Apnea

آنچه در مورد CPAP و BiPAP باید بدانید

BiPAP(که BPAP هم گفته میشود) مخفف Bilevel Positive Airway Pressure است که به معنای فشار مثبت دوطرفه ی هوا است. BiPAP از لحاظ عملکرد و طراحی بسیار شبیه CPAP است که عملکرد فشار هوای مثبت مستمر را فراهم میکند. BiPAP و CPAP نوعی درمان غیرتهاجمی برای بیمارانی است که از آپنه ی خواب رنج میبرند.

آپنه خواب به حالتی اطلاق میشود که فشار بالای هوای ریه در طول خواب به طور مداوم مسدود میشود که موجب کاهش یا توقف کامل جریان هوای ریه میشود.این نوع آپنه به آپنه ی انسدادی شناخته میشود.

نوع دیگری از آپنه که به آپنه ی مرکزی موسوم است، به حالتی اشاره دارد که سیگنال های مربوط به تنفس، توسط مغز ارسال نمیشود. تجهیزات مربوط به انسداد ریه و آپنه، تعداد دفعات کاهش حجم تنفس یا انسداد تنفسی، یا تعداد آپنه های مرکزی در ساعت را اندازه گیری میکنند. همچنین کاهش سطح اکسیژن خون در طول این پدیده ها را بررسی میکنند.

آپنه میتواند به دلیل بعضی شرایط مانند ساختار فیزیکی فرد یا شرایط دارویی اتفاق بیافتد. این عوامل میتواند شامل چاقی، تورم لوزه، مشکل در برخی غده های درونزا، اختلالات عصبی عضلانی، مشکلات قلبی و کلیوی، ویژگی های ژنتیکی و تولد نارس باشد.

از نشانه های آپنه میتوان به خرناس و تنفس بریده بریده در خواب اشاره کرد. با این وجود تشخیص قطعی این مسأله توسط پزشک تأیید میشود. در صورتی که آپنه درمان نشود میتواند به عوارضی مثل حمله ی قلبی، آب سیاه چشم، دیابت، سرطان و اختلالات رفتاری و عصبی بیانجامد. هردو دستگاه CPAP و BiPAP، هوای فشرده شده را از طریق ماسک به جریان هوای ریه ی فرد بیمار وارد میکنند. این فشار هوا مانند یک پشتیبان، مانع غش کردن(به اصطلاح کلپس کردن) ماهیچه های حلق میشود و از انسداد جریان هوا جلوگیری میکند.

اما تفاوت این دو دستگاه کجاست؟

در بسیاری از موارد، استفاده از درمان CPAP کافی و مناسب است. دستگاه CPAP یک جریان ثابت و مداوم از هوای فشرده شده را به جریان هوای ریه ی بیمار وارد میکند. همانطور که اشاره شد، فشار هوا در CPAP ثابت است؛ این فشار از طریق بررسی و صلاحدید پزشک تشخیص داده میشود و دستگاه CPAP باید طبق این فشار تنظیم شود.در برخی از دستگاه های CPAP این فشار به یک باره وارد جریان تنفسی فرد نمیشود و به تدریج از فشار کم تا فشار تجویزشده افزایش پیدا میکند که این امر موجب تحمل بهتر فشار هوا توسط بیمار میشود.

یکی از شکایت های بیماران از دستگاه CPAP این است که برخی بیماران نمیتوانند فشار متناسب با هوای دم خود را پیدا کنند. وقتی که فشار هوای CPAP روی فشارهای بالا تنظیم میشود، تنفس دم بیمار آزاردهنده میشود.

در دستگاه BiPAP علاوه بر میزان فشار، ویژگی های زمانی تنفس فرد را نیز میتوان تنظیم کرد. به این صورت که زمان تنفس فرد در دقیقه اندازه گیری میشود و وقتی زمان بین دو تنفس فرد از زمان اندازه گیری شده بیشتر شود، خود دستگاه بیمار را وادار به تنفس میکند.

