سبزیجاتی که قند خون را پایین می آورد

قندخون بالا و دیابت یکی از بیماری‌های شایع در عصر حاضر بوده که افراد زیادی را در سراسر جهان درگیر کرده است. تغییر سبک زندگی و کنترل رژیم غذایی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار در کنترل دیابت خواهد بود. سبزیجات دسته‌ای از مواد غذایی مفید هستند که برخی از آن‌ها در کاهش قند خون سودمند خواهند بود.

جالب است بدانید که پیش از ساخت انسولین و دیگر داروهای دیابت، داروهای گیاهی و مصرف سبزیجات مختلف به جهت پایین اوردن قند خون استفاده می‌شد. لازم به ذکر است برای اندازه‌گیری قند خون از دستگاه تست قند خون استفاده می‌شود. در این مطلب قصد داریم تا به معرفی معجزه ای برای کاهش قند خون با مصرف انواع سبزی کاهنده قند خون بپردازیم.

معرفی بیماری دیابت و انواع دیابت

گلوکز سوخت اصلی سلول‌ها است که از تجزیه قند موجود در مواد غذایی ایجاد می‌شود. مولکول‌های گلوکز از طریق خون منتقل شده تا در اختیار سلول‌ها قرار گیرند. گاهی اوقات ممکن است به دلایل مختلف این گلوکز در اختیار سلول‌ها قرار نگرفته و در خون تجمع یابد، در نتیجه میزان قند خون افزایش یافته و فرد به بیماری دیابت مبتلا می‌شود. 

بیماری دیابت دو نوع مختلف دارد که علائم و عوارض هر دو آن‌ها تقریبا یکسان است. هورمون انسولین در بدن مسئول تامین گلوکز سلول‌ها است. دیابت نوع 1 بیماری ارثی است که در اثر این بیماری هورمون انسولین در بدن تولید نمی‌شود و به تجمع قند در خون می‌انجامد. در دیابت نوع 2 هورمون انسولین در بدن تولید می‌شود اما به علت مقاومت نسبت به انسولین، گلوکز مورد نیاز در اختیار سلول‌ها قرار نمی‌گیرد. نقش وراثت در این بیماری کم‌رنگ‌تر بوده و بیشتر با سبک زندگی در ارتباط است و به علت چاقی، کم تحرکی و رژیم غذایی ناسالم ایجاد می‌شود.

سبزیجات ضد دیابت

سبزیجات شاخص گلیسمی پایینی دارند و همچنین سرشار از فیبر، ویتامین و مواد معدنی مختلفی هستند که برای بدن مفید خواهد بود. در ادامه به معرفی برخی سبزی خوردن برای قند خون به عنوان معجزه ای برای کاهش قند خون پرداخته‌ایم.

سبزیجات ضد دیابتسبزیجات ضد دیابت

کلم بروکلی

کلم بروکلی از جمله سبزیجات خوشمزه‌ای است که مصرف آن برای بدن فواید مختلفی را به همراه خواهد داشت. کلم بروکلی به دلیل وجود ترکیبات آنتی اکسیدان از ابتلا به بسیاری از انواع سرطان جلوگیری می‌کند. بر طبق مطالعات این ماده غذایی در کاهش قندخون بالا موثر خواهد بود. 

·        در هر 90 گرم کلم بروکلی خام تنها 6 گرم قند وجود دارد که 2 گرم از این مقدار فیبر است.

کدو

کدو از جمله سبزیجاتی است که به عنوان منبعی غنی از ویتامین C و دیگر مواد مغذی شناخته می‌شود. جالب است بدانید که مصرف کدو می‌تواند 35 درصد از نیاز روزانه بدن به ویتامین C را تامین کند. کدو نیز از جمله مواد غذایی است که در تمام فصول یافته شده و خوردن آن به پایین آوردن قند خون کمک می‌کند.

·        یک پیمانه کدو سبز خام تنها حاوی 4 گرم از قندها است که 1 گرم آن فیبر خواهد بود.

فلفل دلمه ای

فلفل دلمه‌ای از جمله سبزیجاتی است که در کاهش قند خون تاثیرگذار است و در انواع سالاد و غذاها مورد استفاده قرار می‌گیرد. فلفل دلمه‌ای در رنگ‌های مختلف در بازار وجود داشته و حاوی مواد مغذی مختلفی مانند ویتامین A و ویتامین C است. این ماده غذایی حاوی آنتی اکسیدان‌هایی است که سطح رادیکال‌های آزاد در بدن را کاهش می‌دهد. 

