مهم ترین علت زانو درد چیست؟

علت زانو درد بسیار متنوع است و معمولاً کسانی که به زانو درد مبتلا می شوند دلیل آن را نمی دانند. زانو درد ها انواع مختلفی دارند و اگر کنترل نشوند می توانند زندگی افراد را مختل کنند و افراد با درد فراوان روبرو شوند. زانو درد در افراد مسن بسیار دیده می شود و آن ها به راحتی نمی توانند به کار هایشان بپردازند برای همین احساس ضعف و ناتوانی می کنند.

مهم ترین علت زانو درد

علت زانو درد

زانو درد ممکن است علت های مختلفی داشته باشد. با معاینه پزشکی و فیزیکی می توان تشخیص داد که علت زانو درد چیست. عوامل مختلفی در به وجود آمدن زانو درد ها نقش دارند. اگر درد فقط در یک طرف از پشت زانو باشد نشان از آسیب دیدگی ماهیچه زانو دارد.

علت زانو درد بسیار مختلف است. زانو از یک ساختار بسیار پیچیده ساخته شده است و از قسمت اصلی پایین استخوان ران، بالای ساق پا و کاسه زانو تشکیل شده است که رباط ها و تاندون ها در این قسمت بسیار زیاد هستند. هرگونه آسیب در ناحیه زانو می تواند به عوامل مختلفی وابسته باشد.

آرتریت می تواند بر روی مفاصل تأثیر بگذارد و فرد را با ناتوانی های مختلفی روبرو کند و در زانو، ساییدگی و پارگی غضروف ایجاد کند. افراد از زانو درد رنج زیادی می کشند. معمولاً این اتفاق در سنین بالای ۵۰ سال پیش می آید. آرتریت روماتوئید از بیماری هایی است که به صورت خود ایمنی به سیستم ایمنی بدن حمله می کند و مفاصل از جمله زانو را تحت تأثیر قرار می دهد. در این بیماری زانوی فرد با درد، تورم و قرمزی روبرو می شود.

یکی دیگر از عوامل زانو درد، وجود نقرس است. نقرس که به سطوح بالای اسید اوریک گفته می شود در قسمت های مختلفی از زانو ممکن است ایجاد درد کند. نقرس ها ممکن است به صورت بی ثباتی و ساییدگی در تاندون و پاشنه به وجود بیایند.

نادرست راه رفتن و استفاده از کفش های پیاده روی نامناسب می توانند آسیب های جدی ای به زانو برسانند و این موارد از جمله علت های اصلی در زانو درد هستند.

کشیدگی زانو یکی از عوامل اصلی در به وجود آمدن درد های زانو است. اگر این کشیدگی بیش از حد باشد، درد زیادی را به وجود میآورد و فرد نمی تواند کار های روزانه اش را انجام دهد. افرادی که به سن بالای ۴۰ سال می رسند از این درد رنج می برند و تحمل آن را ندارند.

راه های تسکین درد زانو

راه های تسکین درد زانو

برای تسکین درد زانو از راه های مختلفی استفاده می شود. تسکین درد زانو باید توسط افراد متخصص و پزشکان حاذق و ماهر انجام شود. یک معاینه جسمی و فیزیکی کامل برای پیدا کردن علت زانو درد و اتفاده از تجهیزات ارتوپدی و توانبخشی، بسیار مهم است. اگر تورم زانوی شما بیش از حد است حتماً به دکتر بروید تا با ماساژ و فیزیوتراپی، بیماری شما درمان شود.

هر چقدر در صاف کردن زانو مشکل داشته باشید، درد زیادی را احساس می کنید. قفل کردن زانو هم یکی از مشکلات رایج است که ممکن است اتفاق بیفتد. زمانی که نمی توانید به راحتی زانو های خود را خم کنید با استفاده از این موارد می توانید بیماری تان را درمان کنید.

استفاده از دارو های ضد التهاب برای زانو درد های ناشی از آرتریت و آرتروز بسیار مناسب است.

از تزریقات برای از بین بردن تورم و درد زانو می توانید استفاده کنید. تزریق داروی ضد التهابی که التهابات ناشی از تورم را از بین می برد.

همچنین با استفاده از درمان های جایگزین و مکمل می توانید درمان زانو درد را انجام دهید. استفاده از طب سوزنی یوگا تایچی برای از بین بردن آسیب زانو بسیار مناسب است. یکی دیگر از عواملی که سبب تسکین درد زانو می شود عمل جراحی زانو است.

جراحی زانو به طور کلی به درمان آسیب های رباط می پردازد و شکستگی های خاص زانو را درمان می کند. عمل جراحی در کمترین زمان به از بین رفتن التهاب و ورم زانو کمک می کند. پیدا کردن جایگزینی برای عمل های جراحی سخت است.

درمان و پیشگیری

درمان و پیشگیری

راه های مختلفی برای جلوگیری از مبتلا شدن به درد زانو وجود دارد. شما اگر این کار ها را انجام دهید در کمترین زمان به التهاب زانو هایتان کمک فراوانی می کنید. بهتر است حتماً برای از بین بردن درد های زانو از پزشکتان کمک بگیرید و از زانو بند های مناسب استفاده کنید. از حرکات مناسب استفاده کنید و اگر در انجام دادن این حرکات مهارت ندارید از پزشک بخواهید که جلسه فیزیوتراپی برای شما تجویز کند.

حتماً ورزش بکنید و مداوم زانو هایتان را دراز کنید. ریژیم و کاهش وزن می تواند در پیشگیری از این درد کمک فراوانی کند. پوشیدن کفش مناسب برای از بین بردن درد زانو بسیار مهم است.

راه های مختلفی برای درمان زانو درد وجود دارد. شما می توانید در کم ترین زمان به درمان زانو تان بپردازید؛ ولی بهتر است به صورت خود سرانه این کار ها را انجام ندهید زیرا اگر در این زمینه مهارت نداشته باشید ممکن است با مشکلات جدید روبرو شوید. علت زانو درد بسیار مختلف است و یکی از عواملی است که بسیار درد آور است. ژنتیک از جمله عواملی است که می تواند زانو درد را به همراه داشته باشد.

نتیجه گیری

یکی از مشکلاتی که با افزایش سن، اکثر افراد از آن رنج می برند و دیگر نمی توانند به سرعت قبل کار هایشان را انجام دهند زانو درد است که انواع مختلفی دارد و بر اساس عوامل مختلفی ایجاد می شود.

افراد باید بدانند که برای پیشگیری از زانو درد چه کار هایی را باید انجام دهند. زمانی این بیماری کاهش پیدا می کند که یکسری عوامل را رعایت کنید. ورزش یکی از عواملی است که از درد زانو می کاهد و به کنترل درد کمک فراوانی می کند. زانو درد ها تحت شرایط خاصی به وجود می آیند. اگر شما هم به زانو درد مبتلا شدید بهتر است در اولین فرصت به پزشک مراجعه کنید.