پرکاربردترین لوازم شیردهی

    شیردهی نوزادان همیشه آسان نیست و گاهی نیاز به ابزاری برای انجام این کار دارید. اگر اکنون در حال یادگیری فرآیند شیردهی هستید ممکن است که گیج شده باشید. در این مقاله 3 تا از پرکاربردترین و بهترین لوازم شیردهی را به شما معرفی میکنیم.

    1.شیردوش ها

    شیردوش ها در انواع و مدل های متفاوتی برای نیازهای شما ساخته شده اند. شیر دوش ها در دو نوع دستی و برقی در بازار وجود دارند. موارد استفاده از شیردوش ها:

    • مادران شاغل یا مادرانی که باید به دلایلی مانند مسافرت یا بیماری از نوزاد خود دور باشند.
    • مادرانی که نوک سینه شان صاف است و در شیر دهی به نوزاد مشکل دارند.
    • مادرانی که نوک سینه شان زخم شده و قادر به شیردهی نوزاد نیستند.
    • مادرانی که می خواهند میزان شیر مصرفی نوزاد را اندازه گیری کنند.
    • مادرانی که ترشح شیرشان بیشتر از نیاز نوزاد است.

    ممکن است مادران در ابتدای استفاده از شیردوش ها در حدود (10 تا 15 ثانیه) احساس ناخوشایندی مانند حس سوزن سوزن شدن داشته باشند. دقت داشته باشید در حالی که فیبرهای کلاژن در نوک پستان شما کشیده می شود ممکن است حساسیت جزئی نوک سینه داشته باشید.

    شیردوش های دستی

    اگر شما فقط گاهی می خواهید از این وسیله استفاده کنید، شیردوش های دستی برای شما انتخاب مناسبی هستند. شیردوش های دستی انواع مختلفی دارند همانند شیردوش اهرمی، شیردوش شیپوری و ... که شیردوش های اهرمی با فشار دادن اهرم، مکش را انجام می دهند پیشنهاد خوبی برای شما هستند؛ اگرچه اشخاصی که از شیردوش دستی استفاده میکنند باید مراقب باشند که از نیروی بیش از حد استفاده نکنند، زیرا میتواند باعث آسیب به بافت سینه شود.

  • شیر دوش دستی پیور مدل 9801

شیر دوش دستی پیور 9801 یک کمک عالی به مادران شیردهی است که حجم شیر کمی دارند یا برای شیر دادن به نوزاد خود مشکل دارند. استفاده از شیردوش دستی پیور بسیار آسان است و موجب تحریک و افزایش شیر مادر می شود. این شیردوش ولوم تنظیم میزان مکش دارد. جنس سیلیکونی سر این شیردوش هیچ آسیبی به سینه مادر نمی زند. شیردوش دستی پیور یک بطری 140 میلی لیتری دارد که به عنوان شیشه شیر کودک و همچنین نگهداری شیر قابل استفاده است. مادرانی که مشکل صاف بودن نوک پستان دارند می توانند از شیردوش ها کمک بگیرند.

شیردوش های برقی

اگر قصد دارید به صورت منظم از شیردوش ها استفاده کنید، بهتر است که یک شیردوش برقی تهیه کنید. منبع تغذیه این شیردوش ها برق و باتری می باشد. برخی از پمپ های سینه برقی را می توان برای ایجاد الگوهای مختلف مکش تنظیم کرد. برخی از تولیدکنندگان ادعا میکنند که مکش قابل تنظیم به کاربر اجازه میدهد شدت مکشی را پیدا کند که دقیقاً شبیه نوزاد شیرده او باشد. شیردوش های برقی دارای دو مدل تمی و دوتایی هستند که شیردوش های دوتایی میتواند به طور همزمان از دو سینه شیر را بدوشد.


شیردوش Minute LCD مدل استاندارد و کارآمدی از کمپانی یونی مام است. این شیردوش 7 و 9 سطح مختلف برای ماساژ و مکش دارد که میتواند حسی مانند نوزاد را برای مادر ایجاد کرده و حالت سینه مادر در فرم خود بماند. همچنینو به دلیل سایز کوچک موتور دستگاه، به راحتی قابل حمل است. از دیگر ویژگی های این دستگاه می توان به سیستم محافظت از برگشت شیر به موتور دستگاه، صفحه نمایش واضح و قابل شارژ بودن آن اشاره کرد.

