هر آنچه که درباره کرم ضد جوش باید بدانید

پوست شما اولین و مهم ترین لباس شما محسوب می شود، به همین دلیل است که باید از آن به درستی مراقبت کنید. مخصوصا پوست صورت که درصد بالایی از زیبایی شما را تشکیل می دهد. برای داشتن پوستی سالم و بدون جوش لازم است از کرم ضد جوش در روتین پوستی خودتان بهره ببرید. در این صورت علاوه بر حذف جوش های کنونی صورتتان، از بروز مجدد آن ها نیز جلوگیری خواهید کرد.

کرم ضد جوش چیست؟ و چه انواعی دارد؟

کرم ضد جوش

در واقع هر کسی که از آکنه رنج می برد، از نوعی درمان موضعی بر روی پوست خود استفاده می کند. هر ژل یا کرمی که خاصیت درمان جوش های پوست صورت شما را داشته باشد و به صورت موضعی بر روی پوست استفاده شود، در حقیقت کرم ضد جوش نام دارد و تمام تلاش خود را برای از بین بردن آکنه های صورت شما به کار خواهد گرفت. اگر از جوش های خفیف بر روی صورتتان رنج می برید، ممکن است با کرم های نه چندان قوی بتوانید با آن ها مقابله کنید؛ اما آکنه های زیاد و شدید تنها به وسیله کرم ضد جوش قوی که توسط پزشک تجویز شده باشد، قابل درمان است.

انواع کرم های ضد جوش

کرم ضد جوش

به طور کلی می توان گفت که کرم های ضد جوش به سه نوع تقسیم می شوند:

  • نوع اول شامل گروهی از کرم ها است که مواد بسیار ضعیفی دارند. اغلب نقش مرطوب کننده و مراقبتی را دارند. این محصولات را بدون مشورت با پزشک نیز می توانید تهیه کنید.
  • دسته دوم شامل مواردی است که باید با مشورت کوتاهی تهیه شوند. به عنوان مثال شما می توانید یک مشاوره کوتاه با پزشک داروخانه داشته باشید و سپس با توجه به موارد ذکر شده کرم ضد جوش مناسب صورت خود را انتخاب کنید.
  • در نهایت، دسته سوم از کرم های ضد جوش ساختاری نسبتا قوی دارند و باید با مشورت پزشک تهیه شوند و مورد استفاده قرار گیرند. استفاده خودسرانه از این محصولات ممکن است موجب پشیمانی و مشکلات پوستی خطرناک شود.

مواد موجود در کرم ها برای بهبود جوش های پوستی

مواد موجود در کرم ها برای بهبود جوش های پوستی

1) بنزوئیل پراکسید: این ماده در واقع نقش یک ضدعفونی کننده را ایفا می کند که به کاهش تعداد باکتری های موجود بر روی پوستتان کمک خواهد کرد. به همین دلیل برای از بین رفتن اغلب جوش های سرسفید و سر سیاه موثر است و به دلیل اثر ضدالتهابی ای که دارد، چهره پوستتان را زیبا تر جلوه می دهد.

بنزوئیل پراکسید موجود در کرم ضد جوش به صورت ژل یا کرم ارائه می شود و حدودا ۲۰ دقیقه بعد از شست و شوی صورت، لازم است بر روی آن اعمال شود. از استفاده بیش از حد این ماده خودداری کنید؛ زیرا ممکن است پوست را تحریک و آن را در مقابل اشعه خورشید حساس کند.

عوارض جانبی این محصول اغلب خود را بر روی پوست شما به صورت موارد زیر نشان می دهند.

  • خشکی
  • انقباظ
  • خارش
  • سوزش
  • قرمزی
  • لایه برداری

2) رتینوئید های موضعی: این ماده در حقیقت نقش لایه برداری پوست را ایفا می کند. با از بین بردن سلول های مرده پوست و جلوگیری از تجمع آن ها، به کاهش جوش های سطح پوست کمک می کنند. رتینوئید پیش از خواب استفاده می شود و به صورت ژل یا کرم عرضه خواهد شد.

