از دستگاه محرک الکتریکی اعصاب چه می دانید؟

با توجه به فراگیری بیماری های درگیر کننده اعصاب بدن، جست و جو درباره وسایل مربوط به این حوزه از اهمیت زیادی برخوردار است. یکی از وسایل پرکاربرد برای بیمارانی که دچار مشکلات اعصاب هستند، دستگاه محرک الکتریکی اعصاب است. این وسیله کاربرد و مزایای زیادی دارد که ما به آن ها خواهیم پرداخت.

دستگاه محرک الکتریکی اعصاب چیست؟

دستگاه محرک الکتریکی اعصاب

این دستگاه درواقع از طریق پوست به بدن شما متصل می شود. این وسیله با باتری کار می کند و بسیاری از افراد برای تسکین درد بیماران خود از آن استفاده می کنند. این دستگاه برای تکسین درد، واحد های محرک را از طریق سیم های کوچک خود به بدن فرد ارسال می کند. برای اتصال دستگاه به بدن از پد های چسبنده ای استفاده می شود که به راحتی روی پوست گذاشته می شوند.

تکانه های الکتریکی از طریق دستگاه به بدن وارد می شوند. این محرک های الکتریکی سپس به سیستم عصبی فرد وارد می شوند و توانایی انتقال سیگنال های درد را در نخاع و مغز کاهش می دهند. دستگاه محرک الکتریکی اعصاب علاوه بر کاهش توانایی انتقال سیگنال های درد، به بدن کمک می کند تا مسکن طبیعی ای به نام اندروفین تولید کند.

کاربرد های دستگاه محرک الکتریکی اعصاب

دستگاه محرک الکتریکی اعصاب

این دستگاه معمولاً برای تسکین درد های زیر استفاده می شود:

  • درد های قاعدگی
  • درد زایمان
  • درد بعد از عمل
  • درد مفاصل
  • درد گردن و کمر

خوب است بدانید که این دستگاه می تواند درد های ناشی از مشکلات زیر را تا حد بسیار زیادی کاهش دهد:

  • اندومتریوز
  • آرتروز
  • آسیب های ورزشی
  • اسکلروز چندگانه
  • فیبرومیالژیا
  • نوروپاتی دردناک دیابتی
  • آسیب های نخاعی

برای آشنایی بیشتر با دستگاه محرک الکتریکی اعصاب، خوب است بدانید که شما می توانید قدرت این دستگاه را بسته به دردی که دارید کنترل کنید. برای کنترل قدرت دستگاه باید به سه قسمت آن توجه کنید.

  1. شدت: در واقع برای کنترل قدرت دستگاه باید شدت محرک های الکتریکی را که روی صفحه دستگاه مشخص شده اند، کنترل کنید.
  2. فرکانس: عامل بعدی ای که در قدرت دستگاه تأثیر می گذارد، فرکانس کاری دستگاه است. فرکانس در واقع به تعداد پالس های الکتریکی ای که دستگاه در هر ثانیه می فرستد، گفته می شود. دستگاه محرک الکتریکی اعصاب می تواند از لحاظ فرکانس، بازه های مختلفی داشته باشد؛ اما اگر بخواهیم به طور کلی بگوییم، فرکانس بین 80 تا 120 معمولاً برای درد های حاد انتخاب می شود. فرکانس بین 1 تا 20 نیز معمولاً برای درد های معمولی و مزمن است.
  3. مدت زمان: علاوه بر موارد بالا، شما می توانید مدت زمان استفاده از دستگاه را نیز مشخص کنید. بعد از تنظیم شدت و فرکانس می توانید مدت زمانی که دستگاه باید کار کند را مشخص کنید.

مزایای استفاده از دستگاه محرک الکتریکی اعصاب

دستگاه محرک الکتریکی اعصاب

استفاده از دستگاه محرک اعصاب مزایای زیادی دارد. اولین مزیت این دستگاه این است که درد به صورت روشی غیرتهاجمی تسکین می یابد. همان طور که می دانید، تکسین درد به روش های غیرتهاجمی بسیار بهتر است؛ زیرا عوارض بسیار کمتری دارد. روش های تهاجمی که معمولاً به همان روش های تسکین دادن درد با دارو گفته می شود، می تواند عوارض زیادی داشته باشد. برای مثال استفاده از دارو ها می تواند اعتیادآور باشد و یا اینکه عوارض جانبی نامطلوبی ایجاد کند.

یک دستگاه محرک الکتریکی اعصاب می تواند بدون نیاز به دارو درد های شما را تسکین دهد. همچنین این دستگاه کوچک، قابل حمل و سبک است. حتی برخی از مدل های این دستگاه را می توانید در جیب یا روی کمربند قرار دهید تا زمانی که نیاز به مسکن فوری دارید، بتوانید به راحتی از آن استفاده کنید.

عوارض احتمالی استفاده از دستگاه محرک الکتریکی اعصاب

عوارض احتمالی استفاده

تقریباً تا به امروز، هیچ عوارض خاص یا مهمی از این دستگاه گزارش نشده است؛ به همین دلیل متخصصان این دستگاه را به عنوان دستگاهی بی خطر و بدون هیچ عارضه جانبی معرفی کرده اند. با این حال، محرک هایی که این دستگاه تولید می کند، در هنگام تماس با بدن می تواند باعث ایجاد حس سوزن سوزن شدن در پوست شود. این احساس می تواند برای بسیاری از افراد کمی ناراحت کننده باشد و باعث شود که احساس بدی به آن ها دست دهد.

برای آشنایی با عوارض دستگاه محرک الکتریکی اعصاب خوب است بدانید که برخی از افراد ممکن است که به پد های این دستگاه که روی پوست متصل می شوند، حساسیت داشته باشند. درمورد این موضوع باید گفت که حساسیت به پد های این دستگاه اتفاقی نادر است و کمتر دیده می شود؛ اما با این حال، چنین مشکلی را هم می توان حل کرد. با استفاده از کمی دارو یا پماد های ضد حساسیت می توان جلوی عوارض حساسیت به پد های دستگاه را گرفت. حساسیت به پد دستگاه محرک الکتریکی اعصاب معمولاً با قرمز شدن، احساس سوزش و خارش پوست نمایان می شود.

یکی از نکات بسیار مهمی که باید در هنگام استفاده از این دستگاه به آن دقت کرد، این است که پد های دستگاه در برخی از نقاط بدن نباید گذاشته شوند. نقاطی مانند روی پلک و گلو جزء نقاط حساس شناخته می شوند. قرار دادن پد های دستگاه روی گلو و اعمال محرک های الکتریکی روی این ناحیه ها باعث کاهش فشار خون و اسپاسم می شود.

قرار دادن پد های دستگاه روی پلک نیز باعث می شود فشار بسیار زیادی به داخل چشم وارد شود. چشم تحمل زیادی در زمینه فشار ندارد؛ به همین دلیل وقتی که فشار از طریق دستگاه روی پلک وارد می شود، چشم آسیب می بیند که همین باعث مشکلات بینایی می شود.

جمع بندی

یکی از روش های غیر تهاجمی برای تسکین درد، استفاده از دستگاه محرک الکتریکی اعصاب است. این دستگاه با فرستادن محرک هایی به بخش اعصاب شما می تواند تا حد زیادی درد های مزمن و حاد شما را کاهش دهد. ما در این مقاله برای اینکه بیشتر با این دستگاه آشنا شوید، در مورد موارد استفاده و مزایا و عوارض جانبی احتمالی دستگاه توضیح دادیم.