واتر جت دندان

مراقبت از دندانها اهمیت زیادی دارد و رعایت بهداشت دهان و دندان موضوع بسیار مهمی است و به همین دلیل محصولات متنوعی بدین منظور تولید شدهاند. مسواک و نخ دندان روشهایی قدیمیتر برای تمیز کردن دندانها هستند، اما امروزه وسیلهای دیگر نیز وجود دارد که به از بین بردن آلودگیهای دهان کمک میکند، وسیلهای که آن را با نام واتر جت دندان میشناسیم. در این مطلب قصد داریم تا به معرفی این محصول، مزایا و معایب واترجت دندان بپردازیم و نحوه استفاده از آن را آموزش دهیم؛ پس اگر قصد خرید واتر جت دندان را دارید، همراه ما باشید.

واتر جت دندان چیست؟

پس از خوردن غذا و با ترکیب مواد غذایی با بزاق دهان موجب تولید مادهای سفید رنگ بر روی دندانها میشود که پلاک دندان نام دارد. عدم تمیز کردن دهان و از بین بردن این پلاک دندانی و باقی ماندن آن بر روی دندانها، عامل اصلی پوسیدگی است.

واتر جت دندان محصولی است که با استفاده از فشار آب زیاد، جرم، پلاک و آلودگیهای مختلف از روی دندان، لثه و فاصله بین دندانها را پاکسازی کرده و محیط دهان را تمیز میکند. در شرایطی که فرد دارای لمینت و ایمپلنت باشد، استفاده از نخ دندانهای معمولی امکانپذیر نخواهد بود. واتر جت دارای سریهای مخصوصی است که در زمان وجود لمینت و ایمپلنت، امکان تمیز کردن دندانها را با روشی آسان فراهم میکند.

برخی از انواع واتر جت قابل جابجایی هستند و میتوان آنها را همراه خود به مسافرت برد، اما برخی دیگر باید در سرویس بهداشتی قرار گرفته و در جای ثابت باشند. منبع تغذیه واتر جت نیز در مدلهای مختلف متفاوت است؛ برخی از انواع آن با برق شهری کار کرده و برخی دیگر دارای باتری هستند.

واتر جت دندان چیست

مزایا واتر جت دندان

استفاده از واتر جت برای رفع جرم و آلودگیهای دندانها روش بسیار مناسبی است که دارای مزایای زیر خواهد بود:

  • آلودگیهای عمق لثهها که در اثر بیماری پریودنتال به وجود میآیند، با واتر جت قابل پاکسازی است.
  • به التهاب و خونریزی لثه بر اثر استفاده از نخ دندانهای معمولی پایان میدهد.
  • امکان تمیز کردن کامل دندانها با وجود ایمپلنت، لمینت، روکش و ارتودنسی فراهم میشود.
  • استفاده از این محصول کار آسانی است و به صرف زمان کمی نیاز دارد.
  • از ابتلا به بیماریهای مختلف دهان و دندان جلوگیری میکند.

معایب واترجت دندان

واتر جت دندان نیز مانند هر محصول دیگری، علاوه بر فواید مختلف دارای معایبی نیز خواهد بود:

· اگر از این وسیله به شیوهای درست استفاده نشود، تمام آلودگیها و جرمهای دندان پاک نخواهند شد.

· این محصول قیمت زیادی دارد و قیمت واتر جت دندان موجب میشود تا برخی افراد استفاده از همان روشهای قدیمی مانند نخ دندان را ترجیح دهند.

· هزینه نگهداری این محصول مانند سریهای واتر جت بیشتر از خرید مسواک و نخ دندان است.

· در اوایل استفاده از این محصول احتمالا مشکل خواهید داشت و مدتی زمان میبرد تا به نحوه تمیز کردن دندانها با واتر جت مسلط شوید.

· با وجود اینکه استفاده از واتر جت دندان روشی موثر برای پاکسازی دندانهاست اما نمیتواند به عنوان جایگزین مسواک شناخته شود، دندان پزشکان تاکید میکنند که حتی در صورت استفاده از واتر جت، مسواک زدن را فراموش نکنید.

معایب واترجت دندان

نحوه استفاده از واتر جت دندان

پیش از هرکاری باید نحوه استفاده از واتر جت دندان را بدانید تا به شیوهای اصولی دندانهای خود را با این محصول تمیز کنید.

سریهای واتر جت دندان

واترجت دندان دارای سریهای مختلفی است که هر کدام از آنها کاربرد مخصوص به خود را دارند. تنوع این سریها بر قیمت واتر جت دندان تاثیرگذار خواهد بود. بسته به نوع دندانها و اینکه قصد دارید کدام بخش دهان را تمیز کنید، سری مناسب را انتخاب نمایید.

· ارتودنسی

· ایمپلنت

· زبانشویه

· مسواک

· کلاسیک

· پلاک

نحوه شستن دندانها با واترجت

در نگاه اول شاید استفاده از واتر جت دندان سخت به نظر برسد، اما اگر مراحل توضیح داده شده را دنبال کنید، پس از چند بار استفاده از این محصول، مسلط شده و دیگر مشکلی نخواهید داشت. دقت داشته باشد که زمان استفاده از این محصول از حدود توصیه شده یعنی بین 1 تا 2 دقیقه فراتر نرود!

1) داخل مخزن واتر جت دندان را با آب ولرم پر کنید.

2) سری مناسب را بر روی دستگاه قرار دهید.

3) واتر جت را با زاویه 90 درجه روی دندانها نگه دارید.

4) دکمه روشن کردن دستگاه را فشار دهید.

5) از سمت عقب به جلوی دندانها حرکت کرده و سطح داخلی و خارجی دندان، بین دندانها و لثه را تمیز کنید.

6) واتر جت را روی هر دندان چند ثانیه جابجا نمایید. (تمیز کردن دندانها بین 1 تا 2 دقیقه زمان میبرد.)

7) دستگاه را خاموش کرده و از دهان خارج کنید.

8) آب اضافی مخزن را خالی نمایید تا از رشد عوامل بیماریزا جلوگیری شود.

نحