گاز وازلینه چیست و چه کاربردی دار

زخم، خراش و آسیب‌های پوستی اجتناب ناپذیر بوده و برای همه ما اتفاق می‌افتد. پس از ایجاد هر گونه زخم مانند بریدگی، سوختگی، خراش‌های عمیق و غیره مراقبت صحیح از پوست اهمیت دارد، چرا که بی توجهی به زخم ممکن است منجر به عفونت و مشکلات دیگر شود. گاز استریل محصولی است که بر روی زخم قرار گرفته و مانع از تجمع آلودگی‌ها و عفونت زخم می‌شود. 

گاز وازلینه یکی از انواع گاز استریل است که در این مطلب قصد داریم تا به معرفی آن پرداخته و مزایا و عوارض گاز وازلینه را معرفی کنیم. در انتها نیز نحوه استفاده از گاز وازلینه را آموزش خواهیم داد، پس تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

گاز وازلینه چیست؟

گاز وازلینه محصولی است که به طور 100 درصد از پنبه طبیعی ساخته شده است و هیچ گونه نخ اضافه یا پرزی در سطح آن دیده نمی‌شود. تمامی نقاط این نوع گاز استریل به صورت یکنواخت به وازلین آغشته شده است و هیچ بوی خاصی نمی‌دهد. گاز وازلینه به درمان انواع زخم‌های پوستی مانند سوختگی، زخم بستر، زخم‌های خشک و غیره کمک می‌کند و به سبب ویژگی خاص و مزایا آن، در سطح وسیع مورد استفاده قرار می‌گیرد. این گاز کاملا استریل است و به خاطر ماهیت خود، زخم را مرطوب نگه می‌دارد.

کاربرد و موارد استفاده از گاز وازلینه

گاز وازلینه در مراکز درمانی و بیمارستان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و دامنه کاربرد گسترده‌‌ای دارد. آشنایی با موارد استفاده گاز وازلینه مفید است، زیرا می‌توانید از آن در منزل برای زخم‌های خود استفاده کنید. به دلیل مزایا و دامنه کاربرد گاز وازلیه، بهتر است آن را به جعبه کمک‌های اولیه خود در منزل اضافه نمایید. گاز وازلینه برای موارد زیر کاربرد دارد:

·        انواع سوختگی مانند سوختگی ناشی از اشعه‌های رادیواکتیو

·        جراحی‌های زیبایی مانند عمل زیبایی بینی

·        جراحی‌های واژینال

·        پانسمان بند ناف نوزاد

·        انواع زخم‌های بدون ترشح

·        جراحی پیوند پوست

·        زخم بستر

·        زخم‌های مزمن

کاربرد و موارد استفاده از گاز وازلینهکاربرد و موارد استفاده از گاز وازلینه

مزایا گاز وازلینه

همانطور که گفتیم دامنه کاربرد گاز وازلینه بسیار متنوع است و زخم‌های مختلفی را شامل می‌شود. استفاده از گاز وازلینه به دلیل مزایا و ویژگی‌های آن افزایش یافته است که در این بخش به معرفی این مزایا می‌پردازیم.

·        به دلیل آنکه این نوع گاز حالت مرطوبی دارد، به زخم نمی‌چسبد.

·        استفاده از گاز وازلینه مانع از هر گونه حساسیت مانند خارش، قرمزی و سوزش در اطراف زخم می‌شود.

·        هوا و اکسیژن به راحتی از بافت و نخ‌های این نوع گاز عبور کرده و به درمان زخم کمک می‌کند.

·        تراکم بافت گاز وازلینه به گونه‌ای است که مانع از نشت خون یا مایعات دیگر زخم به خارج پانسمان می‌شود.

·        برای ساخت این گاز از پارافین سفید درجه مدیکال استفاده شده و فاقد هر گونه بو و دیگر مواد شیمیایی است.

·        جایگزین گاز استریل معمولی برای زخم‌هایی است که ترشحات زیادی دارند. 

