اتوسکوپ چیست

همه چیز درباره اتوسکوپ!

اتوسکوپ

یکی از مراحل معاینه فیزیکی بیمار، بررسی وضعیت گوش است که این کار با استفاده از دستگاه اتوسکوپ (Otoscope) انجام میشود. با استفاده از این وسیله میتوان مجرای گوش، پرده صماخ و گوش میانی را معاینه کرد تا به آسیبهای احتمالی پی برد. از بزرگنمایی اتوسکوپ در مواردی برای بررسی بینی نیز استفاده میشود. تا انتهای این مطلب همراه ما باشید تا به این سوال پاسخ دهیم که اتوسکوپ چیست، همچنین اجزای اتوسکوپ و نحوه معاینه گوش با اتوسکوپ را معرفی میکنیم. در انتها نیز به بررسی بهترین مارک اتوسکوپ خواهیم پرداخت.

اتوسکوپ چیست؟

اتوسکوپ وسیلهای که برای بررسی گوش توسط پزشک متخصص گوش، حلق و بینی مورد استفاده قرار میگیرد. این وسیله با بزرگنمایی مناسب، امکان مشاهده آسیبهای داخلی گوش را فراهم میکند تا پزشک به طور موثرتری به تشخیص بیماری بپردازد. اختراع اولین اتوسکوپ به دهه 1300 میلادی و کشور فرانسه باز میگردد. یک جراح فرانسوی، اولین نمونه از اتوسکوپ را ساخته و مورد استفاده قرار داد. اتوسکوپ در خلال قرن نوزدهم پیشرفت بیشتری داشت و انواع مختلفی از آن تولید شد. این وسیله رفته رفته پیشرفت کرد تا به نوعی تبدیل شد که امروزه به عنوان اتوسکوپ میشناسیم.

اجزای اتوسکوپ

اتوسکوپ دارای دو بخش اصلی سر و دسته هستند که هر کدام از آنها شامل بخشی از اجزا این وسیله خواهند بود.

  • سر اتوسکوپ: منبع نوری و لنز بزرگکننده در سر اتوسکوپ قرار گرفتهاند و در انتهای آن، بخشی به نام اسپکلوم پلاستیکی یا فلزی وجود دارد که وارد گوش میشود. منبع نوری شامل اجزای مختلف لنز، فیبر نوری، لامپ نوری کوچک، آینه طبی و بازتابنده است.
  • دسته اتوسکوپ: این بخش به منبع نوری در سر اتوسکوپ متصل شده است و منبع تغذیه وسیله را در خود جای میدهد.

نحوه معاینه گوش با اتوسکوپ

نحوه معاینه گوش با اتوسکوپ

نحوه معاینه گوش با اتوسکوپ بدین صورت است که پس از آماده شدن بیمار، اتوسکوپ را روشن کرده و مانند یک خودکار بین شست و انگشت اشاره نگه دارید. بخش اسپکولوم را وارد گوش بیمار نمایید و سپس به دقت به لنز اتوسکوپ نگاه کنید تا بتوان مجرای گوش را کاملا بررسی نمود. قسمت اسپکولوم را به دلیل رعایت موراد بهداشتی باید پس از هر معاینه باید ضدعفونی کرد یا جدا نمود. این بخش در اندازه و قطرهای مختلف ساخته شده تا با انواع گوش سازگار باشد.

معرفی بهترین مارک اتوسکوپ

اتوسکوپ

یکی از سوالات مهم در زمان خرید اتوسکوپ انتخاب برند این محصول است. این سوال برای اغلب افراد پیش میآید که بهترین مارک اتوسکوپ کدام است. در ادامه به معرفی برخی از بهترین برندها میپردازیم.

اتوسکوپ برند Riester

ریشتر یک برند آلمانی در زمینه تولید اتوسکوپ بوده که از کیفیت زیادی برخوردار است. از ویژگیهای این برند میتوان به وجود اسپکولوم قابل استریل در سایزهای 2، 3 و 4 میلیمتر، جنس خوب قطعات، کیف مخصوص نگهداری و حمل، گارانتی 4 ساله و خدمات پس از فروش به مدت 10 سال اشاره کرد. اتوسکوپ ریشتر مدل Uni-I نمونهای از این مارک است که برای معاینات افتالمیک و ENT گزینه بسیار مناسبی است.

