بهترین تشک برای بعد از عمل دیسک کمر

مشکلات ستون فقرات موجب احساس درد و ناراحتیهای شدید میشود که یکی از آنها دیسک کمر است. در برخی موارد پزشک انجام عمل جراحی را تجویز میکند و در این صورت بیمار باید در دوره نقاهت پس از عمل موارد مختلفی را رعایت کند تا روند بهبودی به طور کامل انجام شود.

یکی از نکات مهم پس از عمل جراحی، استفاده از تشک استاندارد و مناسب است تا فشار کمتری به کمر وارد شده و ستون فقرات در راستایی مناسب قرار گیرد. البته علاوه بر تشک نوع خوابیدن نیز اهمیت زیادی دارد. در این مطلب پس از معرفی مختصری درباره عارضه دیسک کمر، به بررسی ویژگیهای بهترین تشک برای بعد از عمل دیسک کمر و استفاده از تشک برقی میپردازیم.

دیسک کمر چیست؟

ستون فقرات ما از چندین مهره و دیسک تشکیل شده است؛ در واقع دیسک صفحاتی است که در بین مهرهها قرار گرفته و موجب انعطاف و توانایی حرکت و تغییر شکل ستون فقرات میشود. هر گونه آسیب به این صفحات را دیسک کمر میگویند که ممکن است به دلایل مختلفی اتفاق بیوفتد.

عارضه دیسک کمر با احساس درد و ناراحتی همراه است و گاهی میزان این درد تا آنجا افزایش مییابد که فرد امکان انجام فعالیتهای روزانه خود را نخواهد داشت و حتی در هنگام خوابیدن نیز درد زیادی را متحمل میشود. درمانهای مختلفی مانند استفاده از تشک مواج برای دیسک کمر به منظور کاهش احساس درد و ناراحتی این عارضه وجود دارد، اما یکی از دیگر روشهای درمانی، انجام عمل جراحی است.

نوع خوابیدن پس از عمل جراحی دیسک کمر

در دوره ابتدایی پس از عمل جراحی، به تجویز پزشک بیمار از انجام فعالیتهای سنگین منع شده و باید بیشتر مدت زمان خود را در رختخواب سپری کند. پس محل خواب و استراحت اهمیت زیادی دارد و به همین دلیل استفاده از تشک مواج برای دیسک کمر مهم خواهد بود. در حقیقت باید بدانیم که از چه تشکی برای خواب استفاده کنیم.

اما پیش از بررسی تشک باید بدانید که نوع خوابیدن مناسب پس از عمل جراحی دیسک کمر چیست؟ دقت داشته باشید که در این زمینه ابتدا باید از پزشک خود راهنمایی بگیرید؛ اما به طور کلی بیماران پس از عمل جراحی نباید روی شکم بخوابند، زیرا این کار موجب افزایش فشار به ستون فقرات خواهد شد. بهترین شیوه، خوابیدن به پهلو است که در این صورت باید از بالش طبی و البته تشک مناسب استفاده کرد. در برخی موارد پس از عمل جراحی میتوان به پشت نیز خوابید که البته باید قسمت بالایی بدن در سطح بالاتری قرار گیرد.

نحوه خوابیدن پس از عمل دیسک کمر

انواع تشک و بهترین تشک برای بعد از عمل دیسک کمر

پس از عمل جراحی باید از تشک طبی برای استراحت و خوابیدن استفاده نمود که البته این تشک باید در حالت استاندارد باشد و همچنین ویژگیهای مختلفی از تشک مواج برای دیسک کمر قابل توجه است. ابتدا انواع تشکها و امکان استفاده از آنها را بررسی کرده و در بخش بعد به سراغ ویژگیهای بهترین تشک برای بعد از عمل دیسک کمر میرویم. به طور کلی سه نوع مختلف از تشکها وجود دارد که مدلهای مختلف این محصول بر قیمت تشک برای دیسک کمر نیز اثرگذار خواهد بود.

تشک مموری فوم

این تشک با نام مموری فوم خوانده میشود، زیرا شکل خود را با توجه به ساختار بدن حفظ میکند. با وجود آنکه این تشکها برای خوابیدن مناسب هستند، اما برای استفاده پس از عمل جراحی کاملا مناسب نبوده و دارای ایراداتی خواهند بود. خوابیدن روی تشک مموری فوم باعث احساس گرما میشود، در نتیجه برای فردی که میخواهد در طول روز مدت زیادی را در رختخواب بماند، مناسب نیست.

تشک مموری فوم

تشک لاتکس

در ساخت این تشکها بهجای فوم از مواد لاتکس استفاده میشود. مواد لاتکس به صورت طبیعی از شیره نوعی درخت و یا به طور مصنوعی بر پایه مواد نفتی تهیه میشوند. در صورتی که تشک لاتکس از مواد طبیعی ساخته شده باشد و نرمی و سفتی آن در حد متوسط باشد، استفاده از این تشک بعد از عمل جراحی امکانپذیر خواهد بود.

تشک فنری

این تشک ترکیبی دارای لایهای از مموری فوم و بخش داخلی سیم پیچ شده است. تشک فنری با توجه به قابلیت گردش هوا و حفظ دمای مناسب یکی از گزینهها برای استفاده پس از عمل جراحی دیسک کمر خواهد بود. البته دقت داشته باشید که در ساخت این تشکها باید استانداردهای لازم رعایت شود.