·        برای تمام نقاط بدن می‌توان از گاز وازلینه استفاده کرد و بدین طریق مانع از ایجاد عفونت در زخم شد.

·        این گاز با استفاده از روش اشعه گاما استریل شده و هیچ آلودگی به همراه ندارد.

·        استفاده از گاز وازلینه سرعت ترمیم زخم را افزایش داده و مانع از مشکلات مختلف می‌شود.

عوارض گاز وازلینه

احتمالا شما نیز ممکن است درباره عوارض گاز وازلینه شنیده باشید اما باید بدانید که عوارض ناشی از این محصول تنها به دلیل بی توجهی نسبت به موارد بهداشتی در زمان استفاده از آن اتفاق می‌افتد. به عنوان مثال اگر گاز وازلینه را با دست‌های آلوده بر روی زخم قرار دهید و یا نسبت به ضدعفونی کردن زخم بی توجه باشید، محل زخم دچار عفونت می‌شود. همچنین نسبت به تعویض به موقع پانسمان نیز باید نهایت دقت را به خرج دهید. 

در زمان خرید گاز وازلینه دقت نمایید که باید از برندها و فروشگاه‌های معتبر آن را تهیه کرد. همچنین توجه نمایید که بسته‌بندی محصول فاقد هر گونه پارگی یا آسیب‌دیدگی باشد، زیرا در غیر این صورت گاز دیگر استریل نیست و به عوارض گاز وازلینه و عفونت زخم دچار می‌شوید.

نحوه استفاده از گاز وازلینه

نحوه استفاده از گاز وازلینه روش آسانی است که به آموزش خاصی نیاز ندارد. شما می‌توانید از این گاز در منزل استفاده کنید، البته توجه داشته باشید که برای زخم‌های عمیق یا موارد خاص دیگر حتما باید به مراکز درمانی مراجعه کرد. در این بخش نحوه استفاده از گاز وازلینه را شرح داده‌ایم:

1)    ابتدا سلامت بسته‌بندی گاز وازلینه را بررسی کرده و به تاریخ انقضا آن توجه نمایید.

2)    دست‌های خود را به دقت بشویید و کاملا ضدعفونی کنید.

3)    محل زخم را با استفاده از سیلوسپت تمیز و ضدعفونی نمایید.

4)    از خشک کردن محل زخم با استفاده از پنبه، بتادین یا هر چیزی دیگری اجتناب کنید.

5)    متناسب با محل زخم، اندازه مناسبی از گاز وازلینه را مورد استفاده قرار دهید. 

6)    گاز وازلینه را به صورت مستقیم و با استفاده از اپلیکاتور بر روی زخم بگذارید. 

7)    با استفاده از دیگر انواع گاز استریل و یا باندهای مختلف، گاز وازلینه را در محل خود تثبیت کنید.

نحوه استفاده از گاز وازلینهنحوه استفاده از گاز وازلینه

خرید گاز وازلینه

در این مطلب گاز وازلینه را معرفی کرده و به کاربرد و عوارض گاز وازلینه اشاره نمودیم؛ همچینین به نحوه استفاده از گاز وازلینه پرداختیم. همانطور که گفته شد از این نوع گاز استریل می‌توان برای زخم‌های مختلف استفاده کرد و از مزایا آن بهره‌مند شد. در هنگام تهیه گاز وازلینه دقت نمایید که بسته‌بندی آن کاملا مهر و موم باشد تا در اثر استفاده از آن مشکلی ایجاد نشود. 

برای خرید گاز وازلینه و دیگر محصولات پزشکی تنها به فروشگاه‌های معتبر مراجعه کنید تا از کیفیت محصول خریداری شده مطمئن باشید. سایت درمان کالا یک فروشگاه اینترنتی معتبر و با سابقه در زمینه فروش تجهیزات پزشکی است که انواع گاز استریل مانند گاز وازلینه را عرضه می‌کند. با خرید از این فروشگاه بهترین محصولات را با قیمتی مناسب درب منزل خود تحویل می‌گیرید.