goldfish

همزمان با نزدیک شدن عید نوروز، کنار خیابان‌ها پر می‌شود از تشت‌های پر از ماهی قرمز (ماهی گلی) که در انتظار سفر به تنگ‌های شیشه‌ای خانه ما هستند. ماهی‌هایی که در ظاهر بسیار ساده هستند و گفته می‌شود که 6 ثانیه حافظه دارند؛ اما در واقعیت، حقایق جالبی در مورد آنها وجود دارد که نمی‌دانیم.

10 واقعیت جالب در مورد ماهی قرمز

1- عمر ماهی قرمز

با وجود اینکه درصد بالایی از ماهی‌هایی که برای سفره عید خریداری می‌کنیم، بیشتر از چند هفته زنده نمی‌مانند، ماهی‌های قرمز هم می‌توانند عمر بالایی داشته باشند.

پیرترین ماهی قرمزی که تا به‌حال مشاهده شده است، از سال 1962 تا 2005، یعنی 43 سال زنده ماند.

2- طول ماهی قرمز

سایز ماهی‌های قرمز به‌نسبت محیطی که در آن زندگی می‌کنند تغییر می‌کند. اگر شرایط زیست این گونه، مهیا باشد، این ماهی می‌تواند بسیار بزرگ‌تر از آن شود که بتوان آن را در تنگ‌های کوچک شیشه‌ای جا داد!

طولانی‌ترین ماهی قرمز دیده‌شده که در کتاب رکوردهای گینس هم ثبت شده است، 47.4 سانتی‌متر طول داشت.

3- ماهی‌های قرمز می‌توانند بشنوند

a goldfish in glass tank

عدم مشاهده گوش‌های ماهی قرمز، به معنی عدم قدرت شنوایی این ماهی نیست. ماهی قرمز دارای گوش داخلی (اوتولیت) است و می‌تواند صداهای تولیدشده محیط، حتی در حد صدای پای افراد را هم بشنود.

پژوهش‌ها نشان می‌دهند که ارتعاشات اطراف تنگ ماهی، مانند صداهای تولیدشده در محیط، می‌تواند از طریق آب به گوش ماهی منتقل شده و موجب اضطراب ماهی شود.

در نتیجه، برای زنده ماندن بیشتر ماهی گلی، از ایجاد سروصدای زیاد در محیط خودداری کنید و به هیچ وجه با انگشت به تنگ ماهی ضربه نزنید. این‌کار به‌شدت ماهی را می‌ترساند و می‌تواند موجب سکته و مرگ ماهی شود.

4- ماهی قرمز دانش‌آموز خوبی است!

برخلاف افسانه‌ای که حافظه ماهی قرمز را 6 ثانیه عنوان می‌کند، ماهی‌های قرمز می‌توانند همانند سگ‌ها بسیار یادگیرنده باشند!

ماهی‌های قرمز می‌توانند نسبت به بعضی محرک‌ها مانند صدا، رنگ یا... واکنش‌های خاص از خود نشان دهند؛ پس می‌توانید با ماهی خود زمان بیشتری را سپری کنید و حرکت‌های جالبی از آنها دریافت کنید.

5- ماهی گلی‌ها می‌توانند رنگ عوض کنند

a red black goldfish

ماهی‌های قرمز در هر محیطی که قرار بگیرند به همان رنگ در می‌آیند. رنگدانه‌های موجود در پوست این ماهی، از نور محیط شکل می‌گیرند.

پس از مدتی که ماهی قرمز در محیط تاریک قرار بگیرد، رنگدانه‌های موجود در پوست ماهی محو شده و ماهی قرمز به ماهی سیاه تبدیل می‌شود! به‌همین خاطر، ماهی‌های قرمز در رودخانه‌ها دیگر ماهی قرمز نیستند!

6-  ماهی‌های قرمز را در رودخانه رها نکنید!

با توجه به غذاهای موردعلاقه و تمایل این ماهی به خوردن تخم‌های سایر حیوانات و برخی گیاهان، ماهی قرمز برای زیست‌بوم رودخانه مضر است و می‌توانند موجب کاهش تعداد سایر گونه‌های رودخانه و به‌هم خوردن تعادل آن شوند.

اگر تمایلی به نگهداری ماهی گلی خود ندارید، می‌توانید آن را به شخص دیگری که به آن علاقمند است واگذار کنید.

جالبست بدانید یک آکواریوم در پاریس وجود دارد که ماهی‌های قرمزی که خواهان ندارند را در آن می‌ریزند.

7- ماهی گلی رنگ‌های بیشتری را می‌شناسد

چشم انسان همه رنگ‌ها را بر اساس ترکیبی از 3 رنگ اصلی می‌بیند، درحالی‌که چشم ماهی قرمز می‌تواند 4 رنگ ببیند. یکی از این رنگ‌ها فرابنفش است و علاوه بر این‌که دنیای ماهی را رنگارنگ‌تر از دنیای انسان‌ها می‌کند، موجب دید بهتر ماهی قرمز در درون آب می‌شود.

8- قابلیت تشخیص چهره!

پژوهش‌ها نشان می‌دهد که ماهی‌های قرمز می‌توانند به‌دقت چهره‌های مختلف را تشخیص دهند. این یافته یعنی احتمالا وقتی شما به ماهی گلی نگاه می‌کنید و او هم به شما خیره شده است، احتمالا شما را شناخته است.

9- هر چیز کوچکی را غذا می‌پندارند!

a goldfish searching food

واقعیت دیگری که احتمالاً در مورد ماهی قرمز شنیده باشید، خوردن هرچیزی است که در دهان آنها جا شود. این موضوع درست است و متأسفانه در مورد تخم‌ها و بچه‌های خود ماهی هم صدق می‌کند!

پس در صورتی‌که قصد دارید یک ماهی جدید به تنگ ماهی خود اضافه کنید، حتماً به اختلاف سایز دو ماهی دقت کنید تا یکی از ماهی‌هایتان محو نشود!

10- غذا خوردن تمامی ندارد!

ماهی گلی‌ها برخلاف ما انسان‌ها، فاقد معده هستند و این امر موجب عدم احساس سیری، پس از خوردن یک وعده کامل می‌شود!

این ماهی‌ها فقط مجاری روده‌ای دارند. این یعنی تا وقتی که غذا موجود باشد، ماهی‌های قرمز از خوردن دست نمی‌کشند. این پرخوری می‌تواند موجب مرگ ماهی‌های قرمز شود!

 

کلام آخر:

برخلاف چیزی که به نظر می‌رسد، ماهی‌های قرمز هم مانند سایر حیوانات، طبیعت پیچیده و خاص خود را دارند. این ماهی‌ها، آنقدرها که ما فکر می‌کنیم ساکت، کم‌هوش و کسل‌کننده نیستند. بلکه می‌توانند یک حیوان خانگی بسیار خوب و ایده‌آل باشند. فقط کافیست کمی حوصله به خرج بدهید تا با کارهای جالب خود شما را متعجب کنند.

 

 

منابع: