واتر جت دندان چیست؟ معرفی بهترین واترجت دندان

معرفی کامل واتر جت دندان

واترجت دندان وسیله ای که با استفاده از فشار آب زیاد مواد غذایی، چربیها، مواد قندی و جرمهای باقی مانده بین دندانها و لثه ها را خارج میکند. بر طبق تحقیقات، این دستگاه توانایی خارج کردن باکتریها و پلاک های بین لثه ها را داشته و از ابتلا به بیماریهای لثه و پوسیدگی دندان جلوگیری میکند. امروزه استفاده از این وسیله افزایش یافته است و با قابلیت فراوان خود به عنوان دستگاهی مورد قبول در پاکسازی دهان و دندان شناخته میشود. در این مطلب به این سوال پاسخ خواهیم داد که واتر جت دندان چیست و بهترین واترجت دندان چه ویژگیهایی دارد؟

استفاده از واتر جت دندان چه مزایایی دارد؟

واتر جت دندان فواید و مزایای فراوانی دارد که در این قسمت به آنها اشاره میکنیم.

  • در حذف پلاک و جرم دندان و پاکسازی دندان از آلودگیها موثر است.
  • استفاده از واتر جت دندان آسان و راحت بوده و میتواند آلودگیهایی را خارج کند که مسواک و نخ دندان قادر به حذف آنها نیستند.
  • از التهاب لثه ها در اثر باقی ماندن باکتریها در دهان جلوگیری میکند. در صورتی که التهاب لثه درمان نشود، زمینه ابتلا به بیماری پریودنتال (نوعی بیماری لثه) فراهم خواهد شد.
  • تمیز کردن دندانها در زمان ارتودنسی کار سختتری است و با استفاده از واترجت دندان میتوان ذرات مواد غذایی باقیمانده بین سیمهای ارتودنسی و دندانها را پاکسازی کرد.
  • اطراف ایمپلنت و روکشهای دندانی مکانی مناسب برای تجمع باکتریهاست و پاکسازی این بخشها از دیگر مزایای استفاده از واترجت دندان است.
  • این دستگاه در مدت زمان کوتاهی دندانها و دهان را تمیز میکند.

عوامل تاثیرگذار در قیمت واترجت

طیف وسیعی از واترجت ها در بازار با ویژگی ها و چهره های متفاوت موجود است که باعث سردرگمی خریداران این وسیله کاربردی می شود در اینجا ما به چند نکته کلیدی اشاره میکنیم تا منجر به انتخاب درست تر و اصولی تر بشود.

  • قدرت پرتاب آب: به میزان خروجی آب از نازل سری واترجت که به اختصار psi گفته میشود. در دستگاه های واترجت از 10psi تا 150psi تعریف شده است.
  • میزان پالس آب: یکی از دلایل پاک کنندگی موثر میزان دفعات پالس آب در دقیقه بر روی دندان است. عملکرد این دستگاه ها به این صورت است که آب را به صورت ضربه ای و غیر ممتد به سمت نازل پرتاب می کند.
  • دیمر تنظیم کننده قدرت دستگاه: بسیار ویژگی مهمی است که شما بتوانید در حالت های مختلف پاکسازی دندان هایتان بتوانید میزان قدرت دستگاه خود را تنظیم کنید تا از آسیب به دندان ها جلوگیری کنید
  • تعداد سری های دستگاه: با توجه به استفاده در شرایط مختلف دندان مانند شستشو پلاک ها، سیم ارتودنسی، لمینت و غیره سری های مختلفی برای دستگاه های واترجت تعریف شده است که وجود و تعداد این سری ها در دستگاه ها باعث تغییرات قیمتی میان مدل های مختلف می شود.
  • مخزن آب دستگاه: بسیار مهم هست که در میان تمیز کردن دندان خود آب دستگاه تمام نشود و با خیال راحت بدون شارژ مجدد بتوانید تا آخر دندان های خود را تمیز کنید
  • منبع تغذیه انرژی: به دو صورت برقی و شارژی بوده که در حالت شارژی با توجه به آمپر باطری در قیمت دستگاه اثر دارد.
  • برند دستگاه: برند یا به زبان دیگر اعتبار بازار هر شرکت به صورت مستقیم بر روی قیمت دستگاه تاثیرگذار بوده و باعث اطمینان خاطر مشتری در خرید میشود.
  • گارانتی و خدمات پس از فروش: بحث تعمیر و خدمات عرضه شده از طرف شرکت وارد کننده یا تولید کننده و کیفیت ارائه این خدمات تاثیر بالایی در قیمت محصولات هر شرکت دارد.

