار کردن دستگاه ساکشن خانگی

ممکن است زمانی پیش بیاید که بنا به دلایلی نخواهید بیمار خود را به بیمارستان ببرید و تمایل دارید که در خانه از او پرستاری کنید. اگر بیمار در دستگاه تنفسی خود دچار مشکلاتی است و دستگاه پیک فلومتر رنگ قرمز را نشان می دهد و بیمار نمی تواند ترشحات آن قسمت ها را به نحوی رفع کند، نیازی نیست که نگران حال او باشید. دستگاه ساکشن خانگی دستگاهی است که به راحتی این کار را انجام می دهد. ما در این مقاله درمورد اینکه این دستگاه چیست و چگونه کار می کند توضیحاتی ارائه کرده ایم.

دستگاه ساکشن چه دستگاهی است و چه کاربرد هایی دارد؟

دستگاه ساکشن خانگی

دستگاه ساکشن یکی از انواع وسایل پزشکی و نام دیگر آن آسپیراتور است. فرد بیمار ممکن است بنا به دلایلی مانند نا هوشیاری یا یک روش پزشکی که بر او اعمال می شود، نتواند ترشحات بدن خود را که شامل مخاط، بزاق و خون می شوند، پاکسازی کند و اندام های تنفسی او دچار گرفتگی شوند. در این حالت از این دستگاه برای باز کردن این اندام ها استفاده می شود تا بیمار بتواند به راحتی تنفس کند. متخصصانی که وظیفه مراقبت از بیمار را بر عهده دارند، زمانی که راه تنفسی بیمار به طور جزئی یا کلی بسته شده است، استفاده از این دستگاه را جزء مهمی از برنامه درمانی او می دانند.

کاربرد های معمول دستگاه ساکشن موارد زیر را شامل می شوند:

  • زمانی که بیمار نمی تواند به راحتی نفس بکشد، ترشحات دستگاه تنفسی او را از بین می برد.
  • یک ماده خارجی را از نای یا ریه های بیمار بیرون می برد.
  • خون را از راه هوایی پاکسازی می کند.
  • در حالی که بیمار بی هوش است و استفراغ می کند به او کمک می کند.

دستگاه ساکشن خانگی چیست؟

انواع دستگاه های ساکشن در بیمارستان ها برای استفاده بیماران و یا حتی برای اجاره دادن برای استفاده در خانه در دسترس هستند. این دستگاه ها شامل دستگاه های ساکشن دستی، دستگاه های ساکشن ثابت و دستگاه های ساکشن خانگی (قابل حمل) می شوند. ما در این قسمت به طور اختصاصی به بررسی دستگاه ساکشن خانگی (قابل حمل) می پردازیم.

این نوع از دستگاه های ساکشن در فناوری آسپیراتور به شکل چشم گیری پیشرفته هستند و باتری قوی ای هم دارند. وزن این دستگاه ها بسیار کم است و به راحتی می توان آن ها را جا به جا کرد؛ از این رو دستگاه های قابل حمل نیز نامیده می شوند. اختراع دستگاه ساکشن خانگی، کار بیماران و پزشکان خانگی را بسیار آسان تر کرده است؛ این دلیل و تمام دلایلی که ذکر شد، موجب شده اند که اخیرا این نوع دستگاه به یکی از دستگاه های محبوب و پر کاربرد در این حوزه بدل شود.

دستگاه ساکشن خانگی چگونه کار می کند؟

دستگاه ساکشن خانگی

این دستگاه یک لوله اتصال پلاستیکی یک بار مصرف دارد که کاتِتِر نامیده می شود. خود دستگاه با ایجاد فشار منفی از طریق این لوله هدایت می شود. دستگاه ساکشن خانگی به این صورت کار می کند که با خارج کردن خون، مخاط و ترشحات دیگر در اثر همان فشار منفی از دستگاه های تنفسی خارج می شود و ترشحات به طور خودکار در ظرف مخصوص جمع می شود.

