فاصله دهنده انگشت پا چه کاری انجام می دهد ؟

نوع راه رفتن اشتباه یا شکل پا موجب می شود یک برآمدگی در بخش خارجی انگشت شست پا ایجاد شود که به آن بونیون می گویند. عاملی که موجب می شود بونیون درد بیشتری داشته باشد این است که برای مدتی طولانی کفش های تنگ و باریک بپوشید یا سر پا بایستید. پد هایی هستند که فاصله دهنده انگشت پا به حساب می آیند و باعث می شوند این برآمدگی بهتر شود. در این مقاله در ابتدا درباره این بونیون ها توضیحاتی می دهیم و سپس نکاتی در باب چند نوع از این فاصله دهنده ها بیان می داریم.

بونیون یا انحراف شست چیست؟

همان گونه که بیان شد، بونیون یک نوع انحراف است که در بخش بیرونی شست پا در صورتی که برای زمانی طولانی به مفصل شست پا (مفصل متاتارسوفالانژیال یا MTP) فشار بیاید، به وجود می آید. این عامل باعث می شود که مفصل پا از تراز خارج شود. افرادی که سن زیادی دارند، به ویژه زن ها بیشتر از دیگران به این عارضه دچار می شوند. این بونیون ها بر روی یک یا دو پا می توانند ایجاد شوند. اگر خانواده شما سابقه این بیماری را به دلایل متنوعی از جمله مشکلات ساختاری ارثی پا، صافی کف پا، آسیب دیدگی پا و بیماری های التهابی مانند آرتریت روماتوئید داشته باشد، احتمال دچار شدن شما به این بیماری نیز افزایش می یابد.

چگونه می شود با بونیون ها مقابله کرد؟

فاصله دهنده انگشت پا

ممکن است که شما با انحراف شست هایتان مشکل داشته باشید؛ زیرا ظاهر نا خوشایندی دارند و حتی ممکن است احساس درد و ناراحتی برای شما ایجاد کنند. هر چند علت ایجاد این بیماری هنوز کشف نشده است، درمان های متفاوتی را برای این عارضه پیشنهاد کرده اند. درمان هایی که خیلی راحت و ارزان قیمت هستند و همچنین جراحی هایی که ممکن است هزینه های هنگفتی در پی داشته باشند. جراحی ها برای موارد شدید تر پیشنهاد می شوند. فاصله دهنده انگشت پا نوع درمان ارزان و مناسب به شمار می رود.

فاصله دهنده انگشت پا چه کاری انجام می دهد؟

اگر به بیماری های مربوط به پا مانند انگشتان چکشی، بونیون و انگشتان روی هم قرار گرفته دچار هستید، استفاده از فاصله دهنده انگشت پا می تواند پیشنهاد درستی باشد. این فاصله دهنده ها، انواع مختلفی دارند که در بخش بعد آن ها را بررسی خواهیم کرد. نکته مهم این است که همه آن ها وظیفه جلوگیری از تماس انگشت پا با دیگر انگشتان و جدا نگه داشتن آن ها را بر عهده دارند. اگر در برابر استفاده از آن ها مقاومت کنید، در صورت سایش انگشت شست به انگشت دیگر، این عارضه بد تر می شود.

فاصله دهنده انگشت پا چه انواعی دارد؟

فاصله دهنده انگشت پا

برای درمان آسان بونیون های خود، مدل های مختلفی از فاصله دهندگان انگشت پا در بازار عرضه شده اند که آن ها را در این بخش در مواردی جدا گانه ارزیابی می کنیم:

  1. فاصله دهنده سیلیکونی

ماده اصلی و اساسی این نوع از فاصله دهنده انگشت پا، ژل سیلیکون است و بهترین ویژگی آن انعطاف پذیری بالا است که باعث می شود برای اندازه های مختلف پا مناسب باشد. فاصله دهنده سیلیکونی در اندازه بسیار کوچک عرضه می شود و باریکی آن موجب می شود که به راحتی بتوان آن را در زیر جوراب و کفش پوشید و چون حالت چسبنده ای دارد، دیگر در پا نمی لغزذ.