شیردوش دستی بهتر است یا شیردوش برقی؟

شیردوش های دستی برای استفاده های کوتاه مدت بهتر بوده و ارزانتر از مدلهای برقی است و در مواقعی که دسترسی به برق وجود ندارند مفیدتر هستند. استفاده از شیردوش های برقی آسانتر و راحتتر است و برای استفاده طولانی مدت بهتر بوده و با تنظیم شدت آن به طور یکنواخت از مادر شیر دوشیده می شود. همچنین میتوانید از شیردوش های برقی برای بچه های بعدی هم استفاده کرد

2.شیشه شیر

شیشه شیر کودک یک بطری به همراه سرشیشه است که معمولاً زمانی که مادر با سینه خود کودک را تغذیه نمیکند استفاده میشود. شیر داخل این بطری ها ریخته می شود تا کودک بتواند از آن تغذیه کند. میزان سایز بطری و نوع سر شیشه بسته به سن و نیاز کودک شما متفاوت است. نرخ جریان سرشیشه ها به اندازه یا تعداد سوراخ های سرشیشه اشاره دارد.


سر شیشه شیشه شیرها شامل شکل های استوانه، گیلاسی (در انتها گرد)، پروانه ای (مسطح تر و پهن تر) و ارتودنسی (ار پایین صاف و در بالا گرد) می باشد. مدل های سر گرد مانند گیلاسی بیشتری حالت شبیه سازی نوک سینه مادران را برای کودکان ایجاد می کند. اگرچه مدل های ارتودنسی نیز برای رشد کام و فک نوزاد بهتر است.

نوزادانی که دارای شکاف لب یا شکاف کام هستند نیاز به شیشه شیر متفاوتی دارند.اکثر نوزادان مبتلا به شکاف کام قادر به استفاده از شیشه های معمولی یا تغذیه صرفاً با شیر مادر نیستند زیرا نمی توانند مکش لازم برای بیرون کشیدن شیر از نوک پستان را ایجاد کنند. بطری ها و سر شیشه های مخصوص برای کمک به تغذیه و رشد نوزادان مبتلا به شکاف کام در دسترس هستند.


3.پدهای شیردهی

پد های شیردهی یا همان پد های پرستاری که به آن ها پد سینه هم گفته می شود، مانند یک صفحه هستند و در سوتین شما قرار می گیرند تا شیری را که از سینه شما تراوش می کند جذب کنند. این محصول می تواند بسیار کاربردی باشد، مخصوصاً اگر در ماه های اول مشکلات شیردهی دارید و هنوز میزان شیردهی شما تنظیم نشده است. همچنین در طول مدت شیردهی برای جلوگیری از ترکیب شدن عرق و سینه مادر و آلوده شدن سینه و لباس و همچنین بریا از شیر گرفتن بچه که تا مدتی مادر شیرد دارد استفاده میشود. پدهای شیردهی در دو نوع یکبار مصرف و قابل شستشو عرضه می شود.

ممکن است متوجه شوید که شیر در زمان های نامناسب و به صورت زیاد از سینه شما می چکد. در این صورت، پد های شیردهی به کمک شما می آیند و نجات دهنده هستند. از سینه بیشتر خانم ها بعد از گذشت چندین ماه از شیر دادن، شیر کمتری می چکد و یا به طور کلی این تراوش ها متوقف می شود؛ اما برخی دیگر از خانم ها هستند که شیر فراوانی دارند و ممکن است که در تمام طول مدت شیردهی خود با مشکل تراوش شیر مواجه باشند.


  • پد سینه قابل شستشو مدلا


پد قابل شست و شو مدلا، دارای لایه های جذب کننده بسیار خوب و با قابلیت جریان هوا میباشد به همین دلیل هیچگاه باعث بروز حساسیت نمیشود. در هر بسته 4 عدد پد قرار دارد که هر کدام تا 50 بار قابل شستشو می باشند.
  • پد شیردهی زیکلاس مد بسته 20 عددی

پد شیردهی زیکلاس مد از ایجاد خارش و حساسیت، به دلیل استفاده از پنبه 100% خالص و داشتن منافذ برای تنفس پوست جلوگیری میکند. این پد، نازک و سبک بوده و دارای قدرت جذب فوق العاده می باشد. همچنین با داشتن چسب نگهدارنده، استفاده از آن بسیار راحت است.

جمع بندی

شرکت در کلاس های شیردهی قبل از تولد فرزند تان بسیار مفید است. در کنار این کلاس ها بعضی از لوازم شیردهی بسیار به شما کمک می کند. علاوه بر این ها، سعی کنید که نگران نباشید و استرس کمی به خود بدهید. لاغر شدن در زمان شیردهی و بعضی عوارض دیگر در این دوران امری بسیار طبیعی است. با استفاده از بعضی از ابزار های شیردهی می توانید سلامت خود و کودکتان را تضمین کنید. منابع بسیار زیاد و مفیدی هستند که در هر شرایطی می توانند به شما کمک کنند. امیدواریم که این مقاله برای شناخت پرکاربرد ترین لوازم شیردهی به شما کمک کرده باشد.