معرفی انواع ویلچر و مزایای هر یک

ویلچر در واقع یک صندلی چرخدار بسیار کاربردی برای افرادی است که از ناتوانی های مختلف جسمانی رنج می برند و نمی توانند به درستی راه بروند. این صندلی ها در انواع مختلفی عرضه می شوند؛ اما به طور کلی برای معرفی انواع ویلچر ، میتوان آن ها را به دو نوع دستی (توسط بیمار حرکت می کنند.) و نمونه های برقی (توسط موتور و باطری حرکت می کنند.) تقسیم کرد.

معرفی انواع مختلف ویلچر ها


معرفی انواع ویلچر


  • ویلچر دستی

برای معرفی انواع ویلچر ، لازم به ذکر است که منبع تغذیه این نمونه، توسط دست انسان تامین می شود و نیروی الکتریکی هیچ دخالتی در حرکت دادن آن ندارد. اگر بخواهیم نحوه کار ویلچر ساده یا دستی را بررسی کنیم، لازم است به دسته هایی که بر روی چرخ های آن وجود دارد، اشاره کنیم. کاربر به وسیله حرکت دادن دسته، ویلچر را به سمت عقب و جلو حرکت می دهد. همچنین یکی از ویژگی های مثبت ویلچر های دستی، دستگیره ای است که در پشت تکیه گاه آن ها حضور دارد. به وسیله این دستگیره، صندلی می تواند توسط یک فرد دیگر هدایت و حرکت داده شود.


معرفی انواع ویلچر


ویژگی مثبت

این ویلچر ها اغلب بسیار سبک هستند و به راحتی جمع می شوند تا همه جا همراه شما باشند.

ویژگی منفی

اگر کاربر مدت طولانی از آن ها استفاده کند و به هیچ عنوان قادر به ایستادن نباشد، ممکن است با مشکلات سلامتی بسیاری رو به رو شود یا خیلی زود خسته شود و قادر به طی کردن مسافت های طولانی نباشد.

  • ویلچر برقی

در ادامه معرفی انواع ویلچر، لازم به ذکر است که ویلچر های برقی نیز طرفداران بسیار زیادی دارند. نیروی مورد نیاز آن ها برای حرکت را باطری ها تامین می کنند و اغلب مشکلاتی که در هنگام استفاده از ویلچر های دستی با آن ها رو به رو می شدید، در این نمونه برطرف شده است. به عنوان مثال، دیگر هیچ خبری از خستگی دستان برای جا به جایی ویلچر نیست.

معرفی انواع ویلچر

ویژگی مثبت

یکی از اصلی ترین مزایای این ویلچر، طی کردن مسیر های طولانی، بدون کمک یا خستگی است.

ویژگی منفی


از معایب ویلچر برقی می توان به وزن سنگین آن اشاره کرد. همچنین لازم به ذکر است که این مورد، برای حرکت به باطری یا موتور نیاز دارد؛ در نتیجه اگر به آن ها دسترسی نداشته باشید، ممکن است با مشکل مواجه شوید.

  • ویلچر کودکان

برای معرفی انواع ویلچر، لازم است با ویلچر کودکان نیز آشنا شوید. این ویلچر ها همانطور که از نامشان پیداست، برای کودکان طراحی شده اند. برخی از ویژگی های آن ها به شرح زیر است:

  1. از اندازه کوچک تری نسبت به سایر ویلچر ها برخوردار هستند تا کودکان در استفاده از آن ها با مشکل مواجه نشوند.
  2. یکی از ویژگی های منحصر به فرد آن ها ظاهر جذابشان است. به دلیل این که کاربر اصلی این ویلچر ها کودکان هستند؛ در نتیجه ظاهر آن ها باید برای کودکان جذاب باشد. به همین خاطر، اغلب از اسباب بازی های مختلف یا برچسب ها در ساختار ویلچر کودکان استفاده می کنند، تا آن ها زمان دلپذیری را سپری کنند.