در اینجا چند اجزاء دستگاه مکش را ذکر می کنیم:

  • باتری های قابل شارژ

ممکن است موقعیتی پیش بیاید که باتری دستگاه ساکشن خانگی تمام شده باشد و هیچ منبع برقی در نزدیک آن یافت نشود. به این دلیل که در زمان های خاص و اضطراری از این دستگاه استفاده می شود باید از مجهز بودن آن مطمئن بود. دستگاه مکش باتری های قدرتمندی دارد و همیشه در دسترس خواهد بود.

  • پمپ مکش

جای این جزء در داخل آسپیراتور است. این بخش در عملکرد دستگاه ساکشن خانگی نقشی حیاتی بر عهده دارد؛ زیرا ایجاد کننده فشار منفی است و دستگاه هم بدون فشار منفی عملا کارایی ندارد.

  • لوله اتصال

کارکرد این لوله وصل کردن پمپ خلاء به قوطی جمع آوری است. لوله اتصال به هیچ وجه نباید با آنچه که در داخل قوطی است برخورد داشته باشد.

  • سیم برق

دستگاه ساکشن خانگی یک سیم برق دارد که زمانی که نزدیک پریز برق باشید می توانید از آن استفاده کنید.

  • لوله استریل بیمار

لوله بیمار به سر ساکشن وصل می شود و ترشحاتی را که از دستگاه های تنفسی بیمار جمع می شود، به سمت قوطی جمع آوری هدایت می کند. این لوله را حتما باید بعد از هر مرتبه مکش به طرز مناسبی دور انداخت.

معرفی محصول

اکنون دو مورد از دستگاه ساکشن خانگی را ارزیابی می کنیم:

  1. ساکشن برقی موتور کوچک HSP

ساکشن برقی موتور کوچک HSP

ساکشن برقی موتور کوچکHSP به سرعت و با بهترین و به روز ترین روش، مجاری تنفسی بیمار شما را باز می کند و اگر خون و ترشحات زیادی موجب گرفتگی دهان و ریه شده باشند، آن ها را با مکش برطرف می کند. ساکشن برقی موتور کوچک HSP دارای قابلیت تنظیم فشار است. مخزن آن یک لیتر و وزن آن 4.5 کیلوگرم است. منشا خونریزی را از طریق خشک نگه داشتن آن، مشخص می کند. فیلتر HEPA دارد که از وارد شدن مایعات و ترشحات به داخل دستگاه جلوگیری می کند. تومور را هنگام برداشتن از بین نمی برد و حفظ می کند. این دستگاه دو سال ضمانت دارد.

  1. ساکشن رومیزی CA-MI مدل AS100

ساکشن رومیزی CA-MI مدل AS100

ساکشن رومیزی CA-MI مدل AS100قابل شارژ نیست اما می تواند 24 ساعته کار کند. وزن آن 3.6 کیلو گرم است و در بیشترین حالت 40 لیتر در دقیقه مکش دارد. صدای بسیار کمی تولید می کند و ساختاری ارگونومیک و استاندارد دارد. در بیشترین حالت 600 میلی لیتر جیوه در دقیقه مکش دارد و قابل تنظیم است. منبع تغذیه آن 230 ولت، قطر شلنگ آن 10 میلی متر و جنس آن سیلیکونی است. فیلتر آنتی باکتریال دارد و ساخت کشور ایتالیا است. این دستگاه 1 سال ضمانت دارد.

نتیجه گیری

همانطور که مشاهده کردید، با خرید دستگاه ساکشن خانگی دیگر لازم نیست که نگران حال بیمار خود در منزل باشید و نگران این باشید که ترشحاتی مانند بزاق، مخاط و خون باعث ناراحتی او شوند و در شرایطی برای او خطرناک باشند. شما می توانید با تقویت عضلات تنفسی خود کیفیت زندگی خود را بهبود ببخشید. ما در این مقاله در ابتدا دستگاه ساکشن را به طور کلی توضیح دادیم، انواع آن را ذکر کردیم و یکی از آن ها را به طور خاص بررسی کردیم، اجزاء نوع خانگی را به طور مجزا توضیح دادیم و دو نوع از بهترین دستگاه های ساکشن خانگی را به طور اختصاصی بررسی کردیم.