داشتن لبخندی زیبا از ویژگی‌های جذاب ظاهری هر شخصی است و اغلب بیماری‌های مرتبط با دهان و دندان، به‌دلیل مسواک‌زدن اشتباه یا نظافت اشتباه دندان، چه از لحاظ کمّی و چه از لحاظ کیفی حاصل می‌شود.

مسواک‌زدن صحیح بخش مهمی از برنامه بهداشت دهانی است و اشتباهات رایج در مسواک‌زدن، ممکن است اصلی‌ترین دلیل خراب شدن دندان‌ها، با وجود  نظافت مرتب آن‌ها باشد. گرچه مسواک‌زدن کار ساده‌ای است، اما اغلب ما ناآگاهانه مرتکب اشتباهاتی می‌شویم که در ادامه، برخی از این اشتباهات را ذکر می‌کنیم؛ از آنها اجتناب کنید!

 

 

7 اشتباه رایج در مسواک‌زدن

1- از مسواک اشتباهی استفاده ‌می‌کنید

در انتخاب مسواک، چه مسواک معمولی و چه برقی، همیشه مسواکی که برس نرم‌تری دارد را انتخاب کنید. مسواک دستی قابل‌حمل بوده و هر زمان که بخواهید می‌توانید از آن استفاده کنید، هیچ صدایی ایجاد نمی‌کند و بر فشاری که بر دندان‌ها و لثه‌ها وارد می‌کند کنترل کامل دارید.

مسواک برقی شارژی بوده و هنگام مسواک‌زدن صدا ایجاد می‌کند. حرکت چرخشی برس‌ها باعث می‌شود تا بین دندان‌ها و خط لثه راحت‌تر تمیز شود. برخی از مسواک‌های برقی حسگرهای داخلی برای کنترل فشار و تایمرهایی برای کنترل زمان مسواک‌زدن دارند.

اندازه سر مسواک نیز مهم است، به‌خصوص اگر دهان کوچکی داشته باشید باید اندازه برس مناسب خود را انتخاب کنید.  از هر نوع مسواکی که استفاده می‌کنید همیشه آن را تمیز نگه دارید.

 

 2- خیلی دیر مسواک خود را تعویض می‌کنید

 

 

با استفاده مداوم (دو بار در روز)، متوسط عمر مسواک حدود سه ماه است. بعد از حدود 200 بار استفاده، باید مسواک خود را عوض کنید زیرا فرچه مسواک فرسوده و ساییده می‌شود. فرچه مسواک فرسوده یا شکسته، دهان شما را به‌درستی تمیز نمی‌کند. به‌محض از بین رفتن انعطاف‌پذیری موها، مسواک خود را تعویض کنید.

از سوی دیگر، پس از چند ماه استفاده روزانه، باکتری‌ها و ذرات غذا نیز روی مسواک جمع می‌شوند، بنابراین هر سه ماه یک‌بار مسواک خود را عوض کنید.

 

3- مدت زمان مسواک زدن شما بیش از حد کوتاه است!

مدت زمان توصیه‌شده در یک بار مسواک زدن، 2 دقیقه است، اما تحقیقات نشان داده که متوسط زمان مسواک‌زدن افراد فقط 45 ثانیه است. اگر مسواک‌زدن کمتر از دو دقیقه طول بکشد، فلوراید موجود در خمیردندان، زمان کافی برای عمل کردن و چسبیدن به مینای دندان را ندارد.

از مسواک‌های تایمردار یا کرونومتر گوشی استفاده کنید. یا می‌توانید آهنگی را زمزمه کنید تا اطمینان حاصل کنید که مسواک‌زدن‌تان دو دقیقه طول بکشد.

 

4- دهان خود را بعد از مسواک‌زدن آبکشی می‌کنید

دهان خود را بعد از مسواک‌زدن آبکشی نکنید! زیرا با این کار، فلوراید چسبیده به دندان را جدا می‌کنید. می‌توانید خمیردندان و کف حاصل‌شده را، بدون آبکشی از دهان خارج کنید. از سوی دیگر، توصیه می‌شود بعد از مسواک زدن، به جای آبکشی، دهان را با استفاده از دهانشویه شستشو دهید. این کار در افزایش سلامت دندان بسیار موثر است.

حداقل نیم‌ساعت بعد از مسواک‌زدن، آب یا نوشیدنی هم مصرف نکنید.

 

5- از نخ دندان استفاده نمی‌کنید

 

 

حداقل یک‌بار در روز از نخ دندان استفاده کنید. استفاده از نخ دندان جهت از بین بردن پلاک‌های بین‌دندانی که مسواک قادر به تمیزکردن آن‌ها نیست، لازم است. همچنین  با کشیدن نخ دندان، از ایجاد حفره و بوی بد دهان نیز جلوگیری می‌کنید.

 


بیشتر بخوانید: نخ دندان آری یا خیر؟ مسأله اینست!


 

6- زبان خود را تمیز نمی‌کنید

پس از مسواک‌زدن برای جلوگیری از بوی بد دهان و از بین بردن باکتری‌ها، زبان خود را تمیز کنید. با استفاده از زبان‌پاک‌کن‌ها می‌‎توانید  باکتری‌های باقیمانده را از روی زبان پاک کنید.

همچنین می‌توانید قسمت پشت فرچه مسواک برای پاک کردن زبان استفاده کنید. در بدترین حالت می‌توانید از خود فرچه مسواک برای پاک کردن زبان استفاده کنید.

 

7- بیش از دوبار در روز مسواک می‌زنید

نیازی نیست که بیش از دو بار در روز مسواک بزنید. برخی از افراد گمان می‌کنند که بعد از هر وعده غذایی باید مسواک بزنند و شاید سه یا چهار بار در روز این عمل را تکرار کنند. دندانپزشکان مخالف این کار هستند زیرا مسواک‌زدن بیش از دو بار در روز می‌تواند به لثه آسیب برساند و مینای دندان را فرسایش دهد.

 

سخن پایانی

مسواک‌زدن صحیح و نخ دندان‌کشیدن برای حفظ بهداشت دهان ‌و دندان و جلوگیری از بیماری‌های دردناک دهانی لازم است. به مسواک و روش مسواک‌زدن‌تان توجه بیشتری داشته باشید، از اشتباهات رایج در مسواک زدن پرهیز کنید تا هم در هزینه‎‌های دندان‌پزشکی صرفه‌جویی کنید و هم دندان‌هایی سالم و لبخندی زیبا داشته باشید. فراموش نکنید که هر شش ماه یکبار، به یک متخصص دهان و دندان نیز مراجعه کنید تا از سلامت دندان‌ها و دهان خود مطمئن شوید.

 

 

منابع:

 


بیشتر بخوانید: