بهترین جرم گیر دندان

اگر دندان های جرم گرفته ای دارید و یا عمل زیبایی خاصی را روی دندان هایتان انجام داده اید؛ حتماً به دنبال بهترین جرم گیر دندان می گردید. از آنجایی که جرم نه تنها ظاهر نازیبایی به دندان های شما می دهد؛ بلکه می تواند منجر به بروز بیماری های لثه ای و دندانی نیز شود و سلامت دندان شما را به خطر بیندازد. ما در ادامه این مطلب قصد داریم به بررسی و معرفی بهترین جرم گیر دندان بپردازیم.

جرم دندان چیست و چرا به وجود می آید؟

جرم یا پلاک دندان مایع چسبناکی است که روی دندان ها چسبیده و ظاهری زرد ایجاد می کند. برای اینکه این لایه تشکیل نشود باید مرتب مسواک زده و نخ دندان بکشید. پلاک می تواند منجر به حفره، التهاب لثه (بیماری لثه) و از دست دادن دندان شود. معاینات منظم دندانپزشکی پلاک را از بین می برد و از دندان ها محافظت می کند.

پلاک چقدر شایع است؟

هر کسی تا حدی پلاک دندانی دارد. اگر وقتی زبانتان را روی آن میگذارید دندانهایتان کدر میشود؛ این پلاک است.

بهترین جرم گیر دندان

چه کسی ممکن است بیشتر به پلاک مبتلا شود؟

اگرچه همه پلاک می گیرند؛ اما ممکن است پلاک بیشتری نسبت به معمول ایجاد کنید اگر:

مقدار زیادی غذا یا نوشیدنی های شیرین یا نشاسته ای مصرف کنید.

خشکی دهان به دلیل داروهایی مانند داروهای ضد افسردگی یا شرایطی مانند سندرم شوگرن داشته باشید.

سیگاری باشید

چه چیزی باعث ایجاد پلاک می شود؟

پلاک زمانی تشکیل میشود که باکتری ها در دهان با غذاهای شیرین یا نشاستهای مانند شیر، آبمیوه، نوشابه، نان، ماکارونی و میوه مخلوط میشوند. این باکتری ها اسیدهایی آزاد می کنند که کربوهیدرات های موجود در غذا و نوشیدنی ها را تجزیه می کنند. اگر بلافاصله بعد از خوردن یا آشامیدن، دندانهای خود را مسواک نزنید، ترکیبی از باکتریها، اسیدها و کربوهیدراتها میتوانند به یک لایه چسبناک و بیرنگ به نام پلاک تبدیل شوند.

بهترین جرم گیر دندان

علائم پلاک چیست؟

احساس تیرگی روی دندان ها علامت اصلی وجود پلاک است. سایر شاخص ها عبارتند از:

بوی بد مزمن (هالیتوزیس).

لثه های قرمز، متورم و حساس که پس از مسواک زدن خونریزی می کنند (بیماری لثه).

عوارض پلاک چیست؟

اگر روزانه مسواک نزنید و نخ دندان نکشید؛ پلاک ها می توانند به جرم تبدیل شوند. فقط یک متخصص دندانپزشکی می تواند تارتار را از بین ببرد. پلاک و تارتار می تواند منجر به موارد زیر شود:

  • حفره در دندان.
  • ژنژیویت و بیماری پریودنتال (لثه).
  • عفونت شدید لثه (پریودنتیت).
  • پوسیدگی و از دست دادن دندان.
  • عفونت دندان (دندان آبسه).

بهترین جرم گیر دندان

جرم دندان چگونه تشخیص داده می شود؟

دندانپزشک یا متخصص بهداشت دندان شما، در طول معاینات منظم دندانپزشکی از ابزارهایی برای پیدا کردن و حذف پلاک استفاده می کند. پلاک می تواند باعث ایجاد حفره شود. همچنین ممکن است برای بررسی پوسیدگی ها از دندان عکس گرفته شود.

پلاک چگونه مدیریت یا درمان می شود؟

بهداشت خوب دهان، از جمله مسواک زدن منظم و نخ دندان کشیدن، پلاک را از بین می برد و از ایجاد جرم جلوگیری می کند. در طول معاینه دندانپزشکی، دندانپزشک شما پلاک و تارتار را از روی دندان های شما می تراشد.

