حساسیت فصلی

حساسیت فصلی عارضهای شایع است که در افراد مختلف روی میدهد و همراه با علائمی است. تحمل برخی علائم حساسیت فصلی آزاردهنده بوده و مشکلآفرین خواهد بود. اگر شما نیز از جمله افرادی باشید که به حساسیت فصلی دچار میشوید، حتما به دنبال روشهای درمانی خواهید بود.

درمان حساسیت فصلی عطسه و آبریزش بینی کودکان اهمیت فراوانی دارد و کنترل درجه تب با استفاده از تب سنج دیجیتالی برای چک کردن علائم شدید حساسیت مفید است. در این مطلب پس از توضیح حساسیت فصلی و علت آن، به بررسی حساسیت فصلی در بهار و درمان حساسیت فصلی خواهیم پرداخت؛ تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

حساسیت فصلی چیست؟

برخی افراد همزمان با شروع فصل بهار و آغاز گردهافشانی گلها و تولید هاگ دچار حساسیت فصلی (seasonal allergy) میشوند. در شرایط عادی بدن ما نسبت به تغییرات فصلی و گرده گلها واکنش خاصی نشان نمیدهد اما در شرایطی که سیستم ایمنی نسبت به گرده گیاهان واکنش شدیدی داشته باشد، فرد دچار حساسیت فصلی میشود. در این حالت گرده گیاهان برای بدن به عنوان یک ماده آلرژن عمل کرده و باعث بروز این عارضه میشود. البته توجه داشته باشید که این مشکل در تمام فصول سال اتفاق نمیافتد.

علائم حساسیت فصلی چیست؟ علائم در همه افراد یکسان است؟

از علائم حساسیت فصلی میتوان به عطسه، سرفه، آبریزش بینی، خارش مخاط بینی، سوزش چشم، ریزش اشک، قرمزی بینی و چشمها و انسداد (کیپ شدن) بینی اشاره کرد. خستگی، بیخوابی و احساس نفس تنگی در هنگام خواب از علائم شدیدتر حساسیت فصلی هستند. نوع، شدت و میزان علائم آلرژی فصلی در هر فرد متفاوت است و به سن و جنسیت ارتباطی ندارد.

درمان حساسیت فصلی

حساسیت فصلی در بهار،درمان حساسیت فصلی را میتوان در سه دسته کلی طبقهبندی کرد. تغییر شیوه زندگی و اقدامات پیشگیرانه، درمانهای طب سنتی و درمانهای دارویی روشهایی هستند که به شما در کنترل علائم حساسیت کمک میکنند.


درمان حساسیت فصلی


کنترل حساسیت فصلی با تغییر شیوه زندگی

پیش از رفتن به سراغ قرص درمان حساسیت فصلی عطسه و آبریزش بینی توجه داشته باشید که رعایت برخی نکات به ظاهر ساده به شما کمک خواهند کرد تا در زمان تغییرات فصلی شدت علائم خود را کاهش دهید. درمان حساسیت فصلی عطسه و آبریزش بینی کودکان اهمیت بیشتری دارد، چراکه تحمل این علائم برای کودکان سختتر خواهد بود.

  • با آغاز گردهافشانی گلها و شروع فصل بهار، پنجرهها را بسته نگه دارید تا گرده گیاهان کمتر وارد محیط شوند.
  • سعی کنید در هنگام ورود به خانه دوش بگیرید و لباسهای خود را بشویید. با این کار از ورود عوامل حساسیتزا به محیط خانه جلوگیری خواهید کرد.
  • دریچههای کولر را با استفاده از فیلترهای HEPA بپوشانید تا گرده گیاهان وارد نشوند.
  • در خارج از منزل از ماسکهایی استفاده کنید که جلوی عبور ذرات ریز به سیستم تنفسی را میگیرند. ماسکهای N95 گزینهی مناسب برای مقابله با حساسیت فصلی هستند.
  • تغذیهای سالم داشته باشید و مصرف میوه، سبزیجات و نوشیدن مایعات را در رژیم غذایی خود جای دهید.
  • استعمال دخانیات و استفاده از شویندههای قوی علائم حساسیت فصلی را تشدید میکنند. با رعایت الگوی زندگی سالم، میتوانید از شدت علائم حساسیت بکاهید.
  • از انجام فعالیتهای باغبانی مانند چمنزنی و هرس علفهای هرز خودداری کنید.
  • شستوشوی بینی و مجاری تنفسی با محلولهای شستوشو بسیار مفید خواهد بود زیرا مخاط داخلی بینی و مجاری تنفسی را پاکسازی کرده و به رفع انسداد آنها کمک میکند.
  • با انجام ورزشهای مناسب اما در فضایی مسقف، به تقویت سیستم ایمنی خود بپردازید.
  • از واکنشهای هیجانی مانند استرس و اضطراب دوری کنید؛ چراکه این حالات منجر به تشدید علائم حساسیت فصلی میشوند.