·        در هر 150 گرم فلفل دلمه‌ای قرمز در حدود 9 گرم قند یافت شده که 3 گرم آن فیبر است.

آووکادو

در دسته میوه‌ها و سبزیجات، آووکادو یکی از مواد غذایی مهم در کنترل قندخون بالا است. با وجودی که این میوه کالری زیادی دارد اما به دلیل وجود فیبر، پس از خوردن آن احساس سیری بیشتری خواهید داشت. مصرف آووکادو علاوه بر پایین اوردن قند خون در تامین مواد مغذی مانند ویتامین C، A و پتاسیم موثر است.

·        هر 150 گرم از آووکادو 13 گرم قند دارد که 10 گرم آن فیبر خواهد بود.

سبزیجات مفید برای کنترل قند خون سبزیجات مفید برای کنترل قند خون

تربچه

تربچه به عنوان یک نوع سبزی خوردن برای قند خون و کاهش آن شناخته می‌شود که اضافه کردن آن به رژیم غذایی خواص دیگری نیز برای بدن خواهد داشت. تربچه با طعم تند و جذاب به صورت خام مصرف شده یا به غذا اضافه می‌شود. مصرف تربچه می‌تواند احتمال ابتلا به انواع سرطان را تا حدود موثری کاهش دهد.

·        در هر 115 گرم تربچه خام 4 گرم کربوهیدارت وجود دارد که از این مقدار 2 گرم فیبر است.

کلم برگ

کلم برگ نیز از جمله سبزی کاهنده قند خون است که مصرف آن برای بدن مفید خواهد بود. کلم برگ حاوی مواد مغذی مختلفی مانند ویتامین K، ویتامین C و پتاسیم است که بخشی از نیاز بدن را تامین می‌کند. این ماده غذایی در کاهش قند خون موثر است و به همین دلیل مصرف آن به افراد دیابتی توصیه می‌شود. 

·        هر 90 گرم کلم برگ خام حاوی 5 گرم کربوهیدارت بوده که 3 گرم آن را فیبر تشکیل می‌دهد. 

اسفناج

اسفناج را به عنوان معجزه ای برای کاهش قند خون می‌شناسند اما توجه داشته باشید که کربوهیدارت و قندها اسفناج در برگ‌های آن وجود دارد که در اثر پختن، حجم برگ‌ها کمتر شده و میزان قند بیشتری مصرف می‌کنید. اسفناج به دلیل وجود ویتامین A در تقویت بینایی و پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های چشمی موثر است.

·        در هر پیمانه اسفناج خام 1 گرم کربوهیدارت و در هر پیمانه اسفناج پخته 7 گرم کربوهیدارت وجود دارد.

پیاز

یکی از سبزیجات مهم در آشپزی ایرانی، پیاز است و جالب است بدانید که این ماده غذایی برای پایین اوردن قند خون کاربرد دارد. شاید تصور کنید میزان قند این ماده غذایی زیاد است، اما توجه داشته باشید که به مقدار کم در غذا استفاده می‌شود. مصرف پیاز می‌تواند مواد مغذی مختلفی را برای بدن تامین کند. 

·        در هر 60 گرم پیاز خام 6 گرم از قندها یافت می‌شود که 1 گرم آن فیبر است. 

خیار

خیار از جمله مواد غذایی است که قند پایینی دارد و به همین دلیل مصرف آن برای افراد مبتلا به قندخون بالا مشکلی نخواهد داشت. بخش زیادی از این میوه را آب تشکیل داده و آب مورد نیاز بدن را تامین می‌کند. باوجود آن که خیار مواد مغذی کمی دارد اما آن را به عنوان ماده ضد التهاب می‌شناسند.

·        در هر 140 گرم خیار خام در حدود 4 گرم قند یافت می‌شود که 1 گرم آن فیبر است.

مارچوبه

مارچوبه یکی از مواد غذایی پرخاصیت است که مصرف آن می‌تواند مواد معذی مختلفی مانند ویتامین C‌، A، K و پتاسیم را در اختیار بدن قرار دهد. مارچوبه را یکی از انواع سبزی کاهنده قند خون می‌دانند که مصرف آن به بیماران دیابتی توصیه می‌شود. خوردن مارچوبه به کاهش سطح رادیکال‌های آزاد بدن و پیشگیری از سرطان نیز کمک می‌کند.

·        هر 180 گرم مارچوبه تنها حاوی 8 گرم کربوهیدارت است که 4 گرم آن نیز فیبر خواهد بود.

