woman stomach is growling and she is upset

تصور کنید که یک شب، تمایلی به خوردن وعده شام نداشته باشید اما بدانید که اگر یک وعده شام مفصل میل نکنید، مجبورید در میانه شب با درد و قورقور شکم از خواب بیدار شوید. یا اینکه قصد دارید برای کم کردن وزن، وعده شام را خیلی سبک میل کنید، اما نمیدانید با احساس گرسنگی شدید تا صبح چگونه باید بخوابید. در این شرایط، چه راهکاری وجود دارد که هم مجبور به خوردن یک وعده شام کامل نباشید، هم اینکه تمام زمان خواب را به راحتی و بدون درد معده سپری کنید؟

"عسل"، یکی از موادی است که در این شرایط نباید فراموش کنید!

با توجه به اینکه عسل دارای خاصیت ضدمیکروبی، ضدعفونی، ضدالتهابی و آبرسانی بسیار خوبی است، همواره از سوی کارشناسان، موردتوجه واقع شده است و استفاده از عسل در سلامت پوست، مو، گوارش و... بسیار پیشنهاد شده است. با این وجود، یکی از خواص بسیار مفید عسل که کمتر موردتوجه قرار گرفته است، تاثیر مثبت آن در کاهش حس گرسنگی، علیالخصوص در زمان خواب میباشد. خوردن یک قاشق عسل پیش از خواب، از سوی کارشناسان توصیه میشود.

bowl of honey

چرا باید قبل از خواب یک قاشق عسل بخورید؟

جلوگیری از افت قند خون:

خوردن 1 قاشق عسل، 30 دقیقه پیش از خواب، شما را از شر درد و قورقور معده در میانه شب خلاص میکند که منجر به یک خواب راحت و عمیق تا زمان بیداری میشود. هنگامی که در میانه شب، سطح قند خون افت میکند، یک پیام مبنی بر ترشح هورمون "کورتیزول" به مغز ارسال میشود که موجب بیدار شدن یا کم شدن عمق خواب فرد میشود. عسل، بهدلیل تثبیت سطح قندخون در زمان خواب، از افت قندخون و بیدار شدن در زمان خواب جلوگیری میکند.


بیشتر بخوانید: 6 اختلال خوابی که به مشکلات هورمونی مربوط میشوند


افزایش سطح گلیکوژن:

همانطور که گفته شد، در زمان خواب شبانه، سطح گلوکز خون افت میکند. در چنین شرایطی، همانند زمانی که در حال انجام تمرینات شدید ورزشی هستید، ضمن شروع حس گرسنگی، مغز انسان از گلیکوژنهای موجود در کبد که محل ذخیره گلوکز است، مصرف میکند. بهدلیل وجود ذخایر "گلوکز" و "فروکتوز" فراوان در ترکیب عسل، مغز انسان در هنگام خواب میتواند از این ذخایر استفاده کند. در نتیجه کیفیت خواب فرد، در نبود حس گرسنگی، به خوبی حفظ میشود.

پژوهشهای انجامشده نشان میدهد که خوردن عسل، موجب ترشح هورمونهای سرکوبکننده اشتها، تأخیر در پاسخ مغز به هورمون "گرلین" (هورمون اشتها) و افزایش زمان سیری میشود.

افزایش کیفیت خواب:

علاوه بر خواصی که تاکنون گفته شد، پژوهشهای دیگری، از تأثیر مستقیم عسل بر افزایش کیفیت خواب حکایت میکنند. نوشیدن یک لیوان "شیرعسل"، 30 دقیقه پیش از خواب، میتواند موجب افزایش کیفیت خواب فرد شود. همچنین، برای کودکانی که دارای حساسیتهای تنفسی هستند، خوردن یک قاشق عسل پیش از خواب، موجب خواب راحتتر در طول شب میشود.

a happy man is eating honey

کلام آخر:

عسل یک ماده طبیعی جادویی، دارای مزایای بسیاری، از جمله تاثیر مثبت در کیفیت خواب است و پیشنهاد میشود قبل از خواب شبانه، با خوردن یک قاشق عسل، از مزایای بینظیر این ماده طبیعی استفاده کنید و خواب عمیقتر و بدون مزاحمت درد معده داشته باشید.

منبع:

www.mindbodygreen.com


بیشتر بخوانید: