انواع دستکش یکبار مصرف پزشکی

محیطهای بیمارستانی اغلب آلوده به انواع عوامل بیماریزا هستند و به همین دلیل پرسنل مراکز درمانی از وسایل محافظتی استفاده میکنند. یکی از این وسایل برای پیشگیری از انتقال بیماری، دستکش یکبار مصرف پزشکی است. دستکشهای یکبار مصرف پزشکی انواع مختلفی دارند که هر کدام از آنها دارای ویژگیهای متفاوتی خواهند بود.

این محصولات از کادر درمان محافظت کرده و از سوی دیگر استفاده از آنها در عملهای جراحی و معاینات، از انتقال عوامل بیماریزا به بدن بیماران جلوگیری خواهد کرد. در این مطلب پس از بررسی انواع این محصول، به معرفی ویژگی بهترین دستکش یکبار مصرف پزشکی خواهیم پرداخت؛ تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

مزایا استفاده از دستکش یکبار مصرف پزشکی

در تمامی مراکز درمانی از دستکشهای پزشکی در دامنه وسیعی از موارد مختلف استفاده میشود. از کاربرها و مزایا استفاده از دستکش یکبار مصرف پزشکی میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • جلوگیری از آلوده شدن وسایل و تجهیزات پزشکی
  • محافظت از کادر درمان در برابر عوامل بیماریزا
  • امکان انجام کارهای حساس مانند عمل جراحی در عین محافظت از بیمار
  • ایجاد شرایط استریل برای انجام فرایندهای درمانی

انواع دستکش یکبار مصرف پزشکی

دستکشهای پزشکی دارای انواع مختلفی هستند که هرکدام از آنها کارکرد متفاوتی دارند. در ادامه به معرفی این محصولات میپردازیم.

دستکش یکبار مصرف لاتکس (Latex)

احتمالا شما نیز نام دستکش لاتکس را شنیدهاید و یا ممکن است در موارد مختلف از آنها استفاده کرده باشید. این نوع دستکشها در مراکز درمانی برای پیشگیری از انتقال بیماری کاربرد دارند، همچنین دستکش لاتکس در آزمایشگاهها و هنگام کار با مواد شیمیایی سبک مورد استفاده قرار میگیرد. از ویژگیهای این نوع دستکش میتوان به امکان تجزیه آنها در محیط اشاره کرد. به طور کلی دستکش لاتکس دارای دو نوع پودری و غیرپودری است که امکان ایجاد واکنشهای آلرژيک در نوع پودری بیشتر خواهد بود. تفاوت دستکش وینیل و لاتکس، موارد استفاده آنهاست که البته به جنس دستکش باز میگردد. از انواع دستکش لاتکس میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

دستکش یکبار مصرف لاتکس

  • دستکش لاتکس آبی: از این دستکشها در محیطهای بیمارستانی و هنگام کار با ابزارهای تیز استفاده میشود زیرا ضخامت مناسبی دارند.
    • دستکش لاتکس مشکی: در تهیه این دستکشها از پودر استفاده نشده و همچنین مقاومت خوبی در برابر پاره و سوراخ شدن دارند.
    • دستکش لاتکس بدون پودر: از این دستکشها بیشتر برای مصارف غیر پزشکی استفاده میشود، زیرا فاقد قابلیتهای محافظتی هستند؛ اما مانع از ایجاد حساسیتهای پوستی خواهند شد.
    • دستکشها کلردار: این نوع از دستکشهای لاتکس بدون پودر هستند. این محصول با کلر آغشته شده و در موراد مختلفی مورد استفاده قرار میگیرد.

    دستکش یکبار مصرف وینیل (Vinyl)

    این نوع دستکشها از سادهترین انواع دستکش پزشکی هستند که مقاومت،کارایی و محافظت کمی دارند و دستکش فاقد لاتکس محسوب میشوند. باتوجه به این ویژگیها،قیمت دستکش پزشکی وینیل در مقایسه با دیگر انواع دستکش کمتر خواهد بود. انواعدستکش وینیل برای معاینات اولیه و کارهای آزمایشگاهی ساده استفاده میشود. علتنامگذاری آن، استفاده از ماده پلی وینیل کلراید (PVC)در فرایند ساخت دستکش است. تفاوت دستکش وینیل و لاتکس در سطح محافظتی آن و موادتشکیلدهنده دستکش خواهد بود. از انواع دستکش وینیل میتوان موارد زیر را نام برد:
    • دستکش وینیل آبی: از این دستکش در معاینات ساده استفاده میشود.
    • دستکش وینیل مشکی: کاربرد پزشکی ندارند و برای کارهای خدماتی و آشپزی مورد استفاده قرار میگیرند.
    • دستکش وینیل بدون پودر: فاقد امکان ایجاد حساسیت هستند و در فعالیتهای پزشکی سادهتر بهکار میروند.

