fist aid kits

آیا تا به‌حال نظاره‌گر یک موقعیت اورژانسی مانند تصادف منجر به حادثه بوده‌اید؟ احتمالا حفظ آرامش و بررسی اصولی موقعیت، مانند بسیاری از افراد، برای شما هم کاری دشوار باشد. مدیریت اصولی صحنه حادثه، مهم‌ترین فاکتور برای کاهش تلفات و کم کردن ریسک آسیب به افراد در موقعیت‌های اورژانسی است. در غیر این‌صورت، اشتباهاتی که در صحنه حادثه رخ می‌دهد می‌تواند منجر به صدمات و خسارات جبران‌ناپذیری به افراد حادثه‌دیده شود.

برای اینکه موجب وخیم‌تر شدن یک موقعیت اضطراری نشوید، هرچقدر هم که شجاع و فداکار باشید، لازم است اصول مدیریت موقعیت‌های اورژانسی را فرا گیرید و از اشتباهات متداول در این وضعیت‌ها بپرهیزید.


بیشتر بخوانید: 5 سختی که فقط پرستاران درک میکنند


 

10 اشتباه متداول در موقعیت‌های اورژانسی

1- خم کردن سر رو به عقب در هنگام خون‌ریزی بینی:

به‌دلیل وجود رگ‌های خونی بسیار حساس، خون‌ریزی بینی یک موقعیت متداول است که می‌تواند به‌دلیل خشکی هوا، آسیب خارجی یا... به‌وجود بیاید. در برخی موارد، خون‌ریزی بینی می‌تواند به‌دلیل یک وضعیت خاص در سلامتی فرد به‌وجود بیاید که نیاز به بررسی فرد متخصص دارد.

nose bleeding mistake

صرف‌نظر از دلیل خون‌ریزی، بسیاری از افراد از گذشته آموخته‌اند که در هنگام خون‌ریزی بینی، سر خود را رو به عقب خم کرده و تا زمان قطع شدن خون‌ریزی صبر کنند. اما این عادت قدیمی، یک اقدام اشتباه در این موقعیت محسوب می‌شود که باید ترک عادت شود!

خم کردن سر به عقب در هنگام خون‌ریزی بینی موجب حرکت خون از بینی به سمت گلو و وارد شدن خون به حلق می‌شود. در نتیجه، این حرکت می‌تواند منجر به خفگی یا قورت دادن خون شود.

بهترین کار در هنگام خون‌ریزی بینی چیست؟

در هنگام خون‌ریزی بینی سر خود را کمی رو به جلو خم کنید و بینی خود را به مدت 20 دقیقه با دو انگشت فشار دهید و از دهان نفس بکشید. این حرکت یک روش مطمئن برای جلوگیری از خون‌ریزی بینی است.

2- بلند کردن فردی که بیهوش شده است:

اقدام به بلند کردن فرد، اولین اقدام ناخودآگاه مغز انسان در هنگام مواجهه با یک فرد بیهوش، مخصوصاً در شرایطی است که با تکان دادن، پاسخی از شخص بیهوش دریافت نمی‌شود. این کار یک اشتباه رایج در این موقعیت است که ممکن است موجب آسیب رساندن به فرد بیهوش شود.

در مواجهه با فرد بیهوش چه باید کرد؟

fist aid for fainted man

ابتدا باید نبض و تنفس فرد را چک کنید و در صورتی‌که مشکلی در تنفس و ضربان قلب فرد وجود ندارد، پاهای شخص را 30سانتی‌متر بالاتر از سطح زمین، بر روی یک صندلی قرار دهید. سپس لباس‌های تنگ یا چسبان فرد را دربیاورید.

هجوم بردن به‌سمت فرد در هنگام به‌هوش آمدن می‌تواند منجر به از هوش رفتن دوباره فرد شود.

3- گرم کردن محل شکستگی یا پیچ‌خوردگی:

یکی از اشتباهات رایج در شرایط اورژانسی، استفاده از گرما در هنگام شکستگی یا پیچ خوردگی مفاصل است؛ درحالی‌که گرما برای تسکین دردهای مزمن عضلانی مانند درد کمر مورد استفاده قرار می‌گیرد و فقط موجب افزایش گردش خون می‌شود.

