شانه ضد شپش چیست

شپش مشکل شایعی است که افراد مختلف به ویژه کودکان را درگیر می‌کند. این موجودات ریز بر روی سطح پوست یا مو زندگی می‌کنند و خلاصی از آن‌ها کار ساده‌ای نیست. برای از بین شپش سر داروهایی مختلفی تجویز می‌شود که می‌توانند شپش‌ها را نابود کنند. علاوه بر آن روش فیزیکی دیگری به نام شانه ضد شپش نیز وجود دارد که شپش‌ها از تارهای مو جدا می‌کند. در این مطلب قصد داریم پس از آشنایی با شپش سر، شانه ضد شپش را معرفی کرده و در ادامه نحوه استفاده از شانه ضد شپش را آموزش دهیم؛ پس تا انتها همراه ما باشید.

شپش چیست؟

شپش نوعی انگل ریز بوده که توانایی پرواز ندارد و تنها با حرکات سریع جابجا می‌شود. این موجود در لابه‌لای تارهای مو زندگی کرده و در طول عمر یک ماهه خود می‌تواند 150 تخم تولید کند. ابتلا به شپش سر با خارش شدیدی همراه خواهد بود که علت آن تغذیه شپش از خون شما است؛ در واقع بزاق این حشره احساس خارش ایجاد می‌کند. شپش‌ها بدنی کشیده داشته و طوسی رنگ هستند.

تخم شپش در میان تارهای مو مشکل بزرگی است، چرا که توسط ماده چسبناکی به ساقه مو می‌چسبد و حتی برخی داروهای شیمیایی نیز بر تخم شپش تاثیری ندارند. تخم شپش را با نام رشک می‌شناسند که جدا کردن آن از مو کار سختی است. جالب است بدانید که شانه ضد شپش، توانایی جدا کردن تخم شپش را نیز دارد.

علائم شپش

شایع‌ترین علامت شپش خارش پوست کف سر است که بسیار ناخوشایند خواهد بود. از دیگر علائم شپش هم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

·        وجود زخم روی پوست سر و گردن و شانه‌ها

·        وجود شپش و تخم شپش روی ساقه مو

·        احساس خزیدن چیزی روی سر

·        تورم گره‌های لنفاوی گردن

علائم شپشعلائم شپش

شانه ضد شپش چیست؟

شانه ضد شپش (Anti-lice comb) وسیله‌ای است که می‌تواند شپش و تخم شپش را از ساقه تارهای مو جدا کند. فاصله دندانه‌های این شانه بسیار کمتر از شانه‌های معمولی است و همین موضوع موجب به دام انداختن تخم‌های شپش می‌شود. استفاده از این وسیله روشی سودمند در حذف فیزیکی تخم‌های شپش است. فاصله کم دندانه‌های شانه ضد شپش و همچنین شیارهای ریز روی هر دندانه عاملی است که باعث جدا شدن شپش‌ها می‌شود.

انواع شانه ضد شپش شامل شانه‌های پلاستیکی، شانه‌های فلزی و شانه‌های ضد شپش الکتریکی است. عامل کشتن شپش‌ها در شانه‌های الکتریکی، ایجاد شوک الکتریکی بوده که زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که مو کاملا خشک باشد. 

مزایا و معایب استفاده از شانه ضد شپش

استفاده از شانه ضد شپش مزایا و معایب مختلفی را در پی خواهد داشت که در این بخش به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

مزایا شانه ضد شپش

مزایا مختلف شانه ضد شپش باعث می‌شود تا برای حذف فیزیکی شپش از آن استفاده شود:

·        استفاده از شانه ضد شپش بدون هیچ عوارضی به حذف شپش‌ها و تخم شپش‌ها از ساقه مو منجر می‌شود.

·        به ریشه مو آسیبی نمی‌زند و برای از بین بردن شپش‌ها کارایی قابل قبولی دارد.

·        تهیه آن به آسانی انجام شده و به نسخه پزشک نیازی ندارد. 

·        در مقایسه با دیگر روش‌های درمانی حذف شپش، هزینه کمتری دارد.

·        با چند بار استفاده شاهد اثرات این شانه در کاهش و حذف شپش‌های سر خواهید بود.

معایب شانه ضد شپش

شانه ضد شپش نیز مانند هر وسیله و محصول دیگری علاوه بر تمام مزایا گفته شده، ممکن است معایبی نیز داشته باشد:

·        این روش تنها جدا کردن فیزیکی شپش‌ها است و روش کاملی برای از بین رفتن تمامی آن‌ها محسوب نمی‌شود.

·        در کنار این محصول باید از داروهای شیمیایی، محلول و شامپوهای مخصوص نیز استفاده کنید. 