  • ویلچر ورزشی

برای معرفی انواع ویلچر ، لازم است به مدل های ورزشی نیز توجه کنید. ویلچر های ورزشی اغلب در اندازه ها و مدل های متفاوتی عرضه می شوند و فرصت های بی نظیری را در زمینه های مختلف ورزشی در اختیار افراد معلول قرار می دهند. معمولا برای ورزش هایی مانند بسکتبال، راگبی و تنیس طراحی می شوند. لازم به ذکر است که با توجه به ورزش مورد نظر، ویژگی، اندازه و مدل آن نیز قابل تغییر است. با این وجود برخی از ویژگی های کلی این ویلچر ها به شرح زیر است:

  1. ویلچر های ورزشی معمولا دستی هستند و در میان آن ها نمونه های برقی کمتری دیده می شود.
  2. با استفاده از چرخ های مایل به سمت بیرون ساخته شده اند تا تعادل بهتری را برای ورزشکار به ارمغان بیاورند. همچنین با این کار، فضای بیشتری را برای حرکت او ایجاد خواهند کرد.



در ادامه معرفی انواع ویلچر، لازم است بدانید که نمونه های ورزشی، اغلب چهار چرخ کوچک در زیر و دو چرخ اصلی دارند تا حرکت را برای ورزشکار ساده تر کنند. همچنین از پا های کاربر به خوبی محافظت می کنند تا در مسابقات گوناگون آسیب نبینند.

  • ویلچری مناسب برای تمام زمین ها

جهت معرفی انواع ویلچر ، لازم است با این مورد به طور ویژه آشنا شوید؛ زیرا زمینی وجود ندارد که ویلچر مورد نظر نتواند از آن عبور کند.

برخی از آن ها چرخ هایی بسیار بزرگی دارند تا حرکت را برای کاربر در انواع زمین ها ساده تر کنند.

اغلب سنگین تر از انواع مختلف ویلچر هستند؛ اما امکان حرکت در فضا های مختلف را برای شما فراهم خواهند کرد.

در ساختار برخی از آن ها از آج تانک، برای شخم زدن برخی موانع موجود بر روی زمین استفاده می شود تا حرکت را برای کاربر ساده تر کند.



  • ویلچر برقی ایستاده

در ادامه معرفی انواع ویلچر ، لازم است به ویلچر برقی ایستاده که یکی از مدرن ترین نمونه ها در میان انواع دیگر است، اشاره کنیم. مخترعان، با ساخت این ویلچر، قدمی بزرگ در کمک به معلولین برداشته اند؛ زیرا ویلچر های برقی ایستاده، به طور خودکار، فرد را از حالت نشسته به حالت ایستاده در می آورند.



ویژگی های مثبت

  1. از آن جایی که بدن انسان برای ایستادن طراحی شده است و نشستن طولانی مدت، به سلامتی او آسیب جدی وارد می کند، لازم است چند وقت یک بار، کاربر بایستد تا سلامتی خود را از دست ندهد. با استفاده از این ویلچر، این کار برای او ساده تر خواهد بود.
  2. استفاده از این ویلچر، به کاربر استقلال بیشتری می دهد؛ زیرا به سادگی می تواند به اجسامی که در طبقات بالا تر قرار دارند، دسترسی پیدا کند.

در پایان معرفی انواع ویلچر، باید ذکر کرد که به طور کلی ویلچر ها دوستان خوبی برای افراد ناتوان هستند؛ زیرا به آن ها توانایی حرکت و انجام کار های دلخواهشان را می دهند و به مستقل شدن آن ها نیز کمک ویژه ای خواهند کرد. تنها لازم است بهترین نمونه را برای خود انتخاب کنید تا در آینده با مشکلی جدی مواجه نشوید. اگر همچنان در انتخاب خود مطمئن نیستید، مطالب بالا و معرفی انواع ویلچر را دوباره مطالعه کنید.

مجموعه درمان کالا انواع کالا های پزشکی، آرایشی و بهداشتی را در انواع قیمت ها عرضه می کند. پس بدون نگرانی با توجه به هر مقدار بودجه ای که دارید می توانید کالای مورد نظر خود را بخرید.