تفاوت اصلی دستگاه CPAP و BiPAP این است که دستگاه CPAP فقط در یک فشار خاص تنظیم میشود و در تمام طول خواب، فشار هوای ارسالی همان مقدار است اما دستگاه BIPAP دارای دو مد فشار است: فشار تنظیم شده برای استنشاق (ipap) و فشار پایین برای استشمام (epap). این دو مدل تنظیم موجب میشود که بیمار بتواند هوای بیشتری را وارد ریه و از آن خارج کند.

BiPAP برای چه بیمارانی مناسب است؟

  • بیماران مبتلا به آپنه، با فشار بالای تنفسی یا سطح اکسیژن پایین
  • وقتی که CPAP نتواند بیماری یا اختلال مورد نظر را درمان کند
  • بیماران دارای اختلالات قلبی و عروقی مانند نارسایی احتقانی قلب
  • بیماران دارای اختلالات ریوی یا عصبی عضلانی

APAP چیست؟

APAP از لحاظ عملکرد مشابه CPAP و BiPAP است. تفاوت APAP با CPAP که در یک فشار ثابت عمل میکند اینست که APAP دارای دو مد عملکرد است که میتواند در طول زمان خواب بین این دو مد نوسان کند: گستره ی بالا و گستره ی پایین. دستگاه APAP از الگوریتم های خاصی استفاده میکند که تغییرات نامحسوس تنفس فرد بیمار را تشخیص میدهد و فشار را با توجه به این تغییرات در بهترین فشار تنظیم میکند.

مزایای دستگاه APAP چیست؟

  • بیشتر دستگاه های APAP دارای مد عملکرد CPAP هم هستند. یعنی اگر شما یک دستگاه APAP خریداری کنید و پس از مدتی متوجه شوید که مد عملکرد خودکار این دستگاه برای شما لازم نیست، میتوانید از دستگاه مانند یک دستگاه CPAP استفاده کنید.
  • تنظیم خودکار فشار هوا بین دو گستره ی تنفسی بالا و پایین یک مزیت بسیار مهم است زیرا بسیاری از بیماران در طول خواب به نیازهای تنفسی یکسانی نیاز ندارند بلکه لازم است که فشار هوا در طول خواب تغییر کند. با این ویژگی، وقتی شما در طول خواب جا به جا شوید یا غلت بخورید، فشار هوای دستگاه هم با توجه به وضعیت شما تغییر میکند.
  • در زمان خواب REM بدن احساس آرامش بیشتری دارد که موجب سست شدن ماهیچه های بدن، از جمله ماهیچه ی حلق میشود که در این زمان به فشار هوای بیشتری نیاز است. دستگاه APAP میتواند بصورت اتوماتیک این نیاز را تشخیص دهد.
  • برای کسانی که دچار آلرژی فصلی هستند، تغییرات آب و هوا نیازهای تنفسی فرد را تغییر میدهد که این دستگاه میتواند با تشخیص این نیازها به آنها پاسخ دهد
  • ممکن است که دستگاه CPAP در حال حاضر بتواند نیازهای تنفسی شما را برطرف کند، اما در آینده چطور؟ تغییرات فیزیکی مانند وزن میتواند روی گستره ی تنفس شما تاثیر بگذارد و شما با داشتن یک دستگاه APAP میتوانید در هر زمانی به نیازهای تنفسی خود رسیدگی کنید

معایب دستگاه APAP چیست؟

  • الگوریتم های مورد استفاده در این دستگاه ها برای هر برندی با برند دیگر فرق میکند و این باعث میشود که پیدا کردن دستگاه مناسب برای شما دشوار شود.
  • تغییرات فشار دستگاه گاهی میتواند کند باشد و موجب شود که شما به فشار هوای ایده آل دسترسی پیدا نکنید
  • قیمت این دستگاه ها نسبت به CPAP معمولا بالاتر است

منابع:

www. Alaskasleep.com

www.nhlbi.nih.gov


برای خرید دستگاه های کمک تنفسی به لینک زیر مراجعه بفرمایید:
دستگاه کمک تنفسی | فروشگاه اینترنتی درمان کالا