راه‌حل درست در مواجهه با شکستگی یا پیچ‌خوردگی چیست؟

افزایش گردش خون در محل پیچ‌خوردگی یا شکستگی، موجب ورم کردن بیشتر می‌شود؛ به‌همین دلیل، در این موقعیت‌ها، باید از سرد کردن محل به جای گرم کردن استفاده کرد. سرد کردن محل شکستگی یا پیچ‌خوردگی با استفاده از کیسه یخ، ورم، کبودی و اسپاسم عضلانی ناحیه آسیب‌دیده را کاهش می‌دهد. البته به‌یاد داشته باشید که کیسه یخ را بیش از 20 دقیقه بر روی ناحیه موردنظر قرار ندهید.

4- خارج کردن جسم خارجی:

بسیاری از افراد در هنگام فرو رفتن جسم خارجی در پوست، میخواهند به هر قیمتی که شده، جسم خارجی را بلافاصله از پوست خود خارج کنند. اما خارج کردن جسم خارجی، بدون داشتن ابزار استریل و بدون آگاهی از میزان عمق جراحت، می‌تواند منجر به عفونت، انتقال بیماری و جراحت بیشتر شود.

بهترین کار در هنگام فرو رفتن یک جسم خارجی در پوست:

مطمئن شوید که در این موقعیت از ابزار پاکیزه و استریل برای خارج کردن جسم خارجی استفاده می‌شود، در غیر این‌صورت، جراحت را به همان شکلی که هست، به اورژانس یا افراد حرفه‌ای واگذار کنید.

بهترین اقدام در هنگام وارد شدن یک جسم خارجی به چشم، بستن چشم، قرار دادن یک گاز استریل بر روی چشم و مراجعه به بیمارستان است.

5- رها کردن سریع سوختگی:

از جمله اقدامات اولیه در هنگام سوختگی، قرار دادن محل سوختگی زیر آب سرد است. یکی از اشتباهاتی که بسیاری از افراد در این موقعیت مواجه می‌شوند، قرار دادن محل سوختگی زیر آب سرد، فقط برای چند ثانیه و 1-2 دقیقه اول بعد از سوختگی است.

چه باید کرد؟

a man with urned hand

اگر آب ریختن روی محل سوختگی موجب تسکین درد و بهتر شدن شرایط فرد آسیب‌دیده می‌شود، باید این‌کار به‌مدت "حداقل 20 دقیقه" انجام شود. این کار، به‌دلیل نفوذ گرما به لایه‌های عمیق‌تر پوست ضروری است.

6- مانور هایملیخ، به‌عنوان اولین اقدام در هنگام خفگی!

در آخرین به‌روزرسانی دستورالعمل‌های سازمان صلیب سرخ جهانی، مانور هایملیخ، اولین اقدام در وضعیت خفگی مصدوم معرفی نشده است.

پس در هنگام خفگی مصدوم چه باید کرد؟

  • پشت مصدوم قرار بگیرید
  • مصدوم را کمی به جلو خم کنید
  • با یک دست مصدوم را نگه دارید و با دست دیگر، 5 ضربه محکم به پشت او وارد کنید

first aid for choking victim

در صورتی‌که با انجام این حرکت، انسداد مجرای تنفسی برطرف نشد، اقدام به انجام مانور هایملیخ کنید.

برای انجام مانور هایملیخ:

  • پشت سر مصدوم بایستید
  • دست‌های خود را دور شکم مصدوم حلقه کنید
  • با حرکت دست‌ها، فشار محکم و ناگهانی را به شکم مصدوم وارد کنید و این کار را تا باز شدن مجرای تنفسی ادامه دهید

7- قرار دادن جسم خارجی در دهان مصدوم حمله عصبی:

بروز حمله شدید عصبی، موجب فشرده شدن دندان‌ها بر روی هم و حرکات شدید بدن فرد می‌شود. یکی از اشتباهات متداول در مواجهه با این وضعیت، قرار دادن پارچه یا جسم خارجی در دهان مصدوم، جهت جلوگیری از گاز گرفتن زبان است. همچنین، بسیاری از افراد، با نگه داشتن بدن، اقدام به کنترل حرکات و لرزش‌های بدن فرد مصدوم می‌کنند.

