خشکی مو چیست؟

پوست سر در بخش بیرونی خود از سه لایه تشکیل شده است که بیرونی ترین لایه مسئول تولید چربی میباشد. لایه ای که چربی تولید میکند از لایه های زیرین محافظت میکند. غده های چربی که در کنار ریشه ی موها قرار دارند، مسئول تولید چربی پوست سر و موها میباشند. میزان تولید چربی در افراد مختلف بر اساس عوامل کنترل کننده ی ژنتیکی، متفاوت است.

این چربی از طریق کانالی که از ریشه مو به سطح پوست سر راه دارد، روی موها پخش شده و رطوبت موها را تامین میکند. منعکس کردن نور خورشید و جلوگیری از خشک و شکننده شدن موها از دیگر مزایای تولید چربی میباشد. به همین دلیل است که دو عامل مشخص کننده ی سلامت م وطراوت و درخشندگی آن است.

زمانیکه لایه تولید کننده چربی به دلایل مختلفی که به زودی بیان میکنیم، دچار مشکل میشود؛ تولید چربی کاهش پیدا میکند و از آنجایی که ریشه موها در این لایه قرار گرفته اند، با خشک شدن لایه ی بیرونی پوست، موها نیز شروع به خشک شدن میکنند. البته قابل ذکر است که همراه با بالا رفتن سن افراد به طور طبیعی تولید چربی افراد کاهش میابد.

در حالت دیگر اگر فرد به طور ذاتی خشکی مو داشته باشد و به طور مناسب رسیدگی های لازم را به عمل نیاورد، دچار خشکی شدید موها میشود.

آیا موهای شما خشک شده اند؟

در اکثر موارد برای اینکه متوجه شوید که موهای شما خشک هستند یا خیر، نیازی نیست به متخصص پوست و مو مراجعه کنید. با توجه به بعضی از عوامل ظاهری میتوانید به راحتی وضعیت موهای خود را مشخص کنید. از جمله این عوامل ظاهری میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. انعطاف پذیری بسیار کم: یک تار موی خود را دور انگشت خود بپیچید و سپس انتهای آن را بکشید تا جاییکه تار مو پاره شود. اگر موهای شما از رطوبت و چربی کافی برخوردار باشد، تار موی شما ابتدا کشیده شده و سپس پاره میشود اما در صورتی که موهای شما دچار خشکی باشد، خیلی زود پاره میشود.
  2. چند شاخه شدن انتهای تارهای موها: شاید گاهی اوقات شاهد چند شاخه شدن انتهای موها یا حتی در طول تار مو شده باشید. این عارضه به دلایل مختلفی ایجاد میشود مانند شانه زدن موی خیس و استفاده زیاد از خشک کننده های مو مانند اتوی مو و سشوار.
  3. ضخامت موها: یکی دیگر از علائم خشکی مو، ضخیم و زبر شدن تارهای مو میباشد که میتواند ظاهر ناخوشایندی به موها بدهد. ضخیم شدن موها ممکن است ریشه ارثی داشته باشد اما در موارد دیگر میتواند ناشی از متعادل نبودن بعضی هورمون ها یا شرایط آب و هوایی محل زندگی باشد.
  4. شاداب نبودن ظاهر موها: به طور کلی اگر موهای شما درخشندگی و زیبایی قبل خود را ندارد، احتمالا رطوبت کافی خود را از دست داده و دچار عارضه ی خشکی شده است.

دلایل بسیار زیادی برای این عارضه وجود دارد. اما به طور کلی در دو دسته مجزا میتوان این دلایل را بیان کرد: دسته اول شامل شرایط آب و هوایی محل زندگی فرد و دسته دوم شامل روش های خشک کردن مو، استفاده از پاک کننده ها و به طور کلی رفتار فرد با موها میباشد. در واقع این عوامل معمولا باعث جدا شدن لایه های کوتیکولی که نقش محافظت از موها را بر عهده دارند، میشوند.

شرایط آب و هوا

نه تنها شرایط آب و هوایی محل زندگی شما بر روی موهایتان تاثیر دارد بلکه شرایطی که استرس زا هستند نیز تاثیرات مخربی بر روی موها دارند.

