در دنیای امروزی، دغدغه‌ها و دل‌مشغولی‌های گوناگونی که در زندگی اجتماعی افراد وجود دارد، موجب غافل ماندن از برخی امور حیاتی و پراهمیت، مانند بررسی وضعیت سلامتی می‌شود و بسیاری از افراد، به‌دلیل نداشتن زمان کافی، حتی متوجه نشانه‌های هشداردهنده‌ بروز کرده در اعضای مختلف بدن خود نمی‌شوند. یکی از اعضای بدن که می‌تواند سرنخ‌های بااهمیتی از وضعیت سلامت بدن بیان کند، پاها هستند!

doctors examinate foot

پاها عضو بسیار مهمی از بدن هستند که علائم بیماری‌های مختلف را خیلی زود، به شکل‌های مختلف در خود بروز می‌دهند. از دردهای مزاحم پا تا علائم جدی‌تر مانند بی‌حسی، هرکدام می‌توانند نشانه مشکلی در یکی از اعضای حساس و حیاتی بدن شما باشند.

پاهایتان در مورد وضعیت سلامتی شما چه چیزهایی می‌گویند؟

1- فقدان مو بر روی پا:

با وجود اینکه معمولاً انگشت پای مردان بیشتر از زنان دارای مو است، بر روی انگشت پای زنان هم اندکی موی ظریف و نازک وجود دارد. عدم وجود مو بر روی انگشتان پا می‌تواند نشانه‌ای از بیماری شریانی محیطی (PAD) باشد (انجمن جراحان پا و زانوی آمریکا)

بیماری شریانی محیطی (PAD) اختلالی مربوط به جریان خون شریان‌هاست که می‌تواند نشان‌دهنده مشکلات قبلی هم باشد.

2- زخمی در کف پا که خوب نمی‌شود:

foot ulcer

وجود زخمی در کف پا که بهبود پیدا نمی‌کند، نشان‌دهنده ریسک ابتلا به دیابت است. تقریباً 15 درصد از افراد مبتلا به دیابت، زخم باز یا بسته‌‌ایی در پای خود مشاهده می‌کنند و 14 تا 24 درصد از این افراد، ناچار به قطع عضو می‌شوند. افرادی که انسولین مصرف می‌کنند، نسبت به کسانی که از سایر داروها یا رژیم غذایی استفاده می‌کنند، بیشتر در معرض خطر قطع عضو هستند (انجمن جراحان پا و زانوی آمریکا).

3- سردی پا:

سردی پا به‌دلیل اختلال در گردش خون پا به‌وجود می‌آید و می‌تواند نشانه دیگری از بیماری شریانی محیطی (PAD) باشد. همچنین پاهای سرد می‌تواند ناشی از اختلال عملکرد غده تیروئید باشد.

اگر به‌صورت دائمی دچار سردی پا و دست هستید، لازم است که حتما وضعیت خود را با پزشک در میان بگذارید.

4- ناخن‌های زرد و ضخیم:

در صورتی‌که ناخن‌های یک یا چند انگشت پا شروع به زرد و ضخیم شدن یا جدا شدن از پوست کنند، احتمال وجود یک بیماری قارچی در بدن فرد بیشتر است. مشکل قطور و زرد شدن ناخن‌های پا، در بیماران مبتلا به اختلال خودایمنی، به‌دلیل تأثیر داروهای سرکوب‌کننده سیستم دفاعی بدن، بیشتر است.

yellow thick toenail

بر مبنای تحقیقات مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC)، مصرف برخی داروها مانند داروهای حاوی کورتون، می‌تواند ریسک بروز مشکلات قارچی و ضخیم شدن ناخن‌ها را افزایش دهد.

5- حجیم و بزرگ شدن انگشت شست پا:

بزرگ و متورم شدن شست پا می‌تواند نشانه‌ای از بیماری نقرس باشد. معمولاً انگشت شست پا در بیماری نقرس، متورم و دردناک می‌شود (بنیاد جهانی آرتروز)

بیماری نقرس نوعی از بیماری آرتریت است که به‌دلیل تولید اسید اوریک، در سردترین نقطه بدن (شست پا) به‌وجود می‌آید.