درمانهای حساسیت فصلی در طب سنتی

ممکن است شما به دنبال قویترین قرص ضد حساسیت فصلی باشید اما بهتر است ابتدا روشهای خانگی را امتحان کنید. در طب سنتی برخی روشها برای حساسیت فصلی در بهار، درمان حساسیت فصلی پیشنهاد شدهاند که تاثیر آنها به کاهش علائم حساسیت کمک میکند. از جمله روشهای درمان خانگی میتوان موارد زیر را در نظر گرفت.

استفاده از سیر برای حساسیت فصلی

سیر از جمله مواد غذایی است که به گفته متخصصان طب سنتی برای تقویت سیستم ایمنی مفید است. میتوانید از سیر در پخت غذا استفاده کنید و یا اینکه چند حبه سیر را داخل آب ریخته و پس از 10 دقیقه تا یک ربع، سیرها را خارج کرده و آب را بنوشید.

روغن بنفشه برای حساسیت فصلی

برای کاهش علائم حساسیت فصلی چند قطره روغن بنفشه را داخل بینی بریزید تا در تماس با مخاط بینی قرار گیرد. در روشی دیگر برای کاهش شدت علائم حساسیت فصلی، شقیقهها را با روغن بنفشه ماساژ میدهند.

بخور درمانی و کنترل علائم آلرژی

یکی از روشهایی که میتواند به درمان آلرژی فصلی کمک کند، استفاده از بخور درمانی است. با این روش علائمی همچون عطسه و آبریزش بینی کاهش مییابد. برای این کار داخل یک کاسه آب جوش بریزد و سر خود را بالای کاسه قراره داده و روی سر یک حوله بیاندازید؛ سپس بخار آب جوش را تنفس کنید. ریختن مقداری روغن اکالیپتوس و یا تخم گشنیز داخل آب جوش، به رفع بهتر علائم آلرژی کمک میکند.


بخور درمانی و کنترل حساسیت فصلی


آب نمک و مقابله با حساسیت فصلی

استفاده از آب نمک رقیق برای بهبود آلرژی فصلی موثر عمل میکند. برای این کار نصف قاشق چایخوری نمک را در دو فنجان آب حل کرده و داخل گلو غرغره کنید و یا با استفاده از یک سرنگ درون سوراخهای بینی بریزید. استفاده از آب نمک را به طور روزانه انجام دهید تا شاهد تاثیر آن در کاهش علائم حساسیت فصلی باشید.

درمان دارویی حساسیت فصلی

استفاده از داروی ضد عطسه و آبریزش بینی روشی دیگر برای بهبود علائم حساسیت فصلی است که مورد استفاده افراد قرار میگیرد و قویترین قرص ضد حساسیت فصلی ممکن است در افراد مختلف متفاوت باشد.

قرص درمان حساسیت فصلی عطسه و آبریزش بینی

داروهای آنتی هیستامین برای کاهش علائم حساسیت فصلی مفید عمل میکنند و برای کاهش عطسه، آبریزش بینی و اشک چشم مفید هستند. برخی افراد ستیریزین را به عنوان معروفترین و قویترین قرص ضد حساسیت فصلی میشناسند. از جمله دیگر داروی ضد عطسه و آبریزش بینی میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ستیریزین
  • لوراتادین
  • لووستیریزین
  • فکسوفنادین
  • آنتیهیستامین دکونژستانت


دارو ستیریزین

اسپری بینی حساسیت فصلی

از دیگر انواع داروی ضد عطسه و آبریزش بینی میتوان به اسپری ضدحساسیت فصلی اشاره کرد. در صورتی که پیش از مواجه با مواد آلرژن از اسپری بینی استفاده کنید، تاثیر بیشتری خواهد داشت. معروفترین و موثرترین اسپریها برای درمان حساسیت فصلی شامل موارد زیر هستند:

  • فلوتیکازون
  • مومتازون
  • بکلومتازون

آمپول ضد حساسیت آبریزش بینی

در برخی افراد استفاده از قرصهای ضد حساسیت و یا اسپریها تاثیر مطلوبی نخواهد داشت و در این مواقع استفاده از آمپول ضد حساسیت آبریزش بینی به عنوان گزینهای جایگزین معرفی میشود. آمپول ضد حساسیت تریامسینولون یکی از این داروها است که البته میزان آن توسط پزشک تجویز میشود و استفاده از آن برای خانمهای باردار، مادران شیرده و کودکان ممنوع است.

تغییر سبک زندگی و درمانهای خانگی برای کنترل حساسیت فصلی مفید هستند!

حساسیت فصلی مشکلی است که برای همه آزاردهنده خواهد بود اما کنترل علائم آن امکانپذیر است. در این مطلب به معرفی حساسیت فصلی در بهار،درمان حساسیت فصلی پرداختیم و دارو و قرص درمان حساسیت فصلی عطسه و آبریزش بینی را معرفی کردیم. همانطور که اشاره شد درمان حساسیت فصلی عطسه و آبریزش بینی کودکان از اهمیت ویژهای برخوردار است.

شما میتوانید برای خرید تب سنج دیجیتالی و یا دیگر محصولات پزشکی به سایت درمان کالا مراجعه کنید. درمان کالا یک فروشگاه اینترنتی باسابقه و معتبر در زمینه عرضه تجهیزات پزشکی است که به ارائه محصولات با کیفیت همراه با قیمتی مناسب میپردازد.