ویروس کرونا چه تاثیری بر ریهها میگذارد؟

همانطور که میدانید، یکی از مهمترین تاثیرات و خطرات ویروس کرونا کووید-19، ایجاد مشکل در سیستم تنفسی و ریههاست. همانند بسیاری از بیماریهای تنفسی، تاثیر ویروس کرونا بر ریهها هم میتواند یک تاثیر مادامالعمر باشد و هم بصورت موقتی ظاهر شود. میزان آسیب به ریهها به عواملی همچون شدت بیماری، میزان سلامت خود فرد و نحوه مراقبت و درمان بستگی دارد.

انواع آسیبهای ویروس کرونا بر ریهها

1- ذاتالریه کرونا

بیماری ذاتالریه موجب پر شدن ششها از مایع و متورم شدن آن میشود. این مایع که از رگهای ریز موجود در ششها ترشح میشود، موجب پر شدن تعدادی از کیسههای هوایی ریه و جلوگیری از عملکرد صحیح این کیسهها میشود. بههمین دلیل افرادی که دچار ذاتالریه میشوند به سختی میتوانند نفس بکشند و در برخی موارد شدید، ممکن است برای تنفس نیاز به دستگاههای کمکتنفسی و مراقبتهای بیمارستانی داشته باشند.

کسانی که به بیماری ذاتالریه دچار میشوند، در اغلب موارد بدون داشتن علائم طولانیمدت بهبود مییابند. اما در ذاتالریه کرونا، علائم شدیدتری ظاهر میشود که میتواند تا ماهها ادامه داشته باشد.

عکس سیتی اسکن ریه مبتلا به ذاتالریه

عکس سیتی اسکن ریه سالم

2- سندروم سختی تنفس حاد (ARDS)

اگر ذاتالریه کرونا ادامه داشته باشد، تعداد بیشتری از کیسههای هوایی ریه از مایع پر میشوند. پر شدن این کیسهها موجب کوتاه شدن تنفس و درنهایت ARDS میشود که نوعی توقف عملکرد ریه محسوب میشود! کسانی که دچار این مشکل میشوند بهتنهایی نمیتوانند نفس بکشند و برای تنفس به دستگاههایی مثل ونتیلاتور، سیپپ یا بایپپ نیاز دارند.


بخوانید:

آنچه در مورد BIPAP و CPAP باید بدانید!


بهدلیل ایجاد زخم، این سندروم میتواند ریه را حتی بعد از بهبودی از بیماری، بصورت مادامالعمر دچار مشکل کند.

3- سپتیسم ریوی

یکی از عوارض حاد مبتلایان به کووید-19 سپتیسم ریه میباشد. این مشکل در شرایطی که عفونت و میکروب از طریق جریان خون وارد ریه شده باشد بهوجود میآید و میتواند به هر قسمتی از بافت ریه آسیب برساند.

در سپتیسم ریوی، هماهنگی و توازن عملکرد ارگانهای بدن بههم میخورد و ارگانهای مهم بدن مثل قلب و ریه، یکی پس از دیگری از کار میافتند!

این مشکل میتواند هم به ریه و هم سایر ارگانهای بدن، بصورت مادامالعمر صدمه وارد کند.

4- عفونت ثانویه

وقتی که بدن دچار بیماری کووید-19 میشود، عملکرد سیستم ایمنی در مقابل این ویروس بهشدت بالا میرود. این امر موجب ضعیف شدن بدن در برابر سایر میکروبها و باکتریها میشود. بههمین دلیل، هنگامی که در کنار ویروس کرونا، سایر عوامل بیماریزا هم وراد بدن شدهباشند، میتوانند بدون دخالت جدی سیستم ایمنی بدن، صدمات جبرانناپذیری را به سیستم تنفسی و ریهها وارد کنند.

آیا میتوان ریسک ابتلا به علائم شدید تنفسی در برابر کرونا را کاهش داد؟

اگر هدف از این سوال تجویز دارو یا ماده خوراکی خاصی است که بتواند ریهها را مقاومتر کند، میتوان گفت که دارویی با این مشخصات وجود ندارد. برای کم کردن ریسک آسیبپذیری در برابر این ویروس، باید سبک زندگی فرد تغییر کند و رویکرد محتاطانه در زندگی دنبال شود.

مثلا کسانی که دچار بیماریهای زمینهای مانند دیابت، بیماری قلبی، COPD یا... هستند؛ باید بصورت منظم علائم بیماری خود را رصد کنند و خیال خود را از وضعیت بیماری خود راحت کنند تا در صورت ابتلا به کرونا، در بهترین و سالمترین حالت بدنی خود با این ویروس روبرو شوند.

همچنین توصیه میشود در این دوره بحران کووید-19، به میزان بیشتری آب بنوشید. نوشیدن آب بیشتر موجب افزایش حجم جریان خون و حفظ غشای مخاط در ریهها میشود.

آیا ریهها بعد از بیماری کرونا دوباره به حالت قبل برمیگردند؟

بله؛ اما نه یکروزه!

بهدلیل زخمها و آسیبهای جدی که به ریه وارد میشود، ریکاوری ریهها پس از ابتلا به کرونا فرآیندی زمانبر است. معمولا از بین رفتن زخمهای ریه تا 3 ماه به طول میانجامد و برگشت کامل عملکرد ریه ممکن است یک سال زمان ببرد! پس لازم است که با صبر، مراقبت منظم، تغذیه و سبک زندگی مناسب، به تدریج ریهها را به حالت قبل بازگرداند.