ویژگیهای تشک طبی استاندارد برای بعد از عمل دیسک کمر

استفاده از تشک مناسب یا تشک برقی برای دیسک کمر از موضوعات بسیار مهم است. تشک طبی مناسب پس از عمل جراحی باید بتواند میزان فشار وارده را کنترل کرده و به حفظ حالت کمر کمک کند. از جمله ویژگیهای این تشکها میتوان به موارد زیر اشاره کرد که این موارد بر قیمت تشک برای دیسک کمر نیز تاثیر میگذارند. استفاده از تشک برقی که تمامی ویژگیهای لازم را داشته باشد، میتواند انتخابی مناسب برای دیسک کمر باشد.

تشک طبی مواج

میزان نرمی و سفتی تشک

این سوال برای اغلب افراد به وجود میآید که پس از عمل جراحی بهتر است روی تشکی نرم بخوابند یا سفت؟ به طور کلی تشکهای نرم برای استفاده پس از عمل مناسب نیستند، زیرا موجب فرو رفتن بدن در تشک شده و نمیتوانند حالت ستون فقرات را حفظ کنند. تشکها با درجه سفتی متوسط بهترین انتخاب برای کسانی هستند که عمل جراحی دیسک کمر انجام داده و روی پهلو میخوابند.

در صورتی که طبق نظر پزشک بعد از عمل جراحی اجازه داشتید تا روی کمر بخوابید، بهتر است از تشکهای محکم استفاده کنید اما تشک باید دارای پایه قابل تنظیم باشد تا بتوان قسمت بالایی بدن را در وضعیت بالاتر نگه داشت. پس در مجموع میتوان گفت تشکهای متوسط برای پس از عمل جراحی بهترین انتخاب هستند.

توجه به وزن بدن در هنگام انتخاب تشک

وزن بدن بیمار عامل مهمی در انتخاب و استفاده از تشک طبی است، زیرا میزان نرمی تشک تابعی از وزن بیمار نیز خواهد بود. مثلا یک تشک متوسط ممکن است برای افراد سبک وزن مناسب باشد ولی افراد با وزن بیشتر در تشک فرو بروند. همین موضوع عاملی است که موجب میشود به برخی بیماران پس از عمل توصیه شود تا از تشکهای سفتتر استفاده کنند.

قابلیت گردش هوا

مواد اولیه مورد استفاده در ساخت تشک باید از مواد طبیعی باشد تا امکان گردش هوا فراهم شده و بیمار احساس گرما و عرق نکند. گردش هوا در داخل تشک باید صورت پذیرد و این موضوع مهمی برای بیماران پس از عمل جراحی است، زیرا باید مدت زمان زیادی را در رختخواب سپری کنند و به همین دلیل احساس راحتی بیمار نکته مهمی است.

قابلیت تمیز کردن آسان

با توجه به اینکه بیمار به طور مداوم از تشک استفاده میکند، باید لایه رویی آن قابل شستوشو بوده و به آسانی تمیز شود. این ویژگی اهمیت زیادی دارد، زیرا تجمع گرد و غبار میتواند منجر به حساسیت یا مشکلات پوستی شود.

قابلیت شستوشو رویه تشک طبی

قابلیت تنظیم تشک

برخی تشکها دارای ویژگی قابلیت تنظیم حالت و یا میزان سفتی تشک هستند. این ویژگی برای بیمارانی که لازم است به پشت بخوابند، اهمیت فراوانی دارد، زیرا باید بخش بالایی بدن در حالت خاصی قرار گیرد و این کار با تغییر وضعیت تشک امکانپذیر خواهد بود. حتی برخی مدلهای تشک طبی دارای ویژگی خاصی برای تغییر میزان سفتی هستند!

ابعاد و ارتفاع تشک

ارتفاع ضخامت تشک باید در حد استاندارد باشد، به حدی که بیش از حد نرم یا سفت نشود، مثلا تشکهای نازکتر سفتتر خواهند بود. همچنین در هنگام خرید تشک دقت کنید تا ابعاد آن مناسب بیمار باشد که این موضوع به قد و وزن بیمار وابسته است.

خرید تشک طبی برای بعد از عمل دیسک کمر

پس از عمل جراحی استفاده از تشک مناسب از مواردی است که به سپری کردن دوره نقاهت و روند بهبودی بیمار کمک میکند. تشک طبی باید دارای ویژگیهای مختلفی باشد که البته این ویژگیها بر قیمت تشک برای دیسک کمر تاثیرگذار خواهد بود.

برای خرید تشک مناسب و تشک برقی باید محصول موردنظر را از برندهای خوب تهیه کنید و شرط این کار مراجعه به فروشگاههای معتبر است. سایت درمان کالا یک فروشگاه اینترنتی باسابقه، مطمئن و معتبر در زمینه فروش کالای پزشکی است و به ارائه انواع تشک برقی، بالش طبی و دیگر تجهیزات پزشکی میپردازد. با خرید از این سایت از کیفیت محصول خریداری شده آسوده خاطر خواهید بود.