چگونه می توان از ایجاد جرم دندان جلوگیری کرد؟

بهترین جرم گیر دندان

نخ دندان کشیدن روزانه: یک بار در روز از نخ دندان استفاده کنید تا از شر غذا و پلاک گیر کرده بین دندان ها خلاص شوید. مطالعات نشان می دهد که نخ دندان کشیدن قبل از مسواک زدن، پلاک بیشتری را از بین می برد.

دو بار در روز مسواک بزنید: دندان ها را به مدت دو دقیقه با یک مسواک نرم (دستی یا برقی) و خمیر دندان حاوی فلوراید مسواک بزنید. حداقل دو بار در روز و ترجیحاً بعد از هر وعده غذایی مسواک بزنید.

آدامس بدون قند بجوید: اگر نمی توانید بلافاصله بعد از خوردن یا آشامیدن مسواک بزنید، آدامس بدون قند بجوید.

غذاهای سالم را انتخاب کنید: مصرف غذاها و نوشیدنی های شیرین و نشاسته ای را کاهش دهید. در عوض، غذاها و تنقلات مغذی مانند ماست ساده، پنیر، سبزیجات خام یا میوه را انتخاب کنید.

به دندانپزشک خود مراجعه کنید: حداقل دو بار در سال معاینه دندان انجام دهید.

از دهانشویه استفاده کنید: با دهانشویه ضد عفونی کننده بدون نسخه یا تجویزی شستشو دهید.

بهترین جرم گیر دندان

چگونه می توان از ایجاد جرم دندان جلوگیری کرد؟

دهان شویه ها

دو نوع دهانشویه اصلی وجود دارد: آرایشی و درمانی.

بسته به فرمولاسیون دهانشویه های درمانی هم بدون نسخه و هم با نسخه در دسترس هستند.

دهانشویه های درمانی به کاهش یا کنترل پلاک، التهاب لثه، بوی بد دهان و پوسیدگی دندان کمک می کنند.

کودکان کمتر از 6 سال نباید از دهانشویه استفاده کنند؛ مگر اینکه توسط دندانپزشک تجویز شده باشد؛ زیرا ممکن است به طور ناخواسته مقادیر زیادی از مایع را ببلعند.

خمیر دندان ها

اگر دائماً در حال مبارزه با تجمع پلاک هستید؛ دندانپزشک شما ممکن است خمیر دندان کنترل کننده جرم را توصیه کند.

عوامل ضد جرم رایج در خمیردندان عبارتند از یون روی و پیروفسفات.

این نوع خمیردندان ها همچنین حاوی مواد ساینده هستند که به از بین بردن پلاک چسبنده یا بیوفیلم از سطوح دندان کمک می کند. ساینده ها به از بین بردن باکتری ها کمک می کنند و بدون آسیب رساندن به مینای دندان، دندان های شما را جلا می دهند.

فلوراید نیز ماده دیگری است که باید در خمیردندان باشد. این ماده معدنی طبیعی نقش مهمی در تقویت مینای دندان و محافظت از دندان ها در برابر حفره های ناشی از تجمع پلاک دارد. فلوراید همچنین می تواند به جلوگیری از رشد باکتری های مضر در دهان شما کمک کند.

خمیر دندان ها

مسواک ها

اگر از تکنیک مناسب استفاده کنید و به اندازه کافی مسواک بزنید؛ هر دو مسواک برقی و دستی در تمیز کردن دندان ها موثر هستند. به طور کلی، مسواک برقی ممکن است مسواک زدن را آسان تر کند و در نتیجه پلاکها را بهتر از بین ببرد. اگر در مورد اینکه کدام مسواک برای شما بهترین است سوال دارید؛ با دندانپزشک خود صحبت کنید.

واترجت ها

با استفاده از واترجت ها می توانید آب را با سرعت بیشتری نسبت به حالت عادی روی دندان های خود بگیرید و این روش می تواند برای از بین بردن جرم دندان و یا وسایل ارتودنسی شما بسیار کارآمد باشد. این وسیله برای افراد دیابتی و یا کودکان نیز می تواند بسیار مفید باشد.

نتیجه گیری

ما در این مطلب سعی کردیم به بررسی و معرفی بهترین جرم گیر دندان بپردازیم. برای انتخاب نوع جرم گیر دندان خود باید ابتدا توسط پزشک ویزیت شوید تا شدت آن تشخیص داده شود. گاهی شدت جرم و پلاک دندان بیشتر از حد تصور شما است و ممکن است پزشک خود دست به کار شود؛ اما به صورت کلی برای پیشگیری از ایجاد جرم روی دندان بهتر است از مسواک و خمیردندان مناسب استفاده نمایید.