نحوه عملکرد حنجره مصنوعی

بیماری سرطان حنجره یکی از بیماری‌هایی است که افراد مختلف به آن مبتلا می‌شوند. در این بیماری تارهای صوتی فرد درگیر شده و در صورت پیشرفت سرطان، باید حنجره بیمار برداشته شود. مسلما بدون حنجره توانایی صحبت از بیمار سلب خواهد شد. روش‌های مختلفی برای بازگرداندن صدای بیمار وجود دارد که یکی از آسان‌ترین روش‌ها، استفاده از دستگاه جایگزین حنجره یا حنجره مصنوعی است. 

در این مطلب از مجله درمان کالا قصد داریم تا ابتدا معرفی کوتاهی از بیماری سرطان حنجره داشته باشیم و سپس دستگاه جایگزین حنجره و حرف زدن با دستگاه حنجره را بررسی کنیم؛ پس تا انتها همراه ما باشید.

سرطان حنجره

بیماری سرطان در پی تقسیم سلولی کنترل نشده در بدن اتفاق می‌افتد که نتیجه آن ایجاد تومورهای سرطانی است. اگر محل این سلول‌های سرطانی در حنجره یا جعبه صدا باشد، فرد به بیماری سرطان حنجره مبتلا خواهد شد. بیماری سرطان حنجره (Laryngeal cancer) را با نام سرطان گلو نیز می‌شناسند که در صورت عدم درمان، بیماری پیشرفت کرده و بسیار خطرناک خواهد بود.  

برخی عوامل و عادت نادرست مانند سیگار کشیدن، مصرف نوشیدنی‌های الکلی، قرارگیری مداوم در معرض مواد شیمیایی، مشاغل مرتب با سموم و مواد شیمیایی، افزایش سن، سابقه خانوادگی و غیره از عواملی هستند که احتمال ابتلا به سرطان حنجره را افزایش می‌دهند. از علائم بیماری سرطان حنجره می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

·        سرفه و گلودرد

·        خشونت صدا

·        مشکلات تنفسی

·        تورم در قسمت گلو

·        مشکل بودن بلع غذا

·        درد در ناحیه گوش

·        تغییر اندازه غدد لنفاوی

·        اشکال در تکلم

·        سردردهای مداوم

درمان سرطان حنجره

پس از مشاهده هر یک از علائم بیماری سرطان حنجره، پزشک انجام آزمایش‌های مختلف را تجویز می‌کند. در صورتی که فرد به بیماری سرطان حنجره دچار باشد، بلافاصله فرایند درمان آغاز می‌شود. ابتدا با توجه به پیشرفت بیماری ممکن است همه یا بخشی از حنجره را در طی عمل جراحی بر‌دارند. به عمل خارج کردن حنجره، لارنژکتومی (Laryngectomy) می‌گویند. پس از عمل جراحی نیز با روش‌های شیمی درمانی و پرتو درمانی، فرایند درمان را تکمیل می‌کنند تا احتمال بازگشت بیماری کاهش یابد.

آیا بدون حنجره می توان صحبت کرد؟

تارهای صوتی در حنجره قرار گرفته‌اند و در یک فرد معمولی، در اثر حرکت هوا تارهای صوتی با هم برخورد کرده و صدا تولید می‌شود. وقتی حنجره بیمار مبتلا به سرطان خارج می‌شود، عملا امکان صحبت کردن نیز از او سلب خواهد شد. با این وجود چندین روش وجود دارد که توانایی صحبت کردن را به بیمار باز می‌گرداند. 

گفتار مروی

در این روش فرد با کمک یک متخصص گفتاردرمانی می‌آموزد که چگونه برای حرف زدن به جای حنجره از مری استفاده کند. در این روش هوا وارد مری شده تا صدا تولید شود. موفقیت در این روش به تلاش و تمرین زیادی نیاز دارد اما وجود یک دستگاه الکتریکی لازم نیست. همچنین در این روش با تمرین زیاد می‌توان صدای طبیعی‌تری نسبت به دستگاه تولید کرد.

عمل جراحی روی نای و مری

در این روش طی عمل جراحی یک پروتز خاص روی مری و نای قرار می‌گیرد تا وظیفه تامین صدا را بر عهده داشته باشد. پس از عمل نیز متخصص گفتار درمانی نحوه صبحت از طریق این پروتز را آموزش می‌دهد. البته نگهداری از پروتز بسیار مهم و ضروری است، چراکه ورود هر گونه آلودگی و رسیدن آن به پروتز خطرآفرین خواهد بود.

دستگاه جایگزین حنجره

این دستگاه وسیله الکتریکی کوچکی است که بر روی بخش خاصی از گلو قرار می‌گیرد تا امکان صحبت کردن برای بیمار فراهم شود. دستگاه حنجره مصنوعی دارای باتری بوده و با انرژی الکتریکی ذخیره شده در باتری‌ها کار می‌کند. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های حنجره مصنوعی این است که کار کردن با این دستگاه را به آسانی می‌توان یاد گرفت.

دستگاه حنجره مصنوعی چیست؟

این وسیله یک دستگاه استوانه‌ای شکل کوچک و قابل حمل است که با قرار دادن آن در ناحیه درست گلو، صدا تولید می‌کند. البته صدای تولید شده از این دستگاه، مصنوعی است اما برای کسی که فاقد توانایی صحبت کردن است، بسیار مفید خواهد بود. با فشار دادن یک دکمه در دستگاه جایگزین حنجره، می‌توان از آن استفاده کرد. همچنین امکان تنظیم و تغییر صدا مانند بم یا نازک کردن صدا از طریق دکمه‌های کنترلی دستگاه فراهم شده است.

