آمپول بیوتن و بپانتین

سلامتی پوست و مو تاثیر بسزایی در زیبایی دارد و برای بسیاری از افراد داشتن موهای زیبا و جذاب دغدغه محسوب می‌شود. یکی از مهمترین راه‌ها برای تقویت و حفظ شادابی پوست و مو، استفاده از ویتامین‌های مختلف است. ویتامین‌های گروه B، بیوتن بپانتین از جمله ویتامین‌هایی هستند که علاوه بر تمام عملکردهای خود، باعث رشد و افزایش ضخامت موها می‌شوند. چنانچه با مشکلاتی مانند ریزش مو، کم پشت شدن و رشد کم موها مواجه شده‌اید، با ما همراه باشید؛ چراکه در این مقاله از درمان کالا به معرفی دو آمپول بیوتن و بپانتین که تاثیر فوق‌العاده‌ای در سلامت و شادابی مو دارند، می‌پردازیم.

آمپول بیوتن و بپانتن چیست؟

آمپول‌های بیوتن و بپانتین شکل تزریقی ویتامین های گروه B هستند که برای درمان کمکی ریزش مو در بزرگسالان تجویز می‌شوند. این آمپول‌ها کمک می‌کنند که موها پرپشت‌تر و بلندتر شوند و ریزش مو نیز که ناشی از کمبود ویتامین بیوتن باشد را برطرف می‌کنند. برای گرفتن نتیجه مناسب می‌توان حداقل دو بار در هفته از آمپول بیوتن استفاده کنید. در درمان کالا هر بسته از آمپول‌های بیوتن و بپانتین شامل 6 عدد آمپول است که با استفاده از آن‌ها، شادابی و سلامتی را به همراه رشد سریع مو به دست خواهید آورد.

آمپول بیوتن و بپانتن چیستآمپول بیوتن و بپانتن چیست

کمبود ویتامین بیوتن در بدن و عوارش ناشی از آن

بیوتن که با نام ویتامین B7 یا H نیز شناخته می‌شود، در بدن برای تبدیل کربوهیدرات‌ها به گلوکز و تولید انرژی استفاده می‌شود؛ علاوه بر این بیوتن برای عملکرد درست و مناسب آنزیم‌ها نیز نقش موثری دارد. هر فرد برای عملکرد صحیح در بدن، به طور روزانه نیازمند دریافت بیوتن است. این میزان در گروه‌های سنی مختلف به شرح زیر است.

·        نوجوانان در سنین 14 تا 18 سال: روزانه 25 میکروگرم

·         بزرگسالان: روزانه 30 میکروگرم

·        زنان شیرده و باردار: روزانه بین 30 تا 35 میکروگرم

افراد مختلف با داشتن تغذیه مناسب به راحتی می‌توانند این میزان از بیوتن را دریافت کنند، در غذاهایی مانند جگر، موز، قارچ، گوشت ارگانیک، زرده تخم‌مرغ، سویا، حبوبات، آجیل، ماهی، اسفناج و گل‌کلم بیوتن وجود دارد و با استفاده از آن‌ها می‌توان نیازهای روزانه را تامین کرد. چنانچه تغذیه مناسب و صحیح نباشد، بدن با کمبود بیوتن مواجه شده و در عملکردهایش مشکلاتی به وجود می‌آید.  BTD یکی از شایع‌ترین بیماری‌های ارثی ناشی از کمبود ویتامین بیوتن است، دیگر مشکلاتی که می‌تواند در اثر کمبود این ویتامین در بدن ایجاد شوند، عبارتند از:

·        نازک شدن و ریزش موها

·        خشکی و شکننده شدن موها

·        خستگی مزمن

·        احساس خارش در پاها و بازوها

·        افسردگی و عصبانیت

·        قرمزی دور چشم‌ها

·        دردهای عضلانی

·        نارحتی معده

·        مشکلات در راه رفتن

·        پوست خشک و پوسته‌پوسته شده در اطراف بینی و دهان

پزشکان برای جبران کمبود و تامین ویتامین بیوتن موردنیاز بدن، تزریق آمپول بیوتن را تجویز می‌کنند، اما در حالت کلی اگر افراد بتوانند با تغذیه اصولی و مناسب ویتامین‌های مورد نیاز را دریافت کنند، بسیار بهتر است، چراکه دیگر درگیر عواض ناشی از مصرف داروهای شیمیایی نمی‌شوید.

کمبود ویتامین بپانتین در بدن و عوارش ناشی از آن

ویتامین بپانتین یا B5 با نام پانتوتنیک اسید نیز شناخته می‌شود، این ویتامین در بدن به تجزیه کربوهیدارت و چربی پرداخته و از این راه انرژی تولید می‌کند. همچنین ویتامین B5 نقش بسزایی در ایجاد هورمون‌های مرتبط با رابطه جنسی و استرس دارد. افراد در گروه سنی‌های مختلف به میزان متفاوتی از بپانتین نیاز دارند که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم.

·        افراد بالای 19 سال: روزانه 5 میلی گرم

·        زنان باردار: روزانه 6 میلی گرم

·        زنان شیرده: روزانه 7 میلی گرم

 

درصورتی که تغذیه افراد مناسب نباشد و نتوانند با تغذیه درست بپانتین کافی را دریافت کنند، با مشکلاتی نظیر موراد زیر روبرو می‌شوند.

·        اختلال در خواب

·        خاکستری شدن مو

·        گرفتگی عضلات

·        دردهای شکمی

·        مشکلات پوستی

·        افسردگی، بی‌حسی و کرختی

·        عفونت در دستگاه تنفسی فوقانی

تهوع و استفراغ

مزایای استفاده از آمپول بیوتن و بپانتین

تمام ویتامین‌ها نقش مهمی در عملکرد درست بدن دارند، برخی از ویتامین‌ها به صورت محلول در آب و برخی دیگر به صورت محلول در چربی هستند. در این میان ویتامین B5 و B7 از نوع ویتامین محلول در آب هستند. باید بدانیم که ویتامین‌های محلول در آب در بدن ذخیره نمی‌شوند و لازم است به صورت روزانه دریافت شوند. 

ویتامین بیوتن و بپانتین یا ویتامین‌های B5 و B7 به عنوان ویتامین مو و زیبایی نیز معروف هستند. این ویتامین‌ها با تاثیراتی که بر روی آنزیم‌ها می‌گذارند، باعث می‌شوند که پروتئین مورد نیاز برای موها تامین شود و درنهایت موجب رشد و استحکام موها می‌شوند.

آمپول بیوتن بپانتن حاوی مقادیر مناسبی از این ویتامین‌ها هستند و چنانچه پزشک تشخیص دهد که فرد با کمبود ویتامین B5 و B7 مواجه است، این آمپول‌ها را تجویز می‌کند تا روند درمان با سرعت بالایی انجام شود. البته بیوتن و بپانتین در شکل‌های دارویی قرص و کپسول نیز تولید می‌شوند و در مواقعی که کمبود چندان زیاد نباشد، قرص و یا کپسول برای بیمار تجویز خواهد شد. پس از استفاده از داروها، ریزش مو دیگر علائم ناشی از کمبود ویتامین‌ها از بین رفته و به مرور زمان موها ضخیم‌تر می‌شوند. کچلی نقطه‌ای و آلوپسی نیز با مصرف بیوتن و بپانتین درمان می‌شود و علاوه بر این از بین رفتن افسردگی، داشتن پوستی شفاف و ناخن‌هایی محکم از دیگر فواید استفاده از آمپول بیوتن و بپانتین هستند.

مزایای استفاده از آمپول بیوتن و بپانتینمزایای استفاده از آمپول بیوتن و بپانتین

بهترین زمان برای استفاده از آمپول بیوتن و بپانتین و نحوه مصرف

آمپول بیوتن و بپانتین به دلیل عملکرد مشابهی که دارند، مکمل یکدیگر محسوب شده و پیشنهاد می‌شود باهم مصرف شوند، یعنی دو آمپول به صورت هم‌زمان در دو عضله تزریق شوند. از آنجا که بیوتن و بپانتین در بدن به تولید انرژی می‌پردازند، بهتر است در ساعت‌های ابتدایی روز استفاده شوند تا فرد دچار بی‌خوابی شبانه نشود. برای رسیدن به نتیجه دلخواه باید دوره درمان کامل شود که معمولا این دوره 6 هفته در نظر گرفته می‌شود؛ در برخی مواقع با توجه به شرایط فرد طول دوره درمان می‌تواند تا ماه نیز ادامه پیدا کند. بسته‌های آمپول بیوتن و بپانتین هرکدام 6 عددی است که در فروشگاه اینترنتی درمان کالا نیز موجود است. به طور معمول این آمپول‌ها در ماه اول هر هفته دو مرتبه و در ماه دوم و سوم هر هفته یک مرتبه و به صورت همزمان تزریق می‌شوند.

درصورتی که کودکان با کمبود بیوتن بپانتین مواجه شوند، از شکل دارویی قرص برای آنها استفاده شده، معمولا آمپول بیوتن و بپانتین برای کودکان تجویز نمی‌شود.

عوارض مصرف آمپول بیوتن و بپانتین

بسیاری از افراد تحت نظر پزشک از آمپول بیوتن و بپانتین استفاده می‌کند، در این صورت جای نگرانی وجود ندارد و پزشک با اطلاع از عوارض، این داروها را تجویز می‌کند. اما درصورتی که به صورت خودسر و بیش از‌ اندازه آمپول بیوتن و بپانتین را مصرف کنید، ممکن است دچار عوارض زیر شوید.

·        اسهال و حالت تهوع

·        سقط جنین با مصرف بیش از اندازه

·        تکرر ادرار

·        تغییرات در سطح گلوکز خون

·        واکنش‌های آلرژیک و حساسیت به دارو

·        وجود اختلال در نتیجه آزمایش خون

سخن پایانی

ویتامین‌های بیوتن و بپانتین از ویتامین‌های گروه B و به صورت محلول در آب هستند. این ویتامین‌ها در بدن جذب نمی‌شوند و به همین دلیل باید به طور روزانه دریافت شوند. مواد غذایی مانند جگر، ماهی، گل کلم، اسفناج، آجیل و ... حاوی ویتامین‌های B5 و B7 هستند و با مصرف روزانه آن‌ها می‌توان نیاز بدن را تامین کرد. درصورتی که افراد رژیم غذایی مناسب نداشته باشند با کمبود این ویتامین‌ها و عوارض ناشی از کمبود آن‌ها مواجه شده و ناچار به دریافت شکل دارویی می‌شوند. 

آمپول‌ بیوتن و بپانتین یکی از اشکال دارویی این ویتامین‌هاست که برای جبران کمبود و رشد سریع و ضخامت مو، شادابی و سلامت پوست و مو، از بین بردن احساساتی مانند افسردگی، عصبانیت، بیحالی و ... استفاده می‌شود که می‌توانید از فروشگاه درمان کالا برای خرید این آمپول‌ها استفاده کنید.