آب و هوای خیلی گرم یا سرد باعث بروز مشکلاتی در پوشش چربی موها میشود. در دمای پایین و بادهای سرد زمستانی موها به راحتی به هم گره خورده و لطافت خود را از دست میدهند که با شانه زدن و سعی بر باز کردن گره ها، احتمال شکنندگی و چند شاخه شدن نوک موها وجود دارد. در این شرایط میتوانید راه حل های زیر را به کار ببرید تا به مشکلاتی که ذکر شد دچار نشوید:

  • میزان نرم کننده ای که برای موهایتان به کار میبرید را افزایش دهید. به طور مثال از شامپوهایی که حاوی نرم کننده هستند استفاده کنید.
  • به طور مرتب موهای خود را کوتاه کنید. به طور کلی اگر هر 6 الی 8 هفته یکبار موهای خود را کوتاه کنید، خیلی کمتر دچار مشکلات خشکی مو میشوید. اما در فصل زمستان توصیه میشود فاصله بین هر بار کوتاه کردن موها بیشتر از 6 هفته نشود. اگر نگران زیاد کوتاه شدن موهایتان هستید میتوانید به آرایشگر خود بگویید تا فقط نوک موهای شما را بچیند.
  • هرچند در فصل سرما به سر میبرید اما زیاد در معرض نور خورشید بودن و یا استفاده زیاد از سشوار ها، صاف کننده ها، اتوی مو و... میتوانند آسیب های جدی به موهای شما وارد کند. به طور مثال در مواقعی که قصد بیرون رفتن از خانه ندارید، اجباری به استفاده از این دستگاه ها وجود ندارد و میتوانید اجازه دهید تا موهایتان در معرض هوا خشک شوند.
  • اگر در طول زمستان رنگ موهای شما به علت سرما مثل همیشه زیبا به نظر نمیرسد، میتوانید از شامپوهای مخصوص موهای رنگ شده و نرم کننده ها استفاده کنید. این محصولات باعث درخشان نگه داشتن رنگ موها و لذت بخش بودن آن در طول زمستان میشود.
  • در روزهای سرد زمستان از کلاه استفاده کنید تا کمتر در معرض باد و سرما باشید.

هوای گرم و خشک تابستان نیز میتواند باعث بروز مشکلاتی در موها بشود. به طور مثال تابش مستقیم نور خورشید باعث از بین رفتن رطوبت و چربی مو میشود که حفاظت موها را دچار اختلال میکند. همچنین تابش های فرابنفش نور خورشید باعث صدمه دیدن کوتیکول ها شده و میتواند باعث آسیب رسیدن به ملانین ها که مسئول رنگ موها هستند بشوند. برای جلوگیری از بروز این مشکلات میتوانید از راه های زیر به محافظت موهای خود بپردازید:

  • از نرم کننده ها یا شامپوهای حاوی نرم کننده استفاده کنید. چرا که این محصولات رطوبت مو را افزایش میدهند و همچنین از رنگ موهای شما محافظت میکنند.
  • در روزهای آفتابی از کلاه استفاده کنید.
  • موهای خود را خیلی محکم نبندید.
  • از وسایلی مانند اتوی مو، سشوار و... کمتر استفاده کنید.

راه های طبیعی و سنتی

روش هایی از این قبیل که از مواد شیمیایی معاف هستند میتوانند بی خطر و بسیار مفید باشند:

  • موز و آووکادو: موز حاوی تعدادی از آمینواسید ها، ویتامین ها و مواد معدنی است که برای رشد و تقویت موها بسیار مفید هستند. همچنین آووکادو منبع مهمی از انواع ویتامین ها و مواد معدنی است که ترکیب این میوه و موز برای تقویت موها بسیار مناسب است. در این روش میتوانید یک واحد موز، یک واحد آوکادو، چند تکه کوچک طالبی و چند قاشق سوپ خوری ماست را با هم مخلوط کنید تا ترکیبی صاف و یکدست حاصل شود. سپس ترکیب را روی سر ماساژ دهید و به مدت 20 الی 30 دقیقه بگذارید روی سر بماند.
  • استفاده از روغن داغ: در این روش روغن بادام، جوجوبا و نارگیل را با هم مخلوط کرده و داخل یک ظرف بریزید. ظرف حاوی روغن را در ظرفی بزرگتر که از قبل مقداری آب در آن ریخته اید بگذارید. اجازه دهید تا چند دقیقه روی شعله حرارت ببیند تا جاییکه روغن به اندازه دمای بدن گرما داشته باشد (از حرارت دادن زیاد بپرهیزید!). سپس 5 الی 10 دقیقه ترکیب را روی سر ماساژ دهید و یک حوله ی داغ شده را به مدت 1 یا 2 ساعت دور سر بپیچید. این روش برای فصل زمستان بسیار مناسب است.
  • سفیده تخم مرغ و آب: دو عدد سفیده تخم مرغ را با چهار قاشق سوپ خوری آب مخلوط کنید تا کاملا یکدست شود. سپس 30 الی 40 دقیقه روی سر بگذارید و بعد با یک شامپوی ملایم و آب شست و شو دهید.
  • دوش آب سرد: تقریبا تمامی افراد با آب گرم یا داغ حمام میکنند. اما توصیه میشود بعد از شستن بدن به مدت یک یا دو دقیقه با آب سرد دوش بگیرید زیرا علاوه بر فوایدی که برای بدن دارد برای رشد بهتر و تازگی موها مفید است.

