امروزه بیماری دیابت (قند خون) به یک بیماری شایع تبدیل شده است و دانستن پاسخ سوال "چگونه از دستگاه تست قند خون استفاده کنیم"، ضروری است. همانطور که می دانید، دیابت موجب مرگ خاموش می شود و کم کم زندگی افراد را به خطر می اندازد. چک کردن مرتب قند خون می تواند از این بیماری جلوگیری کند.

در ادامه می خواهیم با دستگاه قند خون، نوار های مخصوص و تمامی اجزای مورد نیاز برای بررسی مقدار قند خون آشنا شویم. پس اگر برایتان سوال پیش آمده است که چگونه از دستگاه تست قند خون استفاده کنیم، بهتر است ادامه مطلب را از دست ندهید.

نوار های تست قند خون چیست و چه کاربردی دارد

blood glucose monitor strips


برای دانستن این که "چگونه از دستگاه تست قند خون استفاده کنیم"، باید با نوار های تست قندخون که جزو مهم ترین ارکان این دستگاه محسوب می شوند آشنا شوید.

این مدل نوار ها از جنس پلاستیک و بسیار نازک ساخته شده اند. که یکی از اجزای مهم دستگاه تست قند خون به شمار می آیند. نوار های تست قند خون، یک بار مصرف هستند و تنها یک مرتبه کارآیی لازم را خواهند داشت. نحوه و جهت وارد کردن نوار ها به داخل دستگاه اصلی، بسیار اهمیت دارد. زیرا اگر برعکس وارد دستگاه شوند، اثر بخشی لازم را نخواهند داشت. بعد از وارد کردن نوار به داخل دستگاه، باید یک قطره خون بر روی محل مخصوص خون، ریخته شود تا کار دستگاه برای اندازه گیری قند خون آغاز شود و عدد صحیح را نشان دهد.
در ادامه پاسخ به سوال چگونه از دستگاه تست قند خون استفاده کنیم، شما را بیشتر با کارکرد این دستگاه آشنا خواهیم کرد.
سطح این نوار ها دارای مدار است که با استفاده از گلوکومتر ( دستگاه اصلی اندازه گیری قند خون)، مقدار قند موجود در خون را اندازه گیری می کند. جالب است بدانید که قسمت بالای این نوار ها از لایه بسیار نازکی از طلا ساخته شده است که شاید دلیل گرانی این نوار ها نیز به همین دلیل  است.

 

مراحل استفاده از دستگاه تست قند خون    

اگر برای شما هم سوال پیش آمده است که چگونه از دستگاه تست قند خون استفاده کنید، بهتر است به مراحل استفاده از آن با دقت توجه کنید.
1) دستان خود را با دقت بشویید. در صورت نیاز برای ضد عفونی دستانتان از الکل استفاده کنید.
2) گلوکومتر ( دستگاه تست قند خون) را روشن کرده و سپس یک نوار را آماده بگذارید .
3) از دستمالی کردن سر نوار به شدت خودداری کنید  زیرا موجب مختل شدن کار دستگاه خواهد شد.
4) سر انگشت خود را با دستگاه مخصوصی که همرا دستگاه تست خون ارائه می شود، خراش دهید تا خون بیاید، ممکن است مجبور شوید کمی به سر انگشتانتان فشار وارد کنید تا به اندازه کافی خون بیاید.
5) یک قطره  خون را بر روی سر نوار بریزید و سپس منتظر نمایش عدد  قند خونتان بر روی دستگاه گلوکومتر باشید.

 

آیا نوار های تست قند خون بعد از گذشتن تاریخ انقضا،  باز هم کارآیی سابق را دارند؟

glucometer strips expire date
 
در ادامه پاسخ به سوال چگونه از دستگاه تست قند خون استفاده کنیم، بهتر است به تاریخ انقضای نوار های موجود توجه داشته باشید. پیشنهاد ما این است که هر نوار تست قند خون، در تاریخ خاص خودش استفاده شود. شاید بعد از گذشتن تاریخ انقضا باز هم برای شما کار کند و عددی را به شما نشان دهد اما ممکن است این عدد دقیق نباشد و ارزش به خطر انداختن سلامتی شما را ندارد. پس به تاریخ انقضای نوار های تست قند خون با دقت توجه کنید تا سلامتی‌تان به خطر نیفتد.

 
دستگاه های تست قند خون چقدر دقیق هستند؟

دستگاه ها و نوار هایی که توسط سازمان FDA تایید شده باشند، می توان گفت که از دقت بالایی برخوردار هستند. زیرا برای گرفتن این تاییدیه باید دارای کارکرد خیلی دقیقی باشند و از استاندارد های بین المللی تبعیت کنند. البته لازم به ذکر است که تمام خطا هایی که در آزمایش قند خون وجود دارد، به دلیل مشکلات نوار نیست. ممکن است دستگاه شما دچار خطا شده باشد. پس باید بگوییم که قبل از استفاده بهتر است از صحت و سلامت آن آگاهی کامل را کسب کنید.

 
نحوه نگه داری صحیح نوار های تست قند خون

how to maintain glucometer strips
 
نحوه نگه داری نوار های تست قند خون، از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا در صورت کوتاهی در این کار، می تواند عدد نادرستی را به شما نشان دهد. توصیه می شود که نوار های تست قند خون را در ظرف خودش و در حد توان به دور از هرگونه گرما و سرمای شدید نگه داری شود. همچنین نگه داری این نوار های تست قند خون، در مکان های مرطوب ایده‌ جالبی نیست. زیرا موجب خراب شدن نوار ها و از بین رفتن کارآیی اصلی آن ها می شود.
در نهایت می توان گفت که بهتر است آن ها را در مکانی خشک، با دمای معمولی و به دور از دسترس کودکان نگه داری کنید.

مواردی که هنگام خرید باید به آن ها توجه داشته باشید

diabete hints
 
در نهایت برای پاسخ به سوال چگونه از دستگاه تست قند خون استفاده کنیم، باید بگوییم که ممکن است در خرید این دستگاه با چالش هایی نیز مواجه شوید. زیرا همانطور که گفتیم این نوار ها با استفاده از واحد دستگاه های گلوکومتر، مقدار قند خون شما را نشان می دهند، اما مشکلی که وجود دارد این است که این واحد از یک مقیاس جهانی پیروی نمی کند. و برای خرید یک نوار تست قند خون با گلوکومتر مناسب، بهتر است اول با پزشک خود مشورت کنید. تا با خیال راحت از دستگاهتان استفاده کنید.
امیدواریم با خواندن مطالب بالا به سوال چگونه از دستگاه تست قند خون استفاده کنیم، پاسخ داده باشیم. تا بدون هیچ مشکلی میزان قند خون خود را به صورت مرتب بررسی کنید و از خطر ابتلا به بیماری خاموش دیابت در امان باشید.