پایین اوردن قند خون با سبزیجاتپایین اوردن قند خون با سبزیجات

گل کلم

گل کلم از جمله سبزیجات خوش طعمی است که خوردن آن می‌تواند در کاهش قند خون موثر باشد. گل کلم حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلف است و به همین دلیل مصرف آن را برای بدن مفید می‌دانند. گل کلم را در رژیم غذایی خود جای دهید، چرا که می‌تواند احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش دهد.

·        هر 100 گرم گل کلم در حدود 5 گرم کربوهیدارت دارد که 3 گرم آن را فیبر تشکیل می‌دهد.

کرفس

کرفس یکی از سبزیجات مفید برای بدن است که قند کمی دارد. افرادی که قصد کاهش وزن دارند، آب کرفس را به رژیم غذایی خود اضافه می‌کنند. کرفس یک سبزی کاهنده قند خون است که مصرف آن برای افراد مبتلا به قندخون بالا سودمند خواهد بود. از جمله مواد مغذی موجود در کرفس می‌توان به ویتامین C، ویتامین K و پتاسیم اشاره کرد.

·        در هر 100 گرم کرفس تنها 3 گرم کربوهیدارت یافت می‌شود که 2 گرم آن فیبر خواهد بود. 

کلم بروکسل یا فندوقی

یکی از سبزیجات خوشمزه با ظاهری جذاب کلم بروکسل است که خوردن آن برای بدن فواید بسیاری دارد. کلم فندوقی برای پایین اوردن قند خون بسیار مفید خواهد بود و به دلیل محتوای پایین قند، خوردن آن برای بیماران دیابتی مشکلی نخواهد داشت. بهتر است کلم بروکسل را به صورت خام مصرف کنید تا از حداکثر خواص آن بهره‌مند شوید. 

·        در هر 78 گرم کلم بروکسل پخته 6 گرم از قندها وجود دارد که 2 گرم آن فیبر است.

گوجه فرنگی

گوجه فرنگی در رژیم غذایی ما جایگاه ویژه‌ای دارد و در تهیه بسیاری از غذاها و انواع سالاد از آن استفاده می‌شود. گوچه فرنگی ماده غذایی مفیدی شناخته می‌شود که خوردن آن احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش می‌دهد. همچنین مصرف گوجه فرنگی می‌تواند به کاهش قند خون کمک کرده و معجزه ای برای کاهش قند خون باشد.

·        در هر 100 گرم گوجه تنها 6 گرم کربوهیدارت وجود دارد که 2 گرم آن نیز فیبر است.

کاهو

کاهو از جمله مواد غذایی با محتوای قند پایین است که مصرف آن در کاهش قند خون موثر خواهد بود. کاهو به صورت خام مصرف می‌شود و به همین دلیل حجم بیشتری داشته و با مصرف آن قند زیادی در دسترس بدن قرار نمی‌گیرد. خوردن کاهو فواید مختلفی برای بدن دارد که از جمله خواص این میوه می‌توان به پیشگیری از بیماری‌های مختلف مانند سرطان و بیماری‌های قلبی عروقی اشاره کرد.

·        در هر 47 گرم کاهو تنها 2 گرم کربوهیدارت یافت می‌شود که یک گرم آن را نیز فیبر تشکیل می‌دهد.

اندازه‌گیری قند خون را در طول روز فراموش نکنید

در افراد مبتلا به دیابت، اندازه‌گیری قند خون و کنترل مداوم آن اهمیت زیادی دارد. همچنین لازم است تا افرادی که به دلیل وراثت یا اضافه وزن در معرض ابتلا به این بیماری هستند، میزان قند خون را به صورت دوره‌ای کنترل کنند. انواع دستگاه تست قند خون در چندین نوع مختلف طراحی و تولید شده‌اند تا بتوان میزان قند خون را در منزل به راحتی بررسی نمود.

دستگاه تست قند خون را از برندهای معتبر تهیه کنید تا از کیفیت و دقت آن اطمینان داشته باشید. سایت درمان کالا یک فروشگاه اینترنتی معتبر در عرضه خرید تجهیزات پزشکی است که در این زمینه سابقه‌ای طولانی مدت دارد. انواع دستگاه تست قند خون و دیگر کالای پزشکی در این فروشگاه عرضه شده‌اند. با خرید از درمان کالا، محصول مورد نظر خود را با بیشترین کیفیت، قیمت مناسب و در مدت زمان کوتاهی درب منزل تحویل خواهید گرفت.