راه های سنتی بسیاری برای رفع خشکی مو و تقویت موها وجود دارند، اما ما به بهترین آنها که مورد تایید انجمن های برتر پوست و مو در سطح جهانی هستند اشاره کردیم. شاید برای بعضی از خانم ها این سوال پیش بیاید که آیا روش های بالا تغییری در رنگ موها ایجاد میکنند؟ در جواب این سوال باید بگویم بر اساس تحقیقات متخصصان پوست و مو، روش های ذکر شده هیچ صدمه ای به موهای رنگ شده نمیرسانند و تغییری در رنگ موها ایجاد نمیکنند.

اما همین متخصصان، استفاده از روش روغن داغ را برای افردای که موهایی با رنگ روشن دارند توصیه نمیکنند چراکه روغن داغ به مقدار خیلی کمی میتواند موها را تیره کند که این تغییر رنگ در افرادی که موهای بلوند یا رنگ روشن دارند، محسوس تر است.

آیا موهایتان از شما راضی اند؟؟

استفاده زیاد از وسایل خشک کننده و حالت دهنده ی مو، شستن زیاد موها و استفاده بیش از حد شامپوها، نرم کننده ها و دیگر محصولات مخصوص شست و شوی مو میتوانند باعث بروز مشکلاتی مانند از بین رفتن لایه های چربی موها بشوند.

به عنوان مثال خانم ها برای خشک کردن موهایشان، به جای استفاده از سشوار یا وسایل دیگر میتوانند از روش زیر استفاده کنند تا تعداد دفعات استفاده از این وسایل را کاهش دهند:

  1. در هنگام دوش گرفتن حتما از نرم کننده ها استفاده کنید چرا که بعد از خشک شدن موها به وز نشدن زودتر خشک شدن موها کمک میکند.
  2. قبل از اینکه از حمام بیرون بیاید، تا جاییکه امکان دارد آب اضافی موها را بگیرید و برای اینکه موهایتان زودتر خشک شوند، سرتان را به سمت پایین گرفته و موهای خود را تکان دهید. این کار به جریان پیدا کردن هوا بین موها کمک میکند.
  3. بعد از حمام از یک حوله مناسب برای خشک کردن موهای خود استفاده کنید. توجه داشته باشید که خیلی محکم خشک کردن موها دلیل بر خوب خشک شدن آنها نیست؛ بلکه سعی کنید با آرامش موهای خود را خشک کنید. فقط از یک بخش حوله برای خشک کردن موهایتان استفاده نکنید، زیرا این کار باعث برگرداندن آب به موها میشود.
  4. بعد از خشک کردن کلی موهایتان، میتوانید با یک حوله کوچک تر ریشه های موهایتان را خشک کنید. به این صورت که سر خود را پایین بگیرید و با حوله ریشه ی موها را خشک کنید.
  5. بعد از خشک کردن موها با یک شانه مناسب و با دندانه های بزرگ، موهای خود را شانه کنید. علاوه بر شانه کردن میتواند با انگشتان خود موهایتان را از هم جدا کنید؛ اینکار باعث جلوگیری از آسیب رسیدن به موها میشود.
  6. نهایتا اجازه دهید تا موهایتان با هوا خشک شود. اگر برای خشک شدن موهایتان عجله دارید میتوانید به مدت 10 الی 15 دقیقه موهایتان را شانه کنید و یا اینکه به مدت چند دقیقه سرتان را پایین نگه دارید.

موهایتان را خیلی نشورید!!!

بعضی افراد برای پاکیزه نگه داشتن و چرب نشدن موهایشان هر روز به حمام میروند. شست و شوی هر روز موها باعث خشک شدن پوست سر و در نتیجه تولید بیشتر چربی میشود زیرا پوست سر به طور خودکار برای جبران چربی از دست رفته، تولید آن را افزایش میدهد.

