انواع چراغ معاینه پزشکی

در اتاق های معاینه بیماران زیادی دیده می شوند؛ از همین رو داشتن نور کافی در این اتاق بسیار ضروری است. جدیدترین انواع چراغ معاینه پزشکی از لحاظ تکنولوژیکی پیشرفت های زیادی کرده اند و نور معاینه بسیار مطمئن تری را ارائه می کنند تا پزشکان بتوانند استاندارد بالاتری از مراقبت از بیمار را ارائه دهند. سازندگان چراغ به طور مداوم در حال تحقیق در مورد راه های جدیدی برای روشن تر کردن چراغ های معاینه پزشکی، ماندگاری طولانی تر و کاربردی تر از همیشه هستند. با همه این تغییرات، موارد مهمی وجود دارد که باید هنگام خرید انواع چراغ معاینه پزشکی جدید در نظر داشته باشید.

انواع چراغ معاینه پزشکی

انواع چراغ معاینه پزشکی

سه نوع اصلی از چراغ های معاینه پزشکی وجود دارد و بسته به نوع تصمیم شما برای خرید این چراغ ها، هزینه نهایی متغیر خواهد بود. این سه نوع عبارتند از: چراغ های معاینه موبایلی، چراغ های معاینه دیواری و چراغ های معاینه سقفی.

در ادامه هر یک از این سه نوع را بررسی خواهیم کرد تا بدانید کدامیک از انواع چراغ معاینه پزشکی برای اتاق شما مناسب تر است.

چراغ معاینه پزشکی موبایلی

انواع چراغ معاینه پزشکی

چراغ های معاینه پزشکی موبایلی یا سیار به گونه ای طراحی شده اند که به راحتی و بدون دردسر زیاد از اتاقی به اتاق دیگر منتقل شوند. آن ها معمولا به عنوان لامپ های مستقل با چرخ هایی در پایه طراحی می شوند.

چراغ های معاینه پزشکی موبایلی به دلیل قابلیت حرکت و انعطاف پذیری آسان، اغلب در اتاق های معاینه یافت می شوند. اگر تصمیم به خرید این نوع چراغ معاینه دارید؛ باید چند نکته را در نظر بگیرید:

این چراغ های معاینه چه نوع چرخ هایی دارند؟ بزرگ هستند یا کوچک؟ این امر بر آسانی انتقال چراغ معاینه پزشکی از اتاقی به اتاق دیگر تاثیر می گذارد.

تا چه اندازه سنگین هستند؟ آیا به چراغ معاینه با باتری پشتیبان نیاز دارید؟ سنگینی چراغ باید به اندازه ای باشد که به راحتی نیفتد. با این حال، نباید آنقدر هم سنگین باشد که شخصی که آن را حمل می کند برای جابجایی اش دچار مشکل شود.

طراحی آن چگونه است؟ تنظیم ارتفاع و موقعیت نور آن چقدر آسان است؟ آیا استفاده از آن برای کادر پزشکی آسان است؟ این چراغ در طرح های متفاوتی موجود است؛ بنابراین شما باید به این ویژگی ها فکر کنید و در عین حال، معاینه بیمار با بالاترین کیفیت را اولویت قرار دهید.

چراغ معاینه پزشکی دیواری

چراغ معاینه پزشکی دیواری

چراغ های معاینه پزشکی دیواری باعث می شوند که نیازی به حمل پایه نور از اتاقی به اتاق دیگر را نداشته باشید. این چراغ ها بر روی دیوار اتاق معاینه نصب می شوند و از برق AC استفاده می کنند. چراغ های دیواری معمولا دارای یک بازو هستند که به گونه ای طراحی شده است که از دیوار به سمت بیرون حرکت می کند تا به بیمار برسد و سپس می تواند به عقب چرخانده شود تا با خیال راحت در دیوار نگهداری شود.

سر نور بر روی یک بازوی مفصلی نصب می شود تا به راحتی بتوان آن را جابجا کرد. بازوی مفصلی طیف وسیعی از انعطاف پذیری را برای متخصصان پزشکی فراهم می کنند تا نور بهتری را در ناحیه فوکوس داشته باشند.

نقطه ضعف اصلی چراغ های معاینه پزشکی دیواری این است که باید در موقعیت مطلوب قرار بگیرند. پیدا کردن مکان مناسب برای این نوع چراغ ها دشوار است؛ به خصوص اگر اتاق معاینه کوچک باشد.

چراغ معاینه پزشکی سقفی

چراغ معاینه پزشکی سقفی

یکی دیگر از انواع چراغ معاینه پزشکی نوع سقفی آن است؛ چراغ های معاینه سقفی انعطاف پذیری بیشتری نسبت به چراغ های دیواری دارند و در مکان نصب آن ها محدودیتی وجود ندارد. میز معاینه و تجهیزات پزشکی معمولا باید در نزدیکی این چراغ قرار بگیرند. چراغ های معاینه سقفی از سقف آویزان می شوند و فاصله آن ها از سقف بر اساس طول میله سقفی متفاوت است.

مزیت اصلی داشتن چراغ معاینه سقفی این است که نور دارای انعطاف پذیری قابل توجهی برای حرکت افقی و عمودی است که دید عالی را برای معاینات و مراحل جزئی فراهم می کند. برخی از چراغ های معاینه سقفی را می توان همراه با تجهیزات اضافه ای همچون مانیتور، دوربین و غیره خریداری کرد.

راهنمای خرید چراغ معاینه پزشکی

راهنمای خرید چراغ معاینه پزشکی

سه عامل مهم وجود دارد که نور پزشکی را از نورپردازی معمولی جدا می کند. این سه عامل رنگ نور (یا سفیدی)، گرما و تشعشع و سایه نور هستند.

رنگ نور

رنگ نور و «سفیدی» در مورد نورپردازی جراحی یا معاینه مهم است. سفیدی نور برای دیدن درست رنگ ها مهم است. جراحان، پزشکان و دامپزشکان باید رنگ های مختلف را در گوشت و مایعات بدن با دقت زیادی تشخیص دهند. نورپردازی معمولی دارای رنگ هایی از قرمز، آبی یا سبز است که می تواند به طرز ماهرانه ای نحوه دیدن رنگ ها را تغییر دهد. از طرف دیگر نورپردازی طبی از سفیدی بالایی برخوردار است.

در نورپردازی پزشکی چیزی هست که ما آن را دمای رنگ بالا می نامیم. دمای رنگ نشان می دهد که چگونه نور ظاهر می شود. دمای رنگ پایین تر (یعنی درجه کلوین پایین تر) رنگ زرد بیشتری دارد؛ در حالی که دمای رنگ بالاتر (همچنین به عنوان «نور روز» شناخته می شود) بسیار سفیدتر است. چراغ های LED دارای دمای رنگ بسیار بالایی هستند که درک بهینه ای از رنگ را ایجاد می کند.

گرما و تشعشع

چراغ های معمولی از رشته های ساخته شده از تنگستن استفاده می کنند که برای تولید نور تا دمای بالا گرم می شوند. این فرآیند مقدار زیادی گرما آزاد می کند. از آنجایی که روش های پزشکی با بافت های ظریفی سروکار دارند؛ نباید حرارت محیط را به آن ناحیه اعمال کنید.

لامپ های LED تابش گرمای محیطی بسیار کمتری تولید می کنند که آن ها را برای اقدامات پزشکی و سایر فعالیت های ظریف ایدهآل می کند.

سایه نور

کنترل سایه برای روش های جراحی بسیار مهم است. سایه ها می توانند دید ناحیه تحت بازرسی را مخفی کنند و بر درک و دقت پزشک تاثیر بگذارند. دو نوع اصلی از سایه ها وجود دارد: سایه های کانتور و سایه های کنتراست. سایه های کانتور در معاینات پزشکی و جراحی مفید هستند زیرا به ایجاد بافت و اندازه گیری عمق و حجم کمک می کنند. از طرف دیگر، سایه های کنتراست، لکه های تیره ایجاد کرده و دید را مبهم می کنند.

نورپردازی پزشکی به چندین لامپ مختلف نیاز دارد تا منطقه را به طور همزمان از زوایای مختلف روشن کند.

نتیجه گیری

هنگام خرید انواع چراغ معاینه پزشکی، حتما آن را از نمایندگی های مجاز تهیه کنید. خریداران زیادی با کپی های ظاهری بی کیفیت و چراغ های دست دومی که به عنوان نو فروخته می شوند فریب خورده اند. نمایندگی های مجاز چراغ های دست دو را علامت گذاری می کنند و همچنین لامپ های تعویضی، دستگیره های جایگزین و بسیاری از لوازم جانبی و قطعات دیگر را ارائه می دهند.