محلول شستشوی چشم

چشم‌ها یکی از مهم‌ترین اعضای بدن هستند که نسبت به ورود هرگونه ماده خارجی، حساسیت زیادی دارند. تاثیر عوامل محیطی همچون گردوغبار و آلودگی هوا موجب بروز مشکلاتی همچون خارش، سوزش و قرمزی چشم‌ها می‌شود. برای پاکسازی چشم‌ها و رفع این مشکلات، باید آن‌ها را شستشو داد. بهترین روش شستشوی چشم استفاده از محلول شستشوی چشمی است. در این مطلب از وبلاگ درمان کالا قصد داریم تا شما را با محلول شستشوی چشم، کاربرد و نحوه مصرف آن آشنا کنیم، پس تا انتها همراه ما باشید.

محلول شستشوی چشمی چیست؟

محلول شستشوی چشم محصولی است که برای پاکسازی چشم و رفع التهاب، خارش و سوزش مورد استفاده قرار می‌گیرد. این محلول از جمله محصولاتی است که می‌توان بدون نسخه پزشک از داروخانه‌ها تهیه کرد. محلول شستشوی چشم کاملا استریل بوده و برای استفاده بزرگسالان تولید شده است. البته این محلول برای محرک‌های جزئی مورد استفاده قرار می‌گیرد و در زمان مشکلات جدی‌تر مانند عفونت‌های چشمی حتما باید به پزشک مراجعه نمود.

کاربرد محلول شستشوی چشم

کاربرد محلول شستشوی چشم درمان تحریک‌های ضعیف چشمی است که تاثیر قابل توجهی دارد. از جمله موارد استفاده از محلول شستشوی چشم به عنوان بهترین روش شستشوی چشم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

·      شکستن مژه‌ها درون چشم و ورود هر گونه ماده خارجی

·      تحریک چشم پس از ورود کلر به علت شنا در استخر

·      بروز عوارض ناشی از خستگی چشم‌ها

·      التهاب چشم‌ها در پی قرارگیری در محیط و یا هوای آلوده

·      سوزش، خارش و یا قرمزی چشم

·      تحریک چشم در اثر ورود مواد آلرژي‌زا مانند گرده گل‌ها

کاربرد محلول شستشوی چشمکاربرد محلول شستشوی چشم

تفاوت محلول شستشوی چشم و قطره چشمی

ممکن است تصور کنید که قطره‌های چشمی و محلول‌های شستشوی چشم تفاوتی با یکدیگر ندارند، اما اینطور نیست. همانطور که گفته شد، محلول شستشوی چشم برای درمان تحریک‌های جزئی چشم مانند ورود آلودگی، کلر و خستگی چشم مفید است اما قطره‌های چشمی انواع مختلفی داشته و دامنه کاربرد آن‌ها نیز متفاوت است. 

برخی از قطره‌های چشمی آنتی بیوتیک بوده و برای درمان عفونت‌ها تجویز می‌شوند و برخی دیگر برای از بین بردن عوارض پس از عمل جراحی کاربرد دارند. شناخته شده‌ترین قطره چشمی نیز اشک مصنوعی است که برای از بین بردن خشکی چشم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ترکیبات و مکانیسم اثر محلول شستشوی چشم

احتمالا اکنون این سوال برای شما پیش می‌آید که ترکیبات محلول شستشوی چشم چیست؟ این محلول‌های شستشو چشمی که در داورخانه‌ها به فروش می‌رسند، در اغلب موارد 99 درصد آب تصفیه شده و استریل هستند. همین موضوع موجب می‌شود تا به عنوان بهترین روش شستشوی چشم شناخته شوند. البته یک درصد مابقی ترکیبات را نمک (مانند نرمال سالین) و اسید بوریک تشکیل می‌دهند. اما اسید بوریک چیست؟ این ماده شیمیایی می‌تواند آلودگی‌ها و میکروب‌ها را نابود کرده و التهاب و مشکلات چشمی را کاهش دهد.

