بهترین روش های جوانسازی پوست صورت

بالا رفتن سن می تواند بر روی ارگان های مختلف بدن به ویژه پوست صورت تاثیرات مختلفی داشته باشد که البته چندان هم خوش آیند نیست. اغلب افراد چه خانم ها و چه آقایان سعی می کنند با استفاده از کرم ها، سرم ها و دارو های موضعی دیگر، با علائم پیری مبارزه کنند؛ اما معمولا این محصولات مراقبت از پوست محدودیت های خاصی دارند و نمی توانند اثرات از دست دادن کلاژن، آسیب نور خورشید، آکنه یا کاهش خاصیت ارتجاعی را معکوس کنند.

خوشبختانه امروزه گزینه های غیر تهاجمی بسیاری برای جوانسازی پوست صورت و بدن وجود دارد. این روش ها کاملا بی خطر و مؤثر هستند و می توانند به صورت سرپایی در مدت زمان کوتاهی انجام شوند.

مزایای جوان سازی پوست صورت

جوانسازی پوست صورت

از روش های جوانسازی کامل پوست می توان برای قسمت های مختلف بدن از جمله صورت، خط فک، گردن، سینه، دست ها و... استفاده کرد. انجام این کار مزایای زیر را در پی دارد:

  1. یک دست کردن رنگ پوست و از بین بردن لکه های به وجود آمده

درمان های نور پالسی شدید (IPL) بخش جدایی ناپذیر جوانسازی پوست صورت و بدن هستند؛ زیرا با از بین بردن هایپرپیگمانتاسیون، ملاسما، لکه های خورشیدی، لکه های پیری، قرمزی و شکستگی رگ های خونی موجب افزایش جوانی و شادابی پوست می شوند.

  1. کاهش خطوط ریز پوست و از بین بردن چین و چروک آن

انواع روش های درمانی مانند فرکشنال پیکسل، موجب تحریک رشد کلاژن و الاستین پوست می شوند که نتیجه آن کاهش چین چروک و افزایش استحکام، شفافیت و درخشندگی پوست است. علاوه بر این، می توانند با مهار انقباض عضلات صورت، خطوط پیشانی و اطراف چشم را کمتر کنند.

  1. سفت کننده پوست های شل شده

روش های مختلف جوانسازی پوست صورت همچون لایه برداری فراکشنال و رادیوفرکوئنسی، همگی تاثیر حرارتی کنترل شدهای ایجاد می کنند که موجب افزایش استحکام پوست روی پیشانی، پلک ها، گونه ها، خط فک و اطراف دهان می شود. با افزایش کلاژن و الاستین، صورت شما سالم تر، شاداب تر و جوان تر به نظر می رسد.

  1. بهبود جای اسکار و آکنه

آکنه ها ممکن است موجب تغییر رنگ پوست شوند؛ اما با استفاده از IPL می توان این هایپرپیگمانتاسیون یا همان تغییر رنگ پوست را از بین برد و فرورفتگی های ناشی از اسکار را با لایه برداری فراکشنال، تا حد زیادی درمان کرد.

همچنین لایه برداری شیمیایی و میکرودرم ابریژن با از بین بردن بقایای پوست و تحریک چرخش سلولی، چین و چروک و خطوط ریز موجود در پوست را کاهش می دهد.

راه های جوانسازی پوست صورت

جوانسازی پوست صورت

انجام درمان های زیبایی به خصوص جوانسازی به شما کمک می کند سرحال تر، بانشاط تر و جوان تر به نظر برسید و موجب افزایش اعتماد به نفس می شود. گزینه های رایج بسیاری برای از بین بردن چین و چروک های ریز، جای زخم، رنگدانه های ناهموار و سایر نواقص پوستی وجود دارند که تعدادی از آن ها به شرح زیر است:

  1. بوتاکس

بوتاکس یکی از محبوب ترین درمان های ضد پیری موجود است که نسبتاً مقرون به صرفه است و خطرات کمی دارد. این روش درمانی نیازی به گذراندن دوره نقاهت و زمان بهبودی ندارد. بوتاکس موجب کاهش میزان حرکت عضلات می شود و در نتیجه چین و چروک های موجود را رفع می کند و از تشکیل خطوط عمیق در آینده جلوگیری می کند.

