آیا برای شما هم پیش آمده که حس کنید پشت پلکهایتان تعداد زیادی خرده سنگ جمع شده است؟! یا اینکه در تماس چشمی با شخص مخاطب خود، بهدلیل سوزش چشم مجبور به پلک زدنهای متوالی شوید؟

اگر این شرایط را تجربه کردهاید شما به خشکی چشم مبتلا هستید و چشمهایتان به اندازه کافی مرطوب نیست.

علاوه بر علائم بالا، خشکی چشم میتواند احساس خراشیدگی، گزگز کردن، سوزش چشم، قرمز شدن، حساسیت به نور، خستگی، درد یا ناراحتی چشم را ایجاد کند.

دلایل ایجاد خشکی چشم

اصلیترین دلیل بروز خشکی چشم عفونتهای موجود در اطراف چشم یا غدههای اشکی میباشد که تا حد زیادی قابل پیشگیری است. این عفونتها فرآیند تولید اشک و مرطوب نگه داشتن چشم را دچار اختلال میکنند.

دومین دلیل بسیار رایج خشکی چشم به فضای دیجیتال و تماشای بیش از حد صفحه نمایش گوشی موبایل، کامپیوتر، لبتاپ و... مربوط میشود. تماشای صفحههای نمایش دیجیتال (اسکرین) علاوه بر مشکل خشکی چشم میتواند تاری دید و سردرد را نیز موجب شود. جالبست بدانید که چشم زنان نسبت به این مشکل از مردان حساستر است.

علاوه بر موارد بالا، مصرف برخی داروها هم میتواند موجب خشکی چشم شود. از جمله این داروها میتوان آنتیهیستامین، قرصهای کنترل بارداری و داروهای ضد فشارخون را نام برد.

همچنین، کسانی که دارای مشکل تیروئید، دیابت، آسم، سندروم شوگرِن، عدم توازن هورمونی یا بیماری آب سیاه هستند ممکن است بیشتر به خشکی چشم دچار شوند.

لازم به ذکر است که سیگار کشیدن، خواب کم و عادتهای غذایی نامناسب از رایجترین عوامل ایجاد خشکی چشم محسوب میشوند. در ادامه 3 راهحل عملی برای از بین بردن خشکی چشم معرفی میشود.

3 راهکار طبیعی برای از بین بردن خشکی چشم

1- استفاده از قطرههای چشمی مناسب:

یکی از راهحلهای موقتی برای از بین بردن خشکی چشم استفاده از قطرههای چشمی است. البته استفاده از قطره چشمی هم نیازمند آگاهی از برخی نکات است که باید موردتوجه قرار بگیرد.

قطرههای "از بینبرنده قرمزی چشم" حاوی منقبضکنندههای عروق هستند و با تنگ کردن مسیر رگهای خونی از قرمزی چشم جلوگیری میکنند. با توجه به اینکه قرمزی چشم فقط یک علامت از خشکی چشم است، این قطرهها به خود مشکل خشکی چشم کمکی نمیکنند بلکه علائم آن را از بین میبرند؛ لذا توصیه میشود تا حد امکان از این قطرهها بهصورت مداوم استفاده نشود.

یکی دیگر از قطرههای پرمصرف جهت برطرف کردن خشکی چشم، قطره "اشک مصنوعی" است. با وجود اینکه قطره اشک مصنوعی خشکی چشم را کاهش میدهد اما هیچکدام از دلایل خشکی چشم که گفته شد را از بین نمیبرد.

در عوض توصیه میشود از "قطرههای چشمی MSM" که حاوی "سولفور" هستند استفاده شود. سولفور یک ماده معدنی است که با استفاده از رفع عفونت، خشکی چشم را از بین میبرد و موجب احساس راحتی در کره چشم میشود.

2- اجرای تمرینات چشمی حین کار با وسایل دیجیتال:

همانطور که گفته شد، نگاه کردن بیش از حد به صفحه نمایش وسایل دیجیتالی، مانند گوشی موبایل میتواند موجب خشکی چشم شوند. برای رفع این مشکل (علاوه بر کنار گذاشتن گوشی) میتوان از تمرین 20-20-20 استفاده کرد.

تمرین 20-20-20 یعنی هر 20 دقیقه به مدت 20 ثانیه به 20 متر دورتر نگاه کنید. این تمرین به ماهیچههای چشم استراحت میدهد و موجب چرخش دوباره اشک در کره چشم میشود. همچنین توصیه میشود در هنگام استفاده از وسایل دیجیتال، از عینکهای ضد نور آبی استفاده کنید زیرا نور آبی ساتعشده از گوشیهای موبایل و وسایل دیجیتال، عامل بسیار مهمی در خشکی چشم محسوب میشود.

3- تغییر در رژیم غذایی:

هرچند که این روش درمان کوتاهمدتی برای خشکی چشم محسوب نمیشود، اعمال تغییرات کوچکی در رژیم غذایی در جهت جلوگیری از بروز عفونتهای چشمی، میتواند در درمان خشکی چشم بسیار موثر باشد.

مصرف مواد غذایی سرشار از آنتیاکسیدانها مانند سبزیجات برگدار و مرکبات و همچنین مصرف امگا-3، برای از بین بردن عفونتها و در نهایت جلوگیری از خشکی چشم میتواند بسیار مفید باشد.

از سوی دیگر، استفاده از مواد غذایی پروبیوتیک، موجب سلامت روده و جذب بهتر مواد مفید موجود در غذا و افزایش سلامت کلی بدن از جمله چشم میشود.

منبع:

www.wellandgood.com