    دستکش یکبار مصرف نیتریل (Nitrile)

    دستکشهای نیتریل در مقایسه با دیگر انواع دستکش کیفیت و مقاومتبیشتری دارند و برای کار با مواد شیمیایی خطرناک و عوامل بیماریزا مانند ویروسهامورد استفاده قرار میگیرند که از انواع دستکش فاقد لاتکس هستند. باتوجه به مقاومتبیشتر، این دستکشها قیمت بالاتری نیز دارند. حفظ حس لامسه، طول عمر و مقاومتبالا، قابلیت کشسانی بیشتر و محافظت در محیطهای عفونی از ویژگیهای دستکش نیتریلاست. این محصولات شامل انواع زیر هستند:

  • دستکش یکبار مصرف نیتریل


    • دستکش نیتریل سفید: از این دستکشها در مراکز درمانی، مطبها و دندان پزشکیها استفاده میشود.
    • دستکش نیتریل آبی: در مصارف پزشکی پرخطر این نوع دستکش بهکار میرود.
    • دستکش نیتریل مشکی: این دستکشها مقاومت بالایی دارند و به عوامل بیماریزا و مواد شیمیایی اجازه عبور نمیدهند.

    دستکش جراحی

    این دستکشها همانطور که از نام آنها مشخص است برای انجام عملهای جراحی مورد استفاده قرار میگیرند و امکان حفظ محیط استریل در حین عمل را فرهم میکنند. لایه داخلی این دستکشها از جنس پلیمر یا سیلیکون بوده و دارای دو نوع پودری و بدون پودر است. از ویژگیهای این نوع دستکشها میتوان به حفظ حالت استریل، عدم ایجاد حساسیت، انعطاف بیشتر در عین مقاومت، بافت ضدلغزش و ساق بلند به منظور پوشش دست اشاره کرد.

    دستکش ارتوپدی

    یک از انواع دستکش پزشکی، دستکشهای ارتوپدی است که مقاومت و سطح حفاظتی بالایی دارند و برای عملهای جراحی ارتوپدی مورد استفاده قرار میگیرد. با توجه به اینکه زمان انجام این عملها طولانی بوده و از ابزارهای سنگین استفاده میشود، پس به دستکشهایی با مقاومت بیشتر نیاز است. همچنین رنگ تیره این محصولات مانع از خستگی چشم در طول عمل خواهد شد.

    دستکش ارتوپدی

    دستکش ضد ایدز (HIV)

    ویروس ایدز از طریق مایعات بدن مانند خون منتقل میشود و یکی از نگرانیها در زمینه انتقال این بیماری، سرنگهای آلوده یا وسایل جراحی تیز است که در صورت ایجاد زخم، باعث ابتلا به بیماری خواهند شد. دستکش ضد ایدز راهی مطمئن برای مقابله با این ویروس است زیرا از سه لایه مقاوم تشکیل شده و یک لایه آن ضد برش، پارگی و سوراخشدگی است و امنیت مطلوبی در برابر ویروس HIV ایجاد میکند.

    ویژگی بهترین دستکش یکبار مصرف پزشکی

    بهترین دستکش یکبار مصرف پزشکی به موارد استفاده آن باز میگردد و شما باید متناسب با نیاز خود اقدام به خرید دستکش کنید. به عنوان مثال از انواع دستکش وینیل برای معاینات ساده استفاده میشود، اما برای کاربردهای سطح یک پزشکی و کارهای آزمایشگاهی باید به سراغ دستکشهای نیتریل رفت.

    به طور کلی بهترین دستکش یکبار مصرف پزشکی دارای ویژگیها زیر است:

    • مقاومت مناسب
    • کشسانی بالا
    • عدم ایجاد حساسیتهای پوستی
    • تجزیهپذیری
    • طول عمر مناسب
    • حفظ حس لامسه برای کارهای مختلف
    • مقاومت در برابر عوامل بیماریزا و مواد شیمیایی

    خرید دستکش یکبار مصرف پزشکی

    در بیمارستانها، مطبها و سایر مراکز درمانی، متناسب با نیازهای موجود از انواع دستکش یکبار مصرف پزشکی استفاده میشود. قیمت دستکش پزشکی به انواع و کیفیت آن بستگی دارد، همچنین برند تولیدکننده محصول نیز بر قیمت آن اثرگذار خواهد بود. برای خرید انواع دستکش پزشکی به فروشگاههای معتبر مراجعه کنید تا از کیفیت محصولات خریداری شده مطمئن باشید. سایت درمان کالا یک فروشگاه اینترنتی باسابقه و مطمئن در زمینه عرضه انواع تجهیزات پزشکی است. تمامی محصولات ارائه شده در این سایت از بیشترین میزان کیفیت و کمترین قیمت برخوردار هستند.