افسردگی بعد از زایمان در فصل زمستان

افسردگی بچه های زمستانی

نام فصل زمستان که می آید یاد چه چیزهایی می افتید؟ برف بازی و لذت نگاه کردن به خیابان های برفی؟ یا روزهای تاریک و دلگیر پر از حس منفی؟!
بر خلاف بسیاری از افرادی که از شنیدن نام زمستان ذوق میکنند و برای فرا رسیدن زمستان لحظه شماری میکنند، زمستان برای برخی ها کابوس است! فصلی با روزهای کوتاه و تاریک، پر از هجوم احساسات منفی و افسردگی ! در این مطلب میخواهم به افسردگی در فصل زمستان بخصوص افسردگی زایمان در فصل زمستان بپردازم. با من همراه باشید...

75 درصد زنان، نوسانات و تغییرات روحی کوتاه مدت بعد از زایمان، که به "اندوه بچه" معروف است را بعد از تولد فرزند، تجربه میکنند. اما نزدیک به 12 درصد زنان، افسردگی بعد از زایمان را تجربه میکنند که نوع طولانی و شدیدتر اندوه بچه است. احساس اندوه بچه، یک حس متداول و کاملا نرمال است. باردار بودن، چه فرزند اول باشد چه سومین یا چهارمین فرزند، باعث تغییرات اساسی در زندگی شما میشود که وقتی این تغییرات با نوسانات شدید هورمونی ترکیب میشود، طبیعتا موجب تغییرات عمده رفتاری و روحی میگردد. اما میان "اندوه بچه" و "افسردگی بعد از زایمان" دو تفاوت عمده وجود دارد: 1- افسردگی بعد از زایمان طولانی تر است 2- احساسات در افسردگی بعد از زایمان شدیدتر است.

تغییرات موسوم به اندوه بچه، چند روز بعد از زایمان شروع میشود و تا 10 الی 14 روز ادامه خواهد داشت. البته این بدان معنا نیست که اگر در روز پانزدهم احساسات شما تغییر نکرد حتما افسردگی بعد از زایمان گرفته اید! اندوه بچه از نظر نوع احساسات هم با افسردگی بعد از زایمان متفاوت است. اندوه بچه به این معنی نیست که شما بعد از زایمان دائما غمگین باشید. احساسات در اندوه بچه فقط غمگین بودن نیست؛ بلکه دوره ی اندوه بچه به معنی داشتن احساسات خیلی زیاد و شدید است؛ در این دوره سرشار از احساسات هستید! مثلا بصورت طبیعی انسان ها ممکن است در هنگام غمگین شدن گریه کنند اما در دوره ی اندوه بچه، ممکن است شما به صورت فرزند نگاه کنید و گریه کنید زیرا هجوم احساسات مختلف شما را سردرگم میکند.

افسردگی بعد از زایمان شدید و طولانی است. در این دوره احساسات منفی تمام طول روز با شما همراه هستند و همه چیز را به کام شما تلخ میکنند. گویی که عینکی خاکستری بر چشم زده اید و به هرچیزی که نگاه میکنید جنبه های منفی آن را میبینید.

نشانه های افسردگی بعد از زایمان:

1- اختلالات خواب: همه به شما میگویند که وقتی کودک خوابیده است بخواب، خود شما هم میدانید که به خواب نیاز دارید اما نمیتوانید بخوابید.

2- تغییرات اشتها: معمولا در دوره ی افسردگی بعد از زایمان، مادران یا دچار کاهش وزن شدید میشوند یا افزایش اشتهای شدید پیدا میکنند.

3- احساس عدم علاقه به دیدن مردم

4- لذت نبردن از چیزهایی که قبلا برای شخص لذت بخش بوده اند

5- خود انتقادی و سرزنش شدید خود – فکر کردن به اینکه مادر بدی هستید و هیچ کاری را نمیتوانید به درستی انجام دهید.

6- عدم برقراری ارتباط عاطفی مناسب با کودک که منجر به احساس شرمندگی یا گناه میشود

اگر چند مورد از علائم بالا را داشتید باید با پزشک مشورت کنید و اگر فکر آسیب به خود یا کودک به ذهنتان خطور کرده است، همین الان به پزشک مراجعه کنید!