6- بی‌حسی در هردو پا:

"سوزن سوزن" شدن طولانی‌مدت پاها، می‌تواند نشانه‌ای از بیماری نوروپاتی محیطی باشد. بیماران دیابتی ریسک بالاتری برای ابتلا به نوروپاتی دیابتی دارند (آسیب عصبی که از کف پا شروع و تا بالای پاها ادامه می‌‎یابد).

در صورتی که به‌صورت طولانی‌مدت، احساس بی‌حسی در هردو پای شما وجود داشته باشید، ضروری است که هرچه سریعتر تحت معاینه پزشک قرار بگیرید.


بیشتر بخوانید: آموزش 9 حرکت حرفه ای برای عضلات پا بوسیله ی باند مقاومتی


7- ناخن‌های نقطه نقطه:

ناخن‌های نقطه‌نقطه یا حفره‌دار می‌تواند نشانه‌ای از بیماری پسوریازیس یا آرتریت پسوریاتیک باشد.

نشانه‌های دیگر پسوریازیس ناخن، شامل تغییر رنگ، خرد شدن، نرم شدن، ضخیم شدن یا خطوط افقی روی ناخن‌ها می‌باشد.

برای برخی از افراد، مانیکور و پدیکور منظم، توسط متخصصانی که با پسوریازیس ناخن آشنا هستند، می‌تواند در بهبود وضعیت ظاهری ناخن‌ها بسیار موثر باشد.


بیشتر بخوانید: تفاوت بیماری پسوریازیس و سرطان پوست | انواع، علائم و درمان


8- فرورفتگی‌های قاشقی‌شکل در انگشتان پا:

spoonshape toenail

فرورفتگی‌های قاشقی در انگشتان پا می‌تواند نشانه‌ای از کمبود مزمن آهن یا آنمی باشد. ناخن‌های مقعر پا می‌تواند به‌دلیل زندگی کردن در مناطق با ارتفاع بالا، ضربه یا قرار گرفتن در محیط‌های نفتی هم ایجاد شود.

9- مفاصل خشک یا دردناک:

خشکی مفاصل می‌تواند به‌دلیل بیماری استئوآرتریت (DJD) بروز کند. آرتریت روماتوئید معمولا از مفاصل کوچک دست و پا شروع می‌شود و موجب درد در هنگام حرکت یا حساسیت مفاصل می‌شود.

در صورتی که مرتباً دچار درد یا تورم در مفاصل دست و پای خود هستید، لازم است که تحت بررسی یک پزشک روماتولوژیست قرار بگیرید.

10- عدم توانایی در بلند کردن قسمت جلوی پا:

اختلال در بلند کردن قسمت جلوی پا که به اختلال فوت دراپ (Foot Drop) شناخته می‌شود، به دلیل فلج شدن یا ضعیف بودن عضلات روی پا اتفاق می‌افتد.

فوت دراپ می‌تواند نشان‌دهنده تعدادی از اختلالات زمینه‌ای مانند ام.اس (MS)، ضربه مغزی، سکته مغزی، فلج مغزی (CP)، فلج اطفال، بیماری ALS یا سایر اختلالات عضلانی و عصبی باشد.

11- انگشتان کبود یا قرمز پا:

blue foot toe

کبود شدن انگشتان پا در هنگام مواجهه با سرما می‌تواند نشانه‌ای از بروز سندروم رینود (Raynaud) باشد. این سندروم از اختلال در رگ‌های خونی پشتیبان پوست به‌وجود می‌آید که منجر به کبود و بی‌حس شدن برخی نقاط خاص بدن مانند انگشتان دست و پا در مواجهه با سرما می‌شود.

کلام آخر:

به‌طور کلی می‌توان گفت تغییرات ناگهانی، غیرعادی یا مداوم در ظاهر پا و ناخن‌ها می‌تواند نشانه بروز اختلالی در بخش دیگری از بدن باشد؛ لذا توصیه می‌شود در صورت بروز علائم غیرعادی در پاها، به پزشک مراجعه کنید و تحت معاینه پزشک قرار بگیرید.

 

منابع:

www.healthcentral.com
www.nahypothyroidism.org
www.acfas.org
www.psoriasis.org
www.ninds.nih.gov


بیشتر بخوانید: