انواع عصا طبی، کاربرد، نحوه استفاده و ویژگی آن‌ها

هر آنچه درباره انواع عصا و کاربرد آنها باید بدانید!

عصا

برخی افراد در زمان راه رفتن و حرکت دچار مشکل هستند و توانایی نگهداری وزن خود را ندارد. عصا بهترین وسیله کمک حرکتی است که سبک بوده و به آسانی میتوان از آن استفاده کرد. کمک گرفتن از عصا هنگام حرکت برای سالمندان، افرادی که دچار معلولیتهای خاصی هستند و همچنین کسانی که بر اثر تصادف یا سانحه دچار آسیب موقت شدهاند، مفید خواهد بود. به طور کلی عصا طبی انواع مختلفی دارد و هر کدام از آنها کاربرد مخصوص خود را دارند که در نهایت قیمت عصا طبی را تعیین میکند. در این مقاله انواع عصا طبی و کاربرد آنها را بررسی خواهیم کرد و به نکاتی اشاره میکنیم که در هنگام خرید عصا باید مد نظر قرار دهید.

انواع عصا

عصا انواع مختلفی دارد که بر اساس نوع بیماری و شدت آن مورد استفاده قرار میگیرند. انتخاب نوع مناسب عصا با توجه به وضعیت فرد اهمیت زیادی دارد. انواع عصا طبی شامل موارد زیر است:

عصا معمولی

عصا معمولی

این عصا اغلب مورد استفاده سالمندان قرار میگیرد و به عنوان تکیهگاهی برای حفظ تعادل است. عصا معمولی یک میله عمودی است که به یک دسته متصل شده و در برخی از مدلها دارای یک حلقه است. جنس این عصا معمولا از چوب بوده تا علاوه بر کاهش وزن مقاومت بیشتری داشته باشد. عصا معمولی در مقایسه با دیگر انواع عصا طبی قیمت کمتری دارد. برای استفاده از آن باید با یک دست عصا را بگیرید و سپس تعادل خود را به کمک عصا حفظ کنید.

عصا تاشو

عصا تاشو

این نوع عصا مشابه عصا معمولی است، تنها تفاوت آن قابلیت تاشدن این عصا است. عصا تاشو مناسب سالمندان و افرادی است که دچار آسیب شدهاند. در زمان راه رفتن یا بالا رفتن از پلهها از این عصا استفاده کنید و زمانی که به آن نیاز ندارید، عصا را تا کرده و در داخل ساک یا کیف خود قرار دهید. این ویژگی موجب میشود عصا تاشو، به فضای زیادی برای نگهداری نیاز نداشته باشد.

عصا مچی

عصا می

این نوع عصا برای موارد مختلفی مانند مصدومان حوادث، و برخی افراد که دچار مشکلات حرکتی هستند مورد استفاده قرار میگیرد. عصا مچی از فلزات سبک مانند آلومینیوم ساخته میشود. این عصا دارای حلقهای است که دست داخل آن رفته و بر روی دسته عصا قرار میگیرد، سپس بخشی از وزن بدن بر روی دستها قرار گرفته و فرد بین دو نقطه جابجا میشود. این وسیله دو عدد است و در مواردی استفاده میشود که چرخش دستها هنگام حرکت سخت باشد.

عصا نابینایان

عصای نابینایان نوع خاصی از عصا است که به افراد نابینا برای راه رفتن کمک میکند. رنگ سفید، ویژگی متمایز این عصا است و همچنین آزادی حرکت بیشتری دارد که به وسیله آن میتوان به ناهمواریهای مسیر، وجود پله یا کنارههای خیابان پی برد. در صورتی که فرد نشسته باشد میتواند این عصا را به آسانی تا کرده و در کنار خود قرار دهد. در برخی مدلها انتهای عصا نابینایان حالت گردی دارد که موجب حرکت راحت عصا میشود.

عصا زیر بغل

عصا زیربغل

این عصا که با نام کراچ (Crutch) نیز معروف است، در مواقعی استفاده میشود که فرد نباید پاهای خود را بر روی زمین بگذارد و به همین دلیل اغلب مورد استفاده مصدومین حوادث قرار میگیرد. بخش بالایی عصا زیر بغل قرار گرفته و دستها روی بخش پایینی قرار میگیرد. بدین طریق فرد درهنگام حرکت کل وزن خود را بر روی عصا و نیمه بالایی بدن انداخته و مانع از آن میشود که فشاری به پاها وارد شود.