·        استفاده طولانی مدت از این وسیله توصیه نمی‌شود، چرا که می‌تواند ریشه مو را سست کند.

در صورت حساسیت، استفاده از این شانه ممکن است موجب التهاب پوستی شود.

نحوه استفاده از شانه ضد شپش

برای استفاده از شانه ضد شپش مراحل زیر را به دقت دنبال کنید:

1)    ابتدا موها را بشویید تا نرم‌تر شده و شانه زدن مو آسان‌تر انجام شود.

2)    روی کتف و شانه‌های بدن یک حوله سفید قرار دهید تا در صورت حرکت شپش‌ها، آن‌ها روی حوله سفید ببینید و از حرکت آن‌ها به سمت پوست بدن جلوگیری کنید. 

3)    ابتدا با یک شانه معمولی گره‌های مو را باز کنید تا استفاده از شانه ضد شپش در مراحل بعدی آسان‌تر شود.

4)    تارهای مو را به دسته‌های کوچکی تقسیم کنید تا شانه زدن مو با دقت بیشتری صورت پذیرد.

5)    یک دسته از مو را جدا کرده و شانه را از بالای مو نزدیک به پوست سر حرکت داده و شپش‌ها را جدا کنید. دقت داشته باشید که شپش‌ها در نزدیکی پوست سر زندگی می‌کنند. 

6)    وقتی یک دسته از مو را از شپش تمیز کردید، آن را با گیره از دیگر قسمت جدا نمایید. برای اطمینان بیشتر از جدا شدن شپش‌ها، می‌توانید هر قسمت مو را چند بار شانه کنید تا همه‌ی شپش‌ها جدا شوند.

7)    شانه را با آب داغ یا حوله سفید تمیز کرده و به سراغ دسته‌های دیگر مو بروید. 

8)    به کار خود تا جایی ادامه دهید که دیگر شپشی در میان تارهای مو مشاهده نکنید. در پایان نیز مجدد مو را به خوبی بشویید. 

نحوه استفاده از شانه ضد شپشنحوه استفاده از شانه ضد شپش

نکات مهم در استفاده از شانه ضد شپش

برای استفاده از شانه ضد شپش نکات زیر را مدنظر قرار دهید تا حداکثر نتیجه را مشاهده کنید:

·        اگر موی خشکی دارید، بعد از شستن مو و پیش از استفاده از شانه ضد شپش، به ساقه مو نرم‌کننده بزنید، تا استفاده از شانه ضد شپش آسان‌تر شود.

·        پیش از شروع کار استفاده از دستکش پلاستیکی را فراموش نکنید، همچنین در صورت داشتن یک ذره‌بین می‌توانید شپش و تخم شپش‌ها را راحت‌تر ببینید.

·        زمان استفاده از شانه ضد شپش، هر روز یا یک روز در میان است و این فرایند را در کنار دیگر روش‌های درمان شپش، دو هفته ادامه دهید. در حقیقت پس از هر بار شانه کردن باید تعداد شپش‌ها کاهش یابد.

·        بیشترین محل تجمع شپش‌ها پشت گوش و پشت گردن است، پس در هنگام شانه زدن به این قسمت‌ها توجه بیشتری داشته باشید.

·        پس از پایان استفاده از شانه ضد شپش، لباس‌های خود را تعویض کرده و بشویید، همچنین قسمتی که در آنجا مو را شانه کرده‌اید، تمیز کنید تا از انتقال شپش‌ها جلوگیری شود.

پس از هر بار استفاده از شانه ضد شپش، آن را با آب داغ و صابون بشویید تا کاملا تمیز شود و فراموش نکنید که شانه ضد شپش وسیله‌ای به شدت شخصی است.

خرید شانه ضد شپش

در این مطلب به معرفی شانه ضد شپش پرداختیم و نحوه استفاده از شانه ضد شپش را آموزش دادیم. فراموش نکنید که شپش انگلی موزی است که از بین بردن آن به زمان زیادی نیاز دارد. در صورتی که هر یک از نشانه‌های وجود شپش را احساس کردید، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید تا فرایند درمان آغاز شود. در کنار دیگر روش‌های درمان نیز با استفاده از شانه ضد شپش به حذف این انگل کمک کنید.

برای خرید شانه ضد شپش تنها به سراغ فروشگاه‌های معتبر بروید تا اجناس باکیفیت را تهیه کنید. سایت درمان کالا یک فروشگاه اینترنتی معتبر برای خرید تجهیزات پزشکی است که در این زمینه سابقه‌ای طولانی مدت دارد. انواع کالای پزشکی همچون شانه ضد شپش در این سایت ارائه شده‌اند که شما می‌توانید آن‌ها را سفارش داده و درب منزل تحویل بگیرید.