تعداد دفعات مورد نیاز برای شستن موها در افراد مختلف با توجه به جنس پوست سر و موهایشان متفاوت است. در ادامه بعضی از موارد تعیین کننده ی تعداد دفعات مناسب شستن موها را با هم بررسی میکنیم:

جنس پوست سر: اگر از افرادی هستید که پوست سرتان خیلی خشک یا خیلی چرب نیست، به طور معمول تنها به 1 یا 2 بار شست و شوی سرتان نیاز دارید. اما اگر همیشه احساس میکنید که پوست سرتان خیلی چرب است، میتوانید بیشتر از تعدادی که ذکر شد موهایتان را بشویید.

موهای فر و صاف: فرم و حالت رشد موها که یک صفت ذاتی میباشد، در تعداد دفعات مورد نیاز برای شست و شوی موها تاثیر داشته باشد. هر چقدر موهای شما فرم پیچیده تری داشته باشد، چربی تولید شده در ریشه موها سخت تر بر روی هر تار مو پخش میشود. در نتیجه نیاز به شستن موها کمتر میشود. به طور مثال بر اساس نظر یکی از متخصصان دانشگاه کلمبیا؛ برای افرادی که موی فر دارند، هفته ای یکبار شامپو کردن موها کافی میباشد. اما طبیعتا کسانی که موهای صاف و یکدستی دارند نیاز بیشتری به شامپو کردن موهایشان پیدا میکنند.

مواظب بیماری ها باشید...

عواملی که منجر به خشکی مو میشوند، به مواردی که ذکر شد ختم نمیشوند. بعضی از بیماری ها نیز میتوانند منشأ خشکی مو باشند. از جمله این بیماری ها میتوان به کم کاری غده تیروئید و پاراتیروئید، سوء تغذیه و بی اشتهایی عصبی اشاره کرد.

کم کاری غده ی تیروئید باعث کاهش تولید هورمون های T3 و T4 که مسئول سوخت و ساز بدن هستند میشود و میتواند روی تغذیه موها تاثیر بگذارد. همچنین کم کاری غده پاراتیروئید که پشت غده تیروئید قرار دارد، باعث کاهش میزان کلسیم خون میشود و کمبود میزان کلسیم خون، خشکی پوست و ریزش مو را به همراه دارد. همانطور که میدانید سوء تغذیه باعث بروز کمبود شدید مواد غذایی در بدن میشود که اثرات مخرب و مضر زیادی برای بدن از جمله خشکی پوست و خشکی مو دارد.

بی اشتهایی عصبی نوعی اختلال اعصاب است که افراد مختلفی دچار آن میشوند اما خانم های مسن سهم بیشتری در بین این افراد دارند. کسانی که به این نوع اختلال مبتلا هستند، همیشه از افزایش وزن ترس دارند و به همین دلیل خود را از خوردن غذا محروم میکنند. در نتیجه این افراد با کمبود شدید مواد مغذی بدن روبرو میشوند که باعث بروز علائم بسیار زیادی مانند کسل بودن، خستگی، خشک شدن پوست، ریزش مو و تمایل زیاد به ورزش کردن و... میشود.

کلام آخر

در آخر به طور کلی باید بگویم که علاوه بر خشکی موی سر، مشکلات و اختلالات بسیار دیگری برای موها وجود دارند که این مسئله در خانم ها بسیار مشهود تر است. برای درمان اکثر این مشکلات راه حل های مختلفی اعم از روش های سنتی و جدید وجود دارد.

طبیعتا استفاده از شامپوها پاسخ سریعتری نسبت به روش های سنتی و طبیعی دارند اما به دلیل اینکه از مواد شیمیایی تولید میشوند، میتوانند اثرات مخربی برای موها داشته باشند. حتی در بعضی موارد میتوانند سرطان زا باشند. تمام این مشکلات از آنجا پدیدار میشوند که استاندارد های لازم در ترکیب شیمیایی و بسته بندی محصول و همچنین در روش های تولید محصول رعایت نمیشوند.

یکی از برند های برتر شامپو که هم اکنون در سطح جهانی مشغول به فعالیت است، فیتو میباشد که میتوان گفت این برند اکثر استاندارد های لازم را رعایت میکند و به همین دلیل توانسته خود را به یکی از برند های محبوب بین کشورهای مختلف تبدیل کند.

شما میتوانید محصولات شست و شو مو را در سایت درمان کالا از لینک زیر مشاهده کنید:

شامپو ها | فروشگاه اینترنتی درمان کالا

منابع:

quora.com

babble.com

wikihow.com

livestrong.com

healthline.com

treehugger.com

buoyhealth.com

sciencealert.com

primpandblow.com

designhousesalon.com