معایب استفاده از واترجت دندان

با وجود مزایای فراوان استفاده از واتر جت دندان ممکن است نواقص و معایبی نیز داشته باشد. این دستگاه قیمت زیادی داشته و به همین دلیل امکان تامین هزینه خرید و نگهداری آن برای همه فراهم نیست. همچنین استفاده نادرست از این وسیله و یا سرعت بالای تمیز کردن دندان، ممکن است موجب شود تا تمایی جرمها و آلودگیهای دندان حذف نشوند و یا به دلیل استفاده بیش از حد آسیب به بخش های مختلف دندان وارد میکنند.

نحوه استفاده از دستگاه واتر جت دندان

پس از آنکه فهمیدیم واتر جت دندان چیست باید نحوه استفاده از آن را به خوبی یاد بگیریم. مخزن دستگاه را با آب ولرم پر کنید و سری مورد نظر را بر روی آن تعبیه کنید. دسته واترجت را با زاویه 90 درجه مقابل دندانها بگیرید و آن را روشن کنید. از دندانهایی انتهایی شروع کرده و به سمت جلو حرکت کنید. سطح داخلی و خارجی دندان، خط لثه و بین دندانها را به خوبی تمیز کنید. فرایند تمیز کردن دندانها در حدود 1 تا 2 دقیقه زمان خواهد برد. پس از پایان کار آب باقی مانده داخل دستگاه را خالی کنید تا از رشد باکتریها و رسوب دستگاه جلوگیری شود. توجه داشته باشید که استفاده از واترجت دندان جایگزین مسواک نخواهد بود و متخصصان توصیه میکنند که به دلیل استفاده از واتر جت دندان، به هیچ وجه مسواک زدن را ترک نکنید.

انواع واتر جت دندان

واترجت ها دارای دو نوع کلی بی سیم (پرتابل) و با سیم هستند. منبع تغذیه این دستگاه میتواند برق شهری یا باتری باشد. این وسیله از مخزنی تشکیل شده است که باید داخل آن آب ریخت. آب به وسیله پمپ به سری های دستگاه منتقل شده که با فشار زیاد از آن خارج میشود. قدرت موتور دستگاه و کیفیت قطعات آن از عواملی هستند که بر قیمت دستگاه واتر جت دندان اثرگذار خواهند بود. سریهای این دستگاه شامل مسواک، ارتودنسی، ایمپلنت، زبانشویه، سری کلاسیک و سری از بین برنده پلاک است که هر کدام در شرایط مختلف مورد استفاده قرار میگیرند.

انواع سری واترجت

یکی از عوامل تاثیر گذار در کارایی دستگاه های واترجت و بهبود عملکرد آن سری های مختلف آن که با توجه به نیاز فرد مورد نظر و مدل دستگاه متفاوت است.