  1. پرکننده های پوستی یا Dermal fillers

طی 20 سال گذشته، پرکننده های بافت نرم یا همان Dermal fillers، انقلابی در درمان چین و چروک ایجاد کرده اند. اسید هیالورونیک (HA) یک ابزار بسیار ایمن و انعطاف پذیر برای جوانسازی پوست صورت است. پرکننده های پوستی مبتنی بر HA مانند طیفAllergan Juvederm، اگر توسط یک پزشک ماهر تزریق شوند، می توانند موجب افزایش حجم گونه ها، رفع گودی زیر چشم ها، بهبود خط فک، اصلاح فرم لب، رفع چین و چروک پوست و... شوند.

  1. پیلینگ شیمیایی

لایه برداری شیمیایی روشی است که برای درمان چین و چروک، زخم های سطحی، لکه های ناشی از افزایش سن و تغییر رنگ پوست، استفاده می شود. در این روش از محلول اسیدی برای رفع سلول های مرده پوست و برداشتن لایه های بالایی اپیدرم استفاده می شود.

  1. میکرونیدلینگ

محبوب ترین روش درمانی حال حاضر برای رفع آکنه و جوانسازی پوست صورت، میکرونیدلینگ است. این روش برای ایجاد تاثیرات ریز بر روی پوست طراحی شده که باعث تحریک تولید کلاژن و افزایش الاستین می شود. میکرونیدلینگ نسبتاً بی خطر و مقرون به صرفه است و تأثیر قابل قبولی بر درمان جای زخم و اسکار دارد.

  1. بازسازی پوست با لیزر

بدون شک، لایه برداری پوست با لیزر یکی از بهترین راه ها برای مقابله با بسیاری از مشکلات پوستی از جمله چین و چروک، لکه های پیری، لکه های خورشیدی، قرمزی، روزاسه، اسکار، آکنه و سایر موارد است. لیزر درمانی در کاهش چین و چروک های متوسط و عمیق موثر است و می تواند رنگ و بافت و استحکام پوست را بهبود بخشد.

مراقبت های قبل و بعد از جوانسازی پوست صورت

مراقبت های قبل و بعد از جوانسازی صورت

جوانسازی پوست صورت با یکی از روش های گفته شده در پاراگراف قبل، ممکن است موجب بروز واکنش های مختلف از جمله سوزش، خارش، قرمزی و آفتاب سوختگی شود. برای کاهش حساسیت های پوستی قبل و بعد از انجام این روش درمانی رعایت نکات زیر الزامی است:

  • نواحی تحت درمان را دو تا پنج بار در روز طبق دستور پزشک معالج تمیز کنید.
  • پس از بهبودی، حتما از ضد آفتاب مناسب پوست بازسازی شده استفاده کنید.
  • برای کمک به التیام پوست از درمان های محافظتی توصیه شده توسط پزشک پیروی کنید.
  • با مشورت پزشک هر روز مقدار مناسبی مرطوب کننده روی پوست جدید خود قرار دهید.

سن مناسب برای انجام جوانسازی

سن مناسب برای انجام جوانسازی

تعدادی از افراد تصور می کنند جوانسازی پوست صورت باید در سن خاصی مثلا بالای 35 یا 40 سال انجام شود؛ اما حقیقت این است که هر چه زود تر شروع به مبارزه با علائم پیری کنید، به مراتب نتایج بهتری کسب می کنید. طبق گفته کارشناسان افرادی نیز وجود دارند که این روند را از 20 سالگی شروع می کنند. آن ها نه تنها می خواهند از بروز پیری زودرس جلوگیری کنند؛ بلکه می خواهند پوست خود را از تغییر رنگ، تیرگی و سایر مشکلات پوستی نجات دهند.

این روز ها، تکنیک های جوانسازی پیشرفته و متنوعی وجود دارند که بی خطر و در طولانی مدت مقرون به صرفه نیز هستند. بهترین بخش در مورد تکنیک های جوانسازی این است که بسیاری از آن ها غیر تهاجمی یا کم تهاجمی هستند و نیاز به تحمل درد زیاد و گذراندن دوره نقاهت ندارند.

جمع بندی

جوانسازی پوست صورت عملی است که مزیت های زیادی با خود به همراه دارد که مهم ترین آن کاهش مشکلات پوستی و افزایش اعتماد به نفس است. خوشبختانه امروزه روش های مقرون به صرفه و مختلفی مانند لیزر درمانی، لایه برداری شیمیایی، میکرونیدلینگ، تزریق بوتاکس و... برای انجام این کار وجود دارد که شما می توانید با توجه به شرایط خود و نظر پزشک متخصص یکی از آن ها را انتخاب کنید. انجام درمان های جوانسازی به سن خاصی بستگی ندارد و می توانید برای جلوگیری از مشکلات پوستی در سنین بالا، آن را حتی از 20 سالگی نیز شروع کنید.