دستگاه حنجره مصنوعی چیستدستگاه حنجره مصنوعی چیست

نحوه عملکرد دستگاه جایگزین حنجره

حرف زدن با دستگاه حنجره مصنوعی کار آسانی است که ساختار این وسیله موجب تولید صدا خواهد شد. در قسمت بالایی حنجره مصنوعی، بخشی قرار گرفته که درپوشی برای قسمت مرتعش شونده به حساب می‌آید. این درپوش وقتی در تماس با گردن قرار می‌گیرد، مانع از عبور آزادانه صدای قسمت مرتعش شونده به فضای بیرون خواهد شد. 

سپس صدای حاصل از لرزش قسمت مرتعش شونده دستگاه از پوست عبور کرده و به حلق می‌رسد. این صدا از حلق به حفرات تشدید شده رسیده و در انتها فعالیت اندام تولیدکننده صدا، موجب می‌شود تا صدا ایجاد شود. با این روش توانایی صحبت کردن بیمار، هر چند با یک صدای مصنوعی باز می‌گردد.

مزایا و معایب دستگاه جایگزین حنجره

مانند هر وسیله دیگری حرف زدن با دستگاه حنجره نیز مزایا و معایب خاص خود را دارد که در ادامه به معرفی آن‌ها پرداخته‌ایم. 

مزایا حنجره مصنوعی

مزایا و برتری‌های دستگاه جایگزین حنجره باعث شده است تا افراد زیادی از آن استفاده کنند. 

·        با این روش امکان صحبت کردن که پس از برداشتن حنجره به طور کامل از دست رفته بود، به فرد باز می‌گردد.

·        یادگیری استفاده از دستگاه جایگزین حنجره آسان بوده و تنها با چند جلسه قابل آموزش است.

·        در این روش برخلاف پروتز‌های نای و مری به انجام عمل جراحی نیازی نخواهد بود. 

·        دستگاه حنجره مصنوعی کوچک و قابل حمل بوده و به راحتی قابل استفاده است.

·        نیرو مورد نیاز دستگاه جایگزین حنجره از باتری‌های قابل شارژ آن تامین می‌شود.

با وجود فراهم آوردن امکان صحبت کردن برای بیمار، حرف زدن با دستگاه حنجره دارای معایب زیر است:

·        صدای تولید شده از دستگاه ضعیف و مصنوعی است و با صدای واقعی خود فرد تفاوت دارد.

·        در این روش باید همه جا حنجره مصنوعی را همراه خود داشته باشید، چراکه بدون آن نمی‌توان صبحت کرد.

·        وابستگی دائمی به دستگاه جایگزین حنجره، یکی از معایب این محصول خواهد بود.

·        این دستگاه نیاز به شارژ کردن باتری دارد و نمی‌توان مداوم از آن استفاده کرد. 

مطالعات بیشتر در پیشرفت دستگاه حنجره

دستگاه‌های جایگزین حنجره در ابتدا مکانیکی بودند و حرف زدن با دستگاه از طریق نیروی باد یا فشار تنفسی انجام می‌شد تا اینکه در دهه 1940 میلادی دستگاه‌های الکتریکی تولید شدند. این محصولات در طی سال‌های مختلف تغییرات زیادی داشتند اما همچنان برخی نقص‌های قدیمی مانند نیاز به نگه داشتن با دست در آن‌ها دیده می‌شود. 

اخیرا مطالعات جدیدی در زمینه توسعه و تغییر دستگاه جایگزین حنجره انجام شده است. در یکی از این مطالعات نوعی حنجره مصنوعی پوشیدنی ساخته شده است که دور گردن قرار می‌گیرند و دیگر نیازی به نگه داشتن با دست نخواهید داشت. در این محصول تلاش شده است تا با تغییر الگوی لرزشی صدای طبیعی‌تری تولید شود. 

یکی از ویژگی‌های مهم دستگاه حنجره مصنوعی پوشیدنی، امکان شخصی‌سازی صدا است. یعنی با داشتن صدای ضبط شده فرد و با استفاده از نوعی هوش مصنوعی، لرزش‌ها را به گونه‌ای تغییر می‌دهند تا شبیه صدای کاربر شود.

خرید دستگاه حنجره

در این مطلب پس از معرفی بیماری سرطان حنجره و عمل جراحی لارنژکتومی، دستگاه جایگزین حنجره را معرفی کرده و درباره حرف زدن با دستگاه حنجره توضیحات لازم را ارائه نمودیم. با توجه به اینکه این دستگاه به طور مداوم مورد استفاده قرار می‌گیرد، برای خرید دستگاه حنجره باید به سراغ فروشگاه‌های معتبر رفت.

سایت درمان کالا یک فروشگاه اینترنتی معتبر و مطمئن در زمینه فروش کالای پزشکی است که در این عرصه سابقه‌ای طولانی مدت دارد. دستگاه حنجره مصنوعی و دیگر تجهیزات پزشکی در سایت درمان کالا عرضه شده‌اند. با خرید از درمان کالا بهترین محصولات را از برندهای معتبر سفارش داده و آن را در مدت زمان کوتاهی درب منزل تحویل خواهید گرفت.