بررسی علل و درمان ریزش مو

موها تقریبا در همه جای پوست بدن انسان به جز مکان هایی مانند کف دست ها و کف پاها و پلک ها رشد می کنند. اما بسیاری از آن ها آنقدر ظریف هستند که عملاً دیده نمی شوند. یک سر بالغ به طور متوسط حدود 100 تا 150 هزار تار مو دارد و روزانه 100 عدد از آن ها را از دست می دهد. بنابراین پیدا کردن چند تار موی سرگردان روی برس لزوماً دلیلی برای هشدار نیست.

اما اگر تعداد آن ها به طور قابل توجه افزایش پیدا کند ریزش محسوب شده و نیاز به درمان دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر پیرامون دلایل از دست دادن موها و درمان ریزش مو با ما همراه باشید.

علل ریزش مو

درمان ریزش مو

از دست دادن موها می تواند دلایل متفاوتی داشته باشد. به همین دلیل درمان ریزش مو در افراد مختلف ممکن است متفاوت باشد. بنابراین دانستن دلیل بروز مشکل برای رسیدن به نتیجه مطلوب اهمیت بسیاری.

تعدادی از مهم ترین دلایل از دست دادن موها به شرح زیر است:

  1. هورمونها: از بین رفتن تعادل هورمون های موجود در بدن مانند آندروژن می تواند موجب ریزش مو شود.
  2. ژن ها: یکی از مهم ترین دلایل ریزش مو ژنتیک است. این مشکل ممکن است از والدین شما به ارث رسیده باشد.
  3. بیماری های خودایمنی: افراد درگیر با بیماری های خودایمنی مانند آلوپسی آره آتا، معمولا با این مشکل مواجه می شوند.
  4. قارچ ها و باکتری های مضر: وجود کرم حلقوی و عفونت های قارچی در پوست، یکی دیگر از دلایل ریزش مو به شمار می آید.
  5. استرس: پزشکان متخصص شایع ترین دلیل ریزش مو را استرس می دانند. تا حدی که از نظر آن ها کنترل استرس با درمان ریزش مو ارتباط مستقیم دارد.
  6. استفاده از داروهای خاص: مصرف برخی داروها مانند داروهای شیمی درمانی، رقیق کننده های خون، قرص های ضد بارداری و داروهای کنترل کننده فشار خون، می توانند به صورت موقت موجب ریزش مو شوند.
  7. شرایط پزشکی خاص: وجود بیماری هایی مانند تیروئید، لوپوس، دیابت، کم خونی ناشی از فقر آهن و ... می توانند باعث ریزش مو شوند.
  8. رژیم غذایی نامناسب: داشتن رژیم غذایی کم پروتئین یا رژیم غذایی با محدودیت شدید کالری نیز ممکن است، آسیب جدی به موها وارد کند.

علاوه بر موارد گفته شده استفاده از شوینده های نامناسب و رنگ کردن های مداوم، موهای شما را ضعیف و شکننده می کند. این محصولات به بافت مو آسیب رسانده و در نهایت موجب ریزش آن ها می شوند.

انواع ریزش مو

درمان ریزش مو

برای درمان ریزش مو قبل از هر اقدامی ابتدا لازم است نوع آن را به درستی تشخیص دهیم. زیرا هر مدل ریزش، روش درمانی خاص خود را دارد. انواع مختلفی ریزش مو وجود دارد که به آن ها آلوپسی نیز گفته می شود و عبارتند از:

آلوپسی اینولوشنال: این نوع ریزش کاملا طبیعی بوده و در آن مو با افزایش سن به تدریج نازک می شود. فولیکول ها معمولا با افزایش سن وارد فاز استراحت شده و موهای باقی مانده کوتاه تر و تعدادشان نیز کمتر می شود و در نهایت ریزش می کنند.

آلوپسی آندروژنیک: آلوپسی آندروژنیک یک بیماری ژنتیکی است که می تواند هم مردان و هم زنان را درگیر کند. مشخصه اصلی این بیماری در مردان عقب رفتن خط رویش مو و در زنان نازک شدن تار موها در کل پوست سر است. درمان ریزش مو یا به عبارت دیگر طاسی مردانه و زنانه با یکدیگر بسیار متفاوت است.

آلوپسی آره آتا: این مشکل اغلب به طور ناگهانی شروع شده و باعث ریزش موی سکه ای (تکه تکه) در کودکان و بزرگسالان می شود.

آلوپسی یونیورسالیس: این وضعیت موجب ریزش موهای تمام بدن از جمله ابروها، مژه ها و موهای ناحیه تناسلی می شود.