زمستان: دوره ی غمگین (SAD) سال؟

هردو مشکل اندوه بچه و افسردگی زایمان، در فصل زمستان شدیدتر میشوند. فصلی که روزها کوتاه تر، سردتر و تاریک تر هستند. جدای از این دو مشکل، ممکن است مادر به اختلال تاثیرات فصلی (SAD) هم دچار باشد که در فصل زمستان، افسردگی را در افراد افزایش میدهد.

حتی اگر با اختلال SAD آشنایی نداشته باشید هم احتمالا حس کرده اید که روزهای سرد زمستانی احساس تنهایی و ایزوله بودن بیشتری را به شما منتقل میکند. حال اگر خودتان را جای مادری بگذارید که با داشتن یک فرزند تازه متولد شده، به خودی خود احساس ایزوله شدن میکند و سردی فصل زمستان هم او را میرنجاند، میتوانید درک کنید که افسردگی چقدر میتواند به او نزدیک باشد. پژوهش ها نشان میدهند که مادرانی که نوزاد خود را در زمستان به دنیا می آورد، ریسک ابتلا به افسردگی زایمان بالاتری دارند و مادرانی که فرزندشان متولد فصل بهار است ریسک پایینتری دارند.

چه باید بکنیم؟

اگر فکر میکنید که پتانسیل بیشتری برای افسردگی بعد از زایمان دارید و فرزندتان هم قرار است در فصل زمستان به دنیا بیاید، باید به استخدام یک پرستار بچه، جهت کمک به شما در خانه فکر کنید. همچنین بعد از به دنیا آوردن بچه باید با مادرهای دیگر آشنا شوید و رابطه داشته باشید که این ارتباط میتواند از طریق شبکه های اجتماعی، گروه ها و کانال های تلگرامی، کلاس های آموزشی و... شکل بگیرد. سایت های اینترنتی مانند www.momsclub.org و www.mps.org محلی برای ارتباط مادرهای دارای فرزند های 1 ماهه تا 6 ساله، در سراسر دنیاست.

چند توصیه برای جلوگیری از افسردگی زایمان در فصل زمستان:

1- داشتن کالسکه یکی از راهکارهای شناخته شده و قابل قبول است. شما مجبور نیستید حتما در خانه بمانید. پوشک، شیشه شیر و وسایل نوزاد را بردارید و در اطراف مراکز خرید قدم بزنید.

2- در ساعت های خلوت، به مراکز خرید و کافه ها مراجعه کنید، قهوه ای بنوشید و کمی سرگرم شوید. در این ساعات سروصدا کردن نوزاد کسی را آزار نمیدهد و لازم نیست احساس خجالت کنید. میتوانید با یک مادر مشابه خودتان به کافه بروید و باهم وقت بگذرانید.

3- رانندگی کنید. اکثر نوزادان (نه همه ی آنها!)، در درون ماشین به خواب میروند. در یک روز زمستانی اما آفتابی، میتوایند با آرامش در خیابان های خلوت رانندگی کنید و آهنگ های موردعلاقه ی خود را گوش دهید.

4- در روزهایی که نمیتوانید بیرون بروید، فیلم ببینید و آنلاین بمانید!

اگر افسردگی در شما باقی مانده است چه باید بکنید؟ کمی نور لازم دارید!

اگر افسردگی بعد از زایمان یا افسردگی فصل زمستان بطور کامل از شما دور نشده است، بهتر است در مورد نور درمانی (light Therapy) اطلاعاتی داشته باشید. این روش در مورد افسردگی های بعد از زایمان تست شده است و توانسته موثر واقع شود. خانم هایی که ترجیح میدهند از روش های دارویی استفاده نکنند، باید در مورد این روش از پزشک خود سوال کنند. این روش توسط افراد زیادی انجام شده و توانسته تاثیرات مفیدی در روحیات افراد به جای بگذارد.

کسانی که افسردگی بعد از زایمان دارند معمولا به "ناشکری" و قدرنشناس بودن متهم میشوند. "یه بچه ی سالم داری...چی از این مهمتره؟"، "زندگی به این خوبی...چرا ناشکری میکنی؟"...
شما میتوانید ارزش یک فرزند سالم و زندگی خوب را درک کنید اما نمیتوانید حال یک فرد افسرده را درک کنید.کسی که افسرده است احساس خوشحالی نمیکند، احساس خوشبختی نمیکند و اصلا حس نمیکند که فرد خوش شانسی است؛ مخصوصا اگر همه ی دنیا به او گوشزد کنند که باید شادتر باشد!




منبع:
webmd.com