عصا چهارپایه

عصا چهارپایه

همانطور که از اسم آن پیداست، این عصا در بخش انتهایی خود دارای چهار پایه مقاوم است. وجود این پایه ها باعث میشود تا عصا سطح تماس بیشتری بر روی زمین داشته و استفاده از آن راحتتر باشد. سالمندانی که به سختی توانایی حرکت دارند و یا برخی افراد ناتوان از عصا چهارپایه استفاده میکنند. ویژگی ممتاز این عصا قابل تنظیم ارتفاع است که از طریق پیچ پایین عصا متناسب با قد افراد قابل تنظیم خواهد بود.

عصا صندلیشو

عصا صندلیشو

ویژگی جالب این عصا قابلیت تبدیل شدن به صندلی است و مناسب سالمندانی است که توانای سرپا ایستادن ندارند. در موقع لزوم میتوانید بر روی آن بنشینید و برای راه رفتن نیز مورد استفاده قرار میگیرد. بخش صندلی این عصا تا شده و به صورت عمودی قرار گرفته تا در هنگام راه رفتن مشکلی ایجاد نکند. این عصا را از جنس آلومینیوم میسازند تا وزن آن کمتر بوده و در عین حال مقاومت بالایی داشته باشد.

در هنگام انتخاب عصا به چه نکاتی باید توجه کرد؟

انواع عصا

پس از آشنایی با انواع عصا طبی، باید در هنگام خرید این وسیله نکات زیر را مدنظر قرار دهید تا بتوانید مناسبترین عصا برای مشکل خود را تهیه کنید.

  • وزن عصا باید به گونهای باشد که قابل تحمل بوده و این موضوع با توجه به نوع عصا متفاوت است.
  • ارتفاع عصا باید متناسب با قد فرد باشد، عصای کوتاه موجب خم شدن و افزایش فشار به کمر خواهد شد. برخی از انواع عصا مانند عصا چهارپایه دارای قابلیت تنظیم ارتفاع هستند.
  • مواد به کار رفته در ساخت عصا باید مقاوم و سبک بوده و کیفیت بالایی داشته باشد تا عمر عصا بیشتر شود.
  • نوع عصا باید با توجه به توانایی فرد انتخاب شود. افرادی که ضعیفتر هستند و نیاز به تکیهگاه بهتری دارند، باید به سراغ عصاهای چهارپایه بروند.
  • در صورتی که نیاز است تا فرد در حین راه رفتن هیچ فشاری به پاها وارد نکند، باید از عصا زیر بغل استفاده کرد.
  • استفاده از عصا برای سالمندان به وضعیت فیزیکی و توانایی آنها بستگی دارد که در این زمینه استفاده از نظر پزشک مفید خواهد بود.
  • دسته عصا با توجه به نیاز فرد انتخاب شده و طراحی آن باید به گونهای باشد که فشار کمتری به دست وارد شود.
  • لاستیک انتهای عصا باید کیفیت مناسبی داشته باشد تا در هنگام راه رفتن همچون ترمز عمل کرده و مانع از زمین خوردن فرد شود.

انواع دسته عصا

دسته عصا انواع مختلفی دارد که با توجه به نیاز فرد انتخاب میشود:

  • عصا سرکج: حالت استاندارد دسته عصا است.
  • عصا T شکل: شبیه به حرف T انگلیسی است.
  • عصایی فریتز: مشابه عصا T شکل است اما راحتی بیشتری دارد.
  • عصای افست: شکل این نوع دسته عصا مانند علامت سوال است.

خرید انواع عصا طبی

در این مطلب با انواع عصا طبی آشنا شدید و به کاربرد هر یک از آنها به همراه عکس پی بردید. اولین نکته برای انتخاب عصا توجه به وضعیت کاربر است تا بتوان عصایی مناسب را انتخاب نمود. برای این منظور میتوانید از راهنمایی پزشک کمک بگیرید. سپس باید با کیفیت و ویژگی عصای مورد نظر آشنا شده و انتخاب خود را انجام دهید. در نهایت نیز باید به سراغ فروشگاهی مطمئن بروید تا از کیفیت محصول خریداری شده مطمئن باشید. سایت درمان کالا یک فروشگاه اینترنتی معتبر در زمینه فروش تجهیزات پزشکی است که در این زمینه سابقهای طولانی مدت دارد. انواع عصا طبی از برندهای مختلف در این فروشگاه عرضه شده اند که به آسانی قابل تهیه هستند.