در محلول‌های شستشو چشمی عامل ایجاد التهاب و تحریک چشمی مانند گردوغبار و یا آلودگی‌ها از چشم شسته شده و بدین طریق عوارض ناشی از آن مانند خارش و سوزش چشم‌ها درمان می‌شود. 

نحوه استفاده از محلول شستشوی چشم

با 2 روش می‌توان از محلول شستشوی چشم استفاده کرد. انتخاب روش استفاده از این محصول به خود شما بستگی دارد و می‌توانید هر یک از آن‌ها را به کار ببرید.

استفاده از قطره چکان محلول

ابتدا تاریخ انقضا محلول و مهروموم بودن بسته را بررسی کنید و سپس مطابق مراحل زیر هر یک از چشم‌ها را شستشو دهید:

·      درب محلول را باز کرده و آن را در حالت آماده قرار دهید.

·      سر خود را به سمت بالا و عقب خم کنید. (این کار را می‌توانید به صورت نشسته یا ایستاده اجرا نمایید.)

·      چشمان خود را باز کرده و بطری محلول را فشار دهید تا داخل چشم بریزد. (قطره‌چکان با چشم برخورد نکند.)

·      به میزان لازم شستشو چشم را ادامه دهید و سپس مراحل گفته شده را برای چشم دیگر نیز اجرا کنید.

استفاده از فنجان چشمی

در روش دیگر می‌توان از فنجان چشمی استفاده کرد، البته دقت داشته باشید که فنجان باید کاملا تمیز و فاقد هیچ آلودگی باشد.

·      پس از شستن فنجان با آب، یکبار دیگر، فنجان را با محلول بشویید.

·      محلول را داخل فنجان بریزید، به گونه‌ای که نیمی از حجم آن را پر کند.

·      فنجان را با دست کمی بالا بیاورید و مقابل چشم قرار دهید.

·      حالا فنجان را روی چشم بگذارید و سر خود را به سمت بالا و عقب ببرید تا محلول کل چشم را بپوشاند.

·      چندین بار پلک زده و مردمک چشم خود را حرکت دهید تا محلول به تمامی قسمت‌ها برسد.

·      پس از پایان کار، چشم دیگر را نیز با این روش شستشو دهید.

آیا استفاده از محلول شستشوی چشم عوارض دارد؟

محلول‌های چشمی را تنها از داروخانه‌ها تهیه کنید تا از استریل بودن آن اطمینان داشته باشید. همچنین توجه کنید که درب بسته‌بندی محصول کاملا مهروموم باشد و تاریخ انقضا آن را نیز بررسی نمایید. اگر از محلول شستشوی چشم با روش درست استفاده کنید، بهترین روش شستشوی چشم خواهد بود و معمولا عوارضی ندارد. 

در موارد محدود استفاده از این محلول ممکن است عوارضی جانبی همچون سوزش شدید چشم، تشدید مشکلات چشمی و یا تاری دید را به دنبال داشته باشد. در صورت بروز هر یک از عوارض، استفاده از محلول شستشوی چشم را متوقف کرده و به بلافاصله پزشک مراجعه کنید.

آیا استفاده از محلول شستشوی چشم عوارض داردآیا استفاده از محلول شستشوی چشم عوارض دارد

خرید محلول شستشوی چشم

در این مطلب بهترین روش شستشوی چشم یعنی استفاده از محلول شستشوی چشم را معرفی کردیم و نحوه استفاده از آن را آموزش دادیم. به خاطر داشته باشید که محلول شستشوی چشم مانند دیگر محصولات چشمی استریل است، به همین دلیل آن را باید از داروخانه‌ها و فروشگاه‌های معتبر لوازم و محصولات پزشکی تهیه کرد. همچنین دقت کنید که محلول باید کاملا شفاف و بی‌رنگ بوده و تاریخ انقضا داشته باشد.

شما می‌توانید برای خرید محلول شستشوی چشم و دیگر محصولات پزشکی به سایت درمان کالا مراجعه کنید. درمان کالا یک فروشگاه اینترنتی معتبر و باسابقه در زمینه فروش تجهیزات پزشکی است. با خرید از درمان کالا از بابت کیفیت محصول خریداری شده و قیمت آن آسوده خاطر هستید.