  1. فاصله دهنده پارچه ای

برخی از این فاصله دهنده ها، یک پد ژله ای یک تکه در خود دارند که موجب می شوند استفاده کنندگان آن احساس راحتی داشته باشند. یکی از معایب فاصله دهنده انگشت پا پارچه ای این است که بسیار بزرگ است و استفاده آن را در زیر جوراب و کفش بسیار دشوار می سازد. خاصیت محافظت کنندگی در آن ها بیشتر است و نمی توان آن ها را فاصله دهنده خوبی شمرد.

  1. آتل های بونیون

در بیشتر مواقع منظور از فاصله دهنده انگشت پا، آتل بونیون است. این آتل ها از قطعات پلاستیکی سفت و محکم تشکیل شده اند که آن ها را روی انحراف شست پا نگه می دارند و قسمت پارچه ای آن را با نوار چسب به دور پا می پیچند. مدل هایی از این آتل ها در بازار هستند که یک لولا دارند. این لولا قدرت خم کردن را در هنگام راه رفتن به انگشت شست پا می دهد که حس بهتر و راحت تری را برای استفاده کنندگان آن به ارمغان می آورد. برخی دیگر این قابلیت را ندارند و از آن ها فقط می توانید در هنگام خواب یا هنگامی که برای مدتی طولانی در حالت نشسته قرار دارید، بهره ببرید.

معرفی محصول

در این بخش قصد داریم شما را با دو مدل از بهترین نمونه های فاصله دهنده انگشت پا آشنا کنیم:

  1. پد فاصله دهنده انگشت با بند فیکساتور اوتسی OTESSY TF 07

پد فاصله دهنده انگشت با بند فیکساتور اوتسی OTESSY TF 07

جنس این نوع، سیلیکون صد در صد طبیعی گرید پزشکی است و همه افراد با سایز پای مختلف می توانند از آن بهره ببرند. این فاصله دهنده، مخالف جهت بونیون ایجاد شده، فشاری ایجاد می کند کهموجب می شود زاویه شست و مفصل کف پایی سریع تر و آسان تر اصلاح شود. پد فاصله دهنده انگشت با بند فیکساتور اوتسی OTESSY TF 07 ظاهری بسیار نرم و راحت دارد که می توان آن را به راحتی شست و تمیز کرد. این مدل، دارای لولای حرکت دینامیکی است و می توانید از آن هم در طول روز و هم هنگام خواب استفاده کنید.

  1. پد فاصله دهنده دو انگشت با ساپورت شست-سیلیکنی TF02

پد فاصله دهنده دو انگشت با ساپورت شست-سیلیکنی TF02

کاربرد این محصول در مراحل و انواع مختلف بیماری، متفاوت است. اگر بیماری تان در مراحل آغازین است، استفاده پشت سر هم موجب می شود که سلامتی کامل را به دست آورید. اگر بیماری تان در مرحله پیشرفته قرار دارد، آن را از پیشرفت باز می دارد و اگر با عمل جراحی این عارضه را برطرف کرده اید، از پد فاصله دهنده دو انگشت با ساپورت شست-سیلیکنی TF02 استفاده کنید؛ زیرا موجب می شود که استخوان ها دیگر رشدی نداشته باشند. جنس این محصول نیز سیلیکون طبیعی گرید پزشکی است.

جمع بندی

ممکن است به عارضه بونیون دچار شده باشید و تصور کنید که ظاهر پا هایتان برای همیشه ناهنجار باقی می ماند؛ یا اینکه برای درمان آن باید عمل های جراحی سنگین و پر هزینه انجام دهید. این تصور زیاد درست به نظر نمی رسد، شما می توانید از فاصله دهنده انگشت پا بهره ببرید و علائم خود را به حداقل برسانید. ما در این مقاله درباره این انحراف شست توضیحاتی دادیم و بیان کردیم برای از بین بردن آن چه راهکار هایی وجود دارد. همچنین فاصله دهنده های انگشت پا را شرح و انواع آن را نیز بررسی نمودیم.