طریقه شستشو و ضد عفوني کالا پزشکی

تجهیزات پزشکی وسایل و محصولاتی هستند که در بیمارستانها، مراکز درمانی و یا حتی در مصارف خانگی استفاده میشوند. از این تجهیزات برای تشخیص بیماری، تحقیق و بررسی، درمان و پشتیبانی حیات استفاده میشوند. کالای پزشکی را باید پس از هر بار استفاده به طور کامل تمیز و ضدعفونی کرد، چراکه انتقال آلودگیها از طریق این تجهیزات میتواند منجر به بیماری شود. در این مطلب از وبلاگ درمان کالا درباره ضدعفونی کردن تجهیزات پزشکی مختلف مانند اتوسکوپ و غیره صحبت خواهیم کرد، پس تا انتها همراه ما باشید.

تفاوت فرایند شستشو و ضدعفونی

شستشو یا پاکسازی (cleaning) به معنای زدودن آلودگیهایی است که در تجهیزات مختلف دیده میشود. فرایند شستشو با استفاده از آب و یک مایع شستشو انجام شده و علاوه بر آلودگیهای ظاهری برخی میکروبها را نیز از سطح وسیله جدا میکند. این فرایند با استفاده از دست یا دستگاههای شستشو خودکار انجام میشود.

ضدعفونی کردن (Disinfection) فرایندی است که در طی آن موجودات زنده (میکروارگانیسمها) از بین میروند تا احتمال انتقال بیماری کاهش یابد. روشهای مختلفی برای ضدعفونی کردن تجهیزات و کالای پزشکی وجود دارد که بسته به نوع محصول متفاوت خواهد بود. برای از بین بردن عوامل بیماریزا از محلولهای ضدعفونی و یا فرایند حرارت دادن در اتوکلاو استفاده میشود.

اهمیت ضد عفونی تجهیزات پزشکی

به طور کلی مراکز بیمارستانی، مطبها و کلینیکهای درمانی، محیطهای آلودهای هستند که انواع میکروبها، باکتریها و دیگر عوامل بیماریزا در آنجا یافت میشوند. در اثر استفاده از تجهیزات پزشکی برای یک بیمار، این وسایل نیز آلوده خواهند شد و به همین دلیل شستشو و ضدعفونی صحیح و اصولی کالای پزشکی اهمیت زیادی دارد. مواد ضدعفونی کننده و گندزدا تنوع زیادی داشته و همچنین دستورالعملهای مختلفی برای استریل کردن وسایل پزشکی وجود دارد که آشنایی با آنها بسیار حائز اهمیت خواهد بود.

اهمیت ضد عفونی تجهیزات پزشکی

مواد ضدعفونی کننده

مواد گندزدا و ضدعفونی کننده شامل موارد مختلفی هستند که در ادامه به معرفی برخی از آنها میپردازیم.

الکل اتیلیک 70 درصد

این الکل توانایی از بین بردن اغلب عوامل بیماریزا را داشته و در طول 30 ثانیه آنها را غیر فعال میکند. مناسبترین غلظت الکل اتیلیک برای ضدعفونی کردن تجهیزات پزشکی 70 درصد است، زیرا مقادیر کمتر از 50 درصد و یا بیش از 90 درصد فاقد اثر ضدعفونی کنندگی است. از این محلول برای گندزدایی تجهیزات پزشکی مانند دستگاه الکتروشوک، مانیتور و غیره استفاده میشود.

محلول ویویساید (wavicide 01)

این محلول به رقیقسازی نیاز ندارد و باید آن را در ظرفهای در بسته نگهداری کرد. با استفاده از این محلول میتوان وسایل جراحی، لارنگوسکوپ و دیگر کالای پزشکی را ضدعفونی کرد. طبق دستورالعملها برای ضدعفونی وسایل، باید آنها را به مدت 10 دقیقه داخل محلول ویویساید غوطه ور کرد. برای ضدعفونی سطح بالا این زمان به 20 دقیقه افزایش مییابد.

سپتی سیدین توربو (Septi Turbo)

این محلول اثر سریعی داشته و میتواند عوامل بیماریزا مختلف مانند باکتریها و ویروسها حتی ویروس (HIV) را از بین ببرد. محلول سپتی توربو مناسب تجهیزاتی است که به آب حساس هستند و باید به سرعت ضدعفونی شوند. این محلول فاقد خاصیت خورندگی و یا تغییر رنگ ابزار است.

برای استفاده از این محصول آن را بر روی وسیله مورد نظر اسپری کنید و یک تا 2 دقیقه منتظر بمانید تا خود محلول تبخیر شود. اگر بر روی سطح آلودگی ظاهری دیده میشود، پس از اسپری کردن سپتی سیدین توربو، با یک دستمال یکبار مصرف خشک آن را تمیز کرده و مجددا محلول را اسپری کنید تا فرایند ضدعفونی انجام شود.

شستشو تجهزات پزشکی

محلول سایاسپت (SayaSept-HI)

این محلول برای ضدعفونی کردن تجهیزات پزشکی اثربخشی بالایی دارد و حتی در حضور آب سخت نیز خاصیت خود را از دست نمیدهد. بر طبق دستورالعملها برای استفاده از این محلول ضدعفونی کننده، ابتدا آلودگیهای ظاهری وسیله را با استفاده از آب و یک ماده دترجنت پاک کرده و سپس آن را داخل ظرف محتوی محلول سایاسپت غوطه ور کنید، به گونهای که تمام وسیله را پوشش دهد.

طبقهبندی ضدعفونی کردن تجهیزات پزشکی

به طور کلی ضدعفونی کردن تجهیزات پزشکی فرایند بسیار مهمی است که باید به دقت انجام شود. این فرایند در 3 سطح کلی صورت میگیرد:

  • ضدعفونی سطح پایین: این مواد شامل ترکیبات فنلی و آمونیوم است که ویروسهای بدون پوشش (آدنوویروس)، باکتریها، قارچها و ویروسهای پوششدار را غیر فعال میکند.
  • ضدعفونی سطح متوسط: این مواد شامل الکلها، ترکیبات کلر و ترکیبات ید هستند که باکتری، ویروسهای متوسط تا کوچک و قارچها را از بین میبرند.
  • ضدعفونی سطح بالا: این سطح از ضدعفونی شامل مواد شیمیایی اسپوروسیدال قوی مانند پراسید استیک و پراکسید هیدروژن است که تمامی باکتریها، ویروسها، اسپورهای باکتری و غیره را کاملا غیر فعال میکند. توجه داشته باشید که این ترکیبات برای ضدعفونی کردن سطوح محیطی و تجهیزات موجود در منازل توصیه نمیشوند.

نکات مهم در شستشو و ضدعفونی کردن تجهیزات پزشکی

برای از بین بردن آلودگیهای تجهیزات پزشکی و ضدعفونی کردن آنها نکات زیر را مدنظر قرار دهید:

  • تمیز کردن و از بین بردن آلودگیهای ظاهری اولین گام برای ضدعفونی کردن تجهیزات است.
  • غوطه ور کردن وسایل پزشکی برای فرایند ضدعفونی، پیش از پاکسازی اولیه آنها ممکن است موجب آسیب به وسیله گردد.
  • برای از بین بردن آلودگیهای ظاهری مطابق با نوع وسیله میتوان از تمیز کردن دستی، شستن با آب و محلولهای شستشو و یا دستگاههای شستشو استفاده کرد.
  • ضدعفونی کردن تجهیزات پزشکی با استفاده از غوطه ور کردن آنها در محلولهای ضدعفونی کننده و یا اسپری کردن محلول بر روی دستگاه انجام میشود. همچنین در روشی دیگر از طریق حرارت باکتریها از بین میروند.
  • در هنگام استفاده از محلول ضدعفونی کننده نکات ایمنی مانند استفاده از دستکش، حفاظ چشمی و ماسک را فراموش نکنید.
  • محلولهای ضدعفونی کننده را نباید با مواد شستشودهنده مخلوط کرد.
  • دستورالعملهای نوشته شده بر روی بستهبندی مواد ضدعفونی کننده را به دقت مطالعه کرده و موارد گفته شده را رعایت کنید.
  • برای ضدعفونی کردن وسایل پزشکی و بهداشتی مورد استفاده در منازل مانند واتر جت دندان، از محلولهای مناسب و با درجه ضدعفونی کمتر استفاده کنید.

نکات مهم در شستشو و ضدعفونی کردن تجهیزات پزشکی

خرید تجهیزات پزشکی

تجهیزات پزشکی دستهای از محصولاتی هستند که در مراکز درمانی و منازل مورد استفاده قرار میگیرند و در این مطلب به ضدعفونی کردن تجهیزات پزشکی اشاره کردیم. شستشو و ضدعفونی کردن کالای پزشکی و همچنین تعمیرات تجهیزات پزشکی با توجه به نوع آنها متفاوت خواهد بود.

برای خرید تجهیزات پزشکی باید به فروشگاههای معتبر مراجعه کنید تا بتوانید بهترین محصولات را تهیه کنید. سایت درمان کالا یک فروشگاه اینترنتی معتبر برای خرید تجهیزات پزشکی است که انواع محصولات را از برندهای معتبر عرضه میکند. با خرید از درمان کالا میتوانید بهترین محصولات را با قیمتی مناسب در مدت زمان کوتاهی درب منزل تحویل بگیرید.