لازم است از کرم ضد جوش حاوی این ماده در دوران بارداری خودداری کنید؛ زیرا موجب بروز نقص مادرزادی در کودک شما خواهد شد. مقدار استفاده را با توجه به دستور پزشک مصرف کنید تا مشکلی رخ ندهد.

3) آنتیبیوتیک های موضعی: آنتی بیوتیک ها اغلب باکتری های موجود بر روی پوست شما را از بین می برند تا با این کار از آکنه های پوستی جلوگیری کنند. محصولاتی که شامل این ماده هستند، یک یا دو بار در روز مورد استفاده قرار می گیرند و طول دوره آن به شش یا هفت هفته می رسد. اصرار به مصرف مجدد و ادامه دار آن ممکن است وضعیت پوست شما را وخیم تر کند؛ زیرا در این صورت احتمال مقاوم شدن باکتری ها در مقابل آنتی بیوتیک افزایش پیدا می کند.

عوارض آن شامل موارد زیر است:

  • تحریک پوست
  • قرمزی
  • سوزش
  • لایه برداری

4) اسید آزلائیک : این محصول نیز برای از بین بردن پوست های مرده و لایه برداری سطح پوست تلاش می کند و به صورت کرم یا ژل عرضه می شود.

با استفاده از آن ممکن است در مقابل نور خورشید حساس شوید و به عوارضی از جمله موارد زیر دچار شوید.

  • سوزش
  • خارش
  • خشکی
  • قرمزی

سوالات پر تکرار در رابطه با کرم های ضد جوش

سوالات پر تکرار در رابطه با کرم های ضد جوش

در ادامه به پر تکرار ترین سوال شما عزیزان پاسخ داده ایم:

کدام کرم ضد جوش بهترین مورد است؟

هیچ گاه نمی توان یک کرم ضد جوش را نسبت به موارد دیگر برتر دانست. تنها راه انتخاب آن توجه به نوع آکنه موجود بر روی پوست شما است. محصولی که برای خواهر شما کار کرده است، ممکن دست برای شما مفید نباشد و حتی پوست شما را حساس تر کند. با مراجعه به پزشک، می توانید بهترین کرم ضد جوش را برای پوست خود انتخاب کنید.

نحوه استفاده از کرم ضد جوش به چه صورت است؟

نحوه مصرف انواع کرم ضد جوش با یکدیگر متفاوت است. به عنوان مثال برخی تنها باید بر روی جوش های شما اعمال شوند و برخی دیگر بر روی کل صورت نتیجه مثبتی خواهند داشت. تنها چیزی که در میان تمام آن ها مشترک است، این است که قبل از استفاده لازم است صورت خود را با یک شوینده ملایم بشویید و از تمیز بودن آن اطمینان حاصل کنید. اگر از نحوه استفاده آن مطمئن نیستید، لازم است دستورالعمل آن را با دقت مطالعه کنید یا با پزشک خود مشورت کنید.

آیا برای جای جوش محصول خاصی وجود دارد؟

اغلب می توان گفت که کرم ویژه ای برای جای جوش های شما وجود ندارد؛ اما با مرطوب نگه داشتن پوست و جلوگیری از خشکی آن، می توانید اثرات باقی مانده را کم تر نشان داده و به از بین رفتنشان کمک کنید.

سخن آخر

در این مقاله با کرم ضد جوش صحبت کرده ایم. متوجه شدیم که چرا پوست ما جوش میزند و اینکه کرم های ضد جوش سه نوع هستند. مواد موجود در کرم های ضد جوش عبارت اند از: بنزوئیل پراکسید، رتینوئید های موضعی، آنتی بیوتیک های موضعی، اسید آزلائیک است که هرکدام وظیفه منحصر به فرد خود را در ترکیبات کرم یا ژل ضد جوش دارد.