  • سری کلاسیک: این سری برای استفاده روزمره بوده و بین دندان ها و زیر خط لثه را تمیز میکند تا از بیماریهای لثه جلوگیری کند. برای استفاده از این سری، از دندان های عقب شروع کنید و خط لثه را دنبال کنید، مکث کوتاهی بین دندان ها داشته باشید و نوک لثه را با زاویه 90 درجه به سمت خط لثه بگیرید. نوک آن را کمی دور از لثه نگه دارید تا جریان آب بتواند پلاک ها و ذرات ریز باقی مانده غذا را از بین ببرد.
  • سری پیک پاکت: این سری برای جرم زدایی استفاده میشود. فشار را روی کمترین میزان تنظیم کنید. برای استفاده از این سری، نوک نرم را روی دندان با زاویه 45 درجه قرار دهید و به آرامی نوک آن را زیر خط لثه، داخل پاکت قرار دهید. بهتر است میزان فشار آب را جهت استفاده این سری در درجات پایین تر قرار دهید.
  • سری پلاکت: این سری دارای 3 فرچه نازک است که به آرامی پلاکهای اطراف ایمپلنت ها، تاجها، بریج ها و روکشهای دندانی را تمیز میکند. برای استفاده از این سری، نوک آن را نزدیک دندان ها قرار دهید تا فرچه ها به آرامی دندان ها را لمس کنند.به آرامی نوک آن را در امتداد خط لثه حرکت دهید و برای مدت کوتاهی بین دندان ها مکث کنید تا به آرامی مسواک بزنید و اجازه دهید آب بین دندان ها جریان یابد.
  • سری ارتودنسی: سری ارتودنسی دارای یک برس مخروطی در نوک خود بوده و برای حذف پلاک از بریس ها و ارتودنسی کمک میکند. برای استفاده از این سری، به آرامی نوک آن را در امتداد خط لثه بلغزانید، مکث کوتاهی کنید تا ناحیه بین دندان ها و اطراف براکت یا دستگاه ارتودنسی را به آرامی مسواک بزنید، سپس به سراغ دندان بعدی بروید.
  • سری زبان شور: شکل این سری شبیه قاشق میباشد. باکتریهای زبان را از بین برده و از بو بد دهان جلوگیری میکند. برای استفاده از این سری، فشار را روی کمترین میزان تنظیم کنید. پاک کننده زبان را در مرکز زبان خود، تقریباً تا نیمه عقب قرار دهید. دستگاه را روشن کنید و نوک آن را با فشار کم به جلو بکشید. برای تمیز کردن نواحی مورد نظر زبان تکرار کنید. در صورت تمایل می توانید فشار آب را افزایش دهید.

چه کسانی باید از واتر جت دندان استفاده کنند؟

استفاده از واترجت دندان برای افراد مختلف سودمند خواهد بود و فوایدی را به دنبال خواهد داشت؛ با این وجود استفاده از این وسیله در برخی شرایط بیشتر توصیه میشود. به طور کلی افرادی که دارای ایمپلنت، روکشهای دندانی، دندان مصنوعی، ارتودنسی، لمینت و کاشت دندان هستند باید از واتر جت استفاده کنند، چرا که در این شرایط استفاده از نخدندانهای سنتی سختتر بوده و پاکسازی جرم دندان به مراتب مشکلتر خواهد بود.

تاثیر واترجت دندان بر ایمپلنت

مواد استفاده شده در ساخت ایمپلنتهای دندانی مقاوم بوده و در برابر پوسیدگی و آسیب ایمن هستند. با این وجود توجه داشته باشید که باقی مانده مواد غذایی و همچنین انواع آلودگیها ممکن است بین لثه و ایمپلنت باقی مانده و منجر به عفونت شوند. به همین دلیل استفاده از واتر جت دندان در کسانی که دارای ایمپلنتهای دندانی هستند، مزایا و اهمیت بیشتری خواهد داشت.


قیمت واتر جت دندان

به طور کلی قیمت بهترین واترجت دندان زیاد است و تهیه آن شما را متحمل پرداخت مبلغ قابل توجهی میکند. مواردی همچون کیفیت، قدرت موتور دستگاه، گنجایش مخزن، قابلیت تنظیم فشار آب، تعداد سریها، منبع تغذیه دستگاه (برق یا باتری)، قدرت باتری، سرعت چرخش و گارانتی محصول از عوامل تاثیرگذار بر قیمت واترجت دندان خواهند بود. برند تولیدکننده دستگاه نیز از عوامل موثر بر قیمت این دستگاه است.

خرید بهترین واتر جت دندان

اکنون میدانید که واتر جت دندان چیست و با مزایای استفاده از آن آشنایی پیدا کردهاید. در صورتی که تصمیم به خرید واترجت دندان دارید، ابتدا تحقیق کرده و نظرات افراد مختلف در این زمینه را جویا شوید. سپس به سراغی فروشگاهی مطمئن بروید تا بتوانید محصولی باکیفیت خریداری کنید. یکی از این فروشگاههای اینترنتی معتبر، سایت درمان کالا است. این سایت سابقهای طولانی در زمینه فروش تجهیزات پزشکی دارد. شما میتوانید در این سایت انواع مدلها را مقایسه کرده، تفاوت آنها را مشاهده کردهُ از نظرات کاربران آگاهی یافته و در نهایت انتخاب کنید. انواع واتر جت دندان در برندهای برتر دنیا از جمله Watersplash و Waterpik در سایت درمان کالا عرضه شده اند.