تریکوتیلومانیا: این بیماری یک اختلال روانی است که در آن فرد موهای خود را می کَند و بیشتر در کودکان دیده می شود. مدت زمان درمان ریزش مو در این حالت به شرایط روانی بیمار بستگی دارد.

تلوژن افلوویوم: در شرایط خاصی ممکن است مو به صورت موقت نازک شود، به این معنی که تعداد زیادی از تار موها به طور همزمان وارد فاز استراحت شده و در نهایت ریزش می کنند.

آلوپسی اسکار: افراد درگیر با بیمار های پوستی مانند لوپوس، سلولیت، فولیکولیت، آکنه، لیکن پلان و ...، اغلب با زخم هایی درگیر می شوند که توانایی بازسازی مو را از بین می برند.

راه های درمان ریزش مو

راه های درمان ریزش مو

موهای شما ممکن است بعد از مدتی به خودی خود رشد کند و جایگزین شود. اگر ریزش مو به دلیل وجود یک بیماری زمینه ای مانند مواردی که در پاراگراف های قبل اشاره شد، بروز کرده باشد، ابتدا باید آن بیماری به طور کامل درمان شود. در شرایط خاص، پزشک معالج ممکن است برای افزایش سرعت رشد مو و جایگزینی موهای جدید روش های درمانی متفاوتی را توصیه کند که عبارتند از:

  • فیناستراید (پروپسیا): فیناستراید قرصی است که معمولا برای کنترل و کاهش ریزش مو در مردان تجویز می شود. مصرف این دارو می تواند باعث رشد مجدد موهای شما نیز شود.
  • تجویز داروهای موضعی حاوی ماینوکسیدیل: ماینوکسیدل معمولا بدون نسخه، در مدل های مختلف شامپو و محلول های ضد ریزش مو عرضه می شود. این محصولات معمولا تاثیر خوبی در درمان ریزش مو دارند و موجب رشد مجدد موهای از دست رفته می شوند.
  • لیزر درمانی: بر اساس گفته سازمان غذا و دارو آمریکا، یکی از موثرترین روش های جلوگیری از ریزش مو و درمان آن استفاده از لیزر است. این روش درمانی تراکم مو را بهبود بخشیده و موجب ترمیم موهای از دست رفته می شود.
  • کاشت مو: یکی از بهترین روش های درمان ریزش مو، کاشت مجدد آن ها است. طی عمل کاشت مو، یک متخصص پوست یا جراح زیبایی موهای سالم موجود در قسمت دیگر سر را جدا کرده و در منطقه درگیر شده با طاسی پیوند می زند.
  • تزریق کورتیکواستروئیدها: برای کمک به رشد مجدد موهای شما، متخصص پوست این دارو را به نواحی طاس یا نازک شده مو تزریق می کند. این تزریق ها معمولاً هر 4 تا 8 هفته انجام می شود و موثرترین روش درمانی برای افرادی است که با ریزش مو سکه ای مواجه هستند.
  • تزریق پلاسمای غنی از پلاکت (PRP): براساس نظر متخصصین PRP یک روش درمانی کاملا ایمن است که طی آن مقدار کمی از خون شما درون دستگاه مخصوصی قرا داده شده و ترکیبات آن از هم جدا می شوند. سپس پلاسما به دست آمده در این فرآیند به ناحیه آسیب دیده تزریق می شود.

راه های درمان ریزش مو

علاوه بر موارد گفته شده داشتن یک رژیم غذایی متعادل و تامین ویتامین توسط مکمل های ضروری، می توان از بروز ریزش مو جلوگیری کرد.

جمع بندی

در مقاله پیش رو انواع ریزش مو و دلایل بروز این مشکل را به طور کامل بررسی کردیم. از دست دادن موها در هر شخصی ممکن است با دیگری متفاوت باشد. عواملی چون وجود بیماری های زمینه ای خاص، اختلال در هورمون ها، زخم شدن پوست سر، زایمان و بارداری، رژیم غذایی نامناسب، استرس و ...، می تواند در بروز این مشکل موثر باشد.

از آنجایی که دلایل از دست دادن موها مختلف است، روش های درمانی بسیاری برای رفع آن نیز وجود دارد. درمان ریزش مو بدون برطرف کردن بیماری های زمینه ای امکان پذیر نیست، بنابراین توصیه می کنیم قبل از امتحان روش های درمانی پر هزینه، ابتدا به دنبال رفع مشک اصلی باشید.