در مواجهه با مصدوم حمله عصبی چه باید کرد؟

برای تنفس بهتر و جلوگیری از گاز گرفتن زبان، مصدوم را به یک پهلو بخوابانید و بدون تلاش برای کنترل لرزش بدن فرد، اجسام خطرناک را از اطراف مصدوم خارج کنید. معمولاً حملات عصبی بیشتر از 5 دقیقه طول نمی‌کشند. در صورت طولانی شدن حمله، لازم است که با اورژانس تماس بگیرید.

8- تأکید بر تنفس دهان به دهان در احیای مصدومان حمله قلبی:

first aid for heart attack

با توجه به شیوع بسیار بالای بیماری قلبی در جهان، مواجه شدن با بیماران دچار حمله قلبی، چندان دور از انتظار نیست. در نتیجه لازم است که اقدامات صحیح در مواجهه با این بیماران را به‌خوبی بشناسیم.

بسیار متداول است که در هنگام مواجهه با مصدومان حمله قلبی، تنفس دهان به دهان را در اولویت اول اقدامات خود قرار دهیم. در حالی‌که، مطابق دستورالعمل سازمان قلب آمریکا (AHA)، اجرای حرکات احیا (CPR) از قفسه سینه، با استفاده از دو دست، از اهمیت بالاتری برخوردار است.

لازم است بدانید که حتی در شرایط عدم تنفس مصدوم نیز اکسیژن کافی برای گردش در خون وجود دارد؛ به همین دلیل، اقدامات اورژانسی در مواجهه با حمله قلبی باید بر احیای قلب متمرکز باشد تا تنفس.


بیشتر بخوانید: دردهای مشترک قفسه سینه


 

9- انجام کاری که به درستی فرا نگرفته‌اید!

انجام دادن کاری که اصول، جزئیات و مراحل آن را به‌درستی فرا نگرفته باشید، در موقعیت‌های اورژانسی نه‌تنها یاری‌رسان نیست، بلکه می‌تواند بسیار خطرناک باشد و به وخیم‌تر شدن وضعیت منجر شود. مثلاً یکی از اصول اجرای تنفس دهان به دهان، خم کردن سر مصدوم به سمت عقب، جهت باز شدن راه هوایی است که در صورت عدم رعایت این نکته، می‌تواند بسیار خطرناک باشد.

در نتیجه، در صورت عدم آگاهی کافی از اصول اجرای کمک‌های اولیه در مواقع اضطراری، بهتر است بدون انجام هرگونه اقدام غیراصولی، با بیمارستان تماس بگیرید و از آن‌ها بخواهید به شما کمک کنند.

10- استفاده از شریان‌بند (تورنیکت) در هنگام خونریزی زخم:

tourniquet used for bleeding wound

استفاده از شریان‌بند یا تورنیکت در هنگام خونریزی یک جراحت عمیق، می‌تواند موجب توقف خونریزی شود؛ اما در هنگام خونریزی همه انواع زخم‌ها نباید از شریان‌بند استفاده کرد.

چرا استفاده از شریان‌بند (تورنیکت) می‌تواند خطرناک باشد؟

اگر یک زخم یا جراحت عمیق در بازو یا پا به‌وجود بیاید، استفاده از تورنیکت، جریان خون و اکسیژن‌رسانی به کل آن اندام را متوقف می‌کند و با مردن بافت اندام، منجر به قطع عضو می‌شود!

استفاده از شریان‌بند (تورنیکت) اولین گزینه در مواجهه با خونریزی شدید زخم‌ها نیست.

در شرایط جراحت عمیق و خونریزی مصدوم چه باید کرد؟

  • ابتدا با اورژانس تماس بگیرد و درخواست آمبولانس کنید.
  • تا رسیدن آمبولانس، دست خود را بر روی زخم قرار دهید و با فشردن زخم، جریان خونریزی را متوقف کنید (در صورت امکان، جهت جلوگیری از انتقال آلودگی‌ها، از گاز استریل برای فشردن زخم استفاده شود).
  • هنگامی که خونریزی متوقف شد، زخم را با استفاده از گاز استریل بپوشانید

این روش، حتی برای خونریزی شریان‌های بزرگ بدن هم می‌تواند بسیار کارساز و نتیجه‌بخش باشد. استفاده از تورنیکت (شریان‌بند) فقط در صورتی توصیه می‌شود که با انجام همه این موارد، همچنان خونریزی غیرقابل کنترل باشد.

منابع:

www.urmc.rochester.edu
www.brightside.me
www.hst.uk.com


بیشتر بخوانید: