انواع شیشه شیر

چه در حال شیردهی باشید و چه از شیشه شیر برای تغذیه نوزاد خود استفاده کنید؛ این کار یکی از بهترین لحظات پیوند بین نوزاد و والدین است.

اما انتخاب یک شیشه شیر مناسب ممکن است کمی پیچیده باشد. امروزه در فروشگاه ها انبوهی از گزینه های مختلف وجود دارد. کدام شیشه شیر برای کودک بهتر است؟ بین شیشه، پلاستیک یا سیلیکون، بهتر است کدام گزینه را انتخاب کنیم؟ چند شیشه شیر باید بخریم؟

سوال پیرامون خرید شیشه شیر بسیار زیاد است؛ اما برای راحتی شما انواع شیشه شیر را بررسی می کنیم و بهترین و محبوب ترین آن ها را با شما به اشتراک می گذاریم.

راهنمای خرید شیشه شیر

انواع شیشه شیر

سه موقعیت مختلف را در نظر بگیرید:

  1. مادری که ساعت ها در راهرو فروشگاه به دنبال شیشه شیری برای کودک شش ماهه است تا بتواند شیر خود را در آن نگهداری کند؛ زیرا قصد دارد به زودی سرکار برود.
  2. مادری که بعد از دنیا آمدن نوزاد خود متاسفانه برای شیر دهی مشکل پیدا کرده و ناچار است برای تغذیه او از شیر خشک استفاده کند. به همین دلیل در حال بررسی انواع شیشه شیر برای انتخاب بهترین گزینه است.
  3. مادری که یک کودک یک ساله دارد و به دنبال خرید شیشه ای برای ریختن آب، آب میوه و یا غذاهای رقیقی مانند فرنی است. علاوه بر این او به دنبال شیشه ای می گردد که حمل آن در سفر نیز راحت باشد.

بله، همه نوزادان در سنین و مراحل مختلف زندگی خود، نیازهای متفاوتی دارند و بر این اساس به شیشه شیرهای مختلف احتیاج دارند. اما قبل از احتکار 5 تا 6 شیشه از یک نوع، بهتر است با انواع شیشه شیر آشنا شوید و یکی دو مورد از آن ها را امتحان کنید. نوزادان مختلف، شکل، اندازه و جنس های متفاوتی را ترجیح می دهند؛ بنابراین تا زمانی که یکی از آن ها را امتحان نکنید؛ دانستن این موضوع که کدام گزینه برای کودک شما بهتر است؛ می تواند بسیار دشوار باشد.

انواع شیشه شیر

جدا از این که چه چیزی برای کودک شما مفید است و چه چیزی برای شما مناسب است؛ باید مطمئن شوید هر یک از انواع شیشه شیر های خریداری شده، کیفیت عالی و مناسبی داشته باشند.

تعداد شیشه شیر مورد نیاز برای هر کودک نیز به شرایط مختلفی بستگی دارد. اگر به دلایلی مجبور هستید برای تغذیه کودک تنها از شیشه استفاده کنید؛ با توجه به شرایط خود ممکن است پنج یا شش بطری احتیاج داشته باشید. اگر گاهی از آن استفاده می کنید؛ مثلاً در سفر یا زمانی که از فرزند خود دور هستید؛ احتمالا 3 تا 4 بطری نیز کافی است.

همچنین اگر مجبور باشید بعد از تولد کودک خود به سر کار برگردید؛ با توجه به سبک تغذیه نوزاد به شیشه های متفاوتی نیاز دارید.

هنگام انتخاب انواع شیشه شیر نکات زیر را نیز در نظر داشته باشید:

  • سن نوزاد
  • سهولت استفاده
  • اندازه سر شیشه
  • مواد اولیه ساخت شیشه شیر

آشنایی با انواع شیشه شیر

آشنایی با انواع شیشه شیر

بطری های شیر کودکان معمولا از جنس های مختلفی مانند شیشه، پلاستیک یا سیلیکون ساخته می شوند که در ادامه ویژگی های هر یک را به صورت جداگانه بررسی می کنیم.

بطری های شیشه ای

بطری های شیشه ای در دهه های گذشته، به عبارت دیگر قبل از تولید پلاستیک بسیار مرسوم بودند. اخیرا نیز این جنس شیشه شیر به محبوبیت گذشته خود برگشته و طرفداران بسیاری دارد. شاید در نگاه اول استفاده از آن ها کمی خطرناک به نظر برسد اما جالب است بدانید در تولید این مدل شیشه شیر از مواد اولیه ای استفاده می شود که ویژگی های منحصر به فردی دارند و از شیشه های معمولی متمایز هستند. آن ها اغلب از شیشه سکوریت، نوعی شیشه که بسیار با دوام است و می تواند در برابر ضربه خوردن و افتادن مقاومت کند؛ ساخته شده اند. بنابراین می توانید با خیال راحت شیشه را دست کودک خود بدهید.

بطری های پلاستیکی

بطری های پلاستیکی کودک معمولا از ماده ای به نام پلی پروپیلن که نوعی پلاستیک سخت است ساخته شده اند. در دنیای رنگارنگ انواع شیشه شیر، بطری های پلاستیکی رایج ترین و مقرون به صرفه ترین گزینه های موجود در بازار به شمار می آیند.

بطری های سیلیکونی

بطری های سیلیکونی

بطری های سیلیکونی جدیدترین شیشه شیر موجود در بازار است که طرفداران بسیاری دارد. این مدل شیشه شیر از سیلیکون که ماده ای نرم و انعطاف پذیر است؛ تولید می شود. مواد اولیه که در ساخت شیشه شیر های سیلیکونی مورد استفاده قرار می گیرد باید عاری از مواد شیمیایی مانند BPA، PVC و فتالات باشد. هنگام خرید حتما به این نکته دقت داشته باشید.

امروزه در بازار انواع مختلف سر شیشه، در شکل ها و اندازه های متفاوت، برای رفع نیازهای نوزادان وجود دارد.

همان طور که انواع شیشه شیر با یکدیگر تفاوت دارند سر شیشه ها نیز از مواد اولیه متفاوتی ساخته می شوند. ماده اولیه اغلب آن ها سیلیکون یا لاتکس است.

سر شیشه ها با توجه به سن نوزاد به گروهای مختلف 1، 2، 3 و یا 4 تقسیم بندی می شوند. سر شیشه های گروه 1 برای مایعات رقیق و نوزادان بسیار ایده آل هستند؛ زیرا سوراخ کوچکی دارند و به آرامی شیر و یا شیر خشک را وارد دهان نوزاد می کنند.

با توجه به رشد نوزاد می توانید به تدریج از سر شیشه هایی با سوراخ های بزرگتر که در گروهای بعدی قرار دارند استفاده کنید.

جمع بندی

مهم ترین دغدغه های والدین قبل از دنیا آمدن نوزاد، تغذیه او است. یکی از ابزار های مهم و کمکی در این مسیر پر تلاطم شیشه شیر است. چه نوزاد خود را با شیر مادر تغذیه کنید و چه مجبور به استفاده از شیر خشک باشید؛ در هر صورت ممکن است به انواع شیشه شیر نیاز داشته باشید.

برای هر نوع شیشه شیر در بازار، نکات مثبت و منفی بسیاری وجود دارد. می توانید با توجه به سلیقه نوزاد و نیاز او جزئیات مختلف را بررسی کرده و مناسب ترین گزینه موجود در بازار را انتخاب کنید.