اتوسکوپ برند Heine

محصولات این برند شهرت خوبی داشته و در کشور آلمان ساخته شدهاند. انواع اتوسکوپ هاین دارای ویژگیهایی همچون فناوری انتقال نور فایبراپتیک، صفحه مات داخلی برای جلوگیری از انعکاس نور، محفظه محکم از جنس پلی کربنات فشرده، ایجاد تمرکز دقیق، نور زنون-هالوژن هستند. اتوسکوپ تکی فایبر اپتیک هاین K180 یکی از نمونههای محبوب و پرفروش این برند محسوب میشود.

اتوسکوپ برند WelchAllyn

ویژگیهای همچون وجود نور سرد فایبراپتیک بدون انعکاس و انکسار نور، نور هالوژن سفید و عالی، سیستم ایزوله جهت انجام اتوسکوپی پنوماتیک، وسعت دید مناسب و بزرگنمایی زیاد و غیره موجب شده است تا ولش آلن را به عنوان یکی از انواع بهترین مارک اتوسکوپ بشناسیم. این برند متعلق به کشور آمریکا است و کیفیت بسیار زیادی دارد. اگر به دنبال نمونهای پرکاربرد و مناسب از این برند هستید اتوسکوپ قلمی (جیبی) با چراغ قوه ولش آلن انتخاب مناسبی است.

اتوسکوپ برند Keeler

اتوسکوپ کیلر

محصولات این برند از ویژگیهای متمایزی همچون ساختار سری ارگونومیک و راحت حین استفاده در گوش، هد قابل جدا شدن، بخش سری عایق، دسته استاندارد با باتری و قابلیت استفاده و ارتقا به دسته قابل شارژ و غیره برخوردار هستند. محصولات این مارک توسط کشور انگلستان تولید شدهاند و یکی از انواع بهترین مارک اتوسکوپ محسوب میشوند. اتوسکوپ استاندارد کیلر Standard یکی از نمونههای بسیار باکیفیت این برند است.

اتوسکوپ برند MDScope

ام دی اسکوپ نیز یکی دیگر از برندهای تولید اتوسکوپ است که محصولات باکیفیتی را ارائه میدهد و در کشور تایوان تولید میشوند. از ویژگیهای محصولات برند ام دی اسکوپ میتوان به اتصال راحت با کامپیوتر و امکان انتقال تصاویر ثبت شده به کامپیوتر، دارای پروب مخصوص لارینکس (حنجره)، گوش و بینی، امکان نگه داشتن تصویر، صفحه نمایشگر LCD تمام رنگی، دارای CD نصب و آموزش، 1 سال گارانتی و 10 سال خدمات پس از فروش و غیره میتوان اشاره نمود. اگر به دنبال اتوسکوپی هستید که قابلیتهای فراوانی داشته باشد و بتوان آن را به آسانی مورد استفاده قرار داد، ویدئو اتوسکوپ مشکی MDScope انتخاب بسیار مناسبی برای شما خواهد بود.

خرید اتوسکوپ

اتوسکوپ محصولی است که توسط پزشکان مورد استفاده قرار میگیرد. در این مطلب به این سوال پاسخ دادیم که اتوسکوپ چیست؟ همچنین بهترین مارک اتوسکوپ را معرفی نمودیم. با توجه به کاربرد اتوسکوپ، این محصول باید کیفیت خوبی داشته باشد تا بتوان با استفاده از آن به بررسی دقیق مجرای گوش و گوش میانی پرداخت.

برای خرید اتوسکوپ به فروشگاههای معتبر مراجعه کنید تا از کیفیت محصول خریداری شده آسوده خاطر باشید. سایت درمان کالا یک فروشگاه اینترنتی معتبر در زمینه عرضه تجهیزات پزشکی است که سابقهای طولانی مدت دارد. با خرید از این سایت محصولی باکیفیت و مقرون به صرفه تهیه خواهید کرد و پس از ثبت سفارش، آن را در کوتاهترین زمان ممکن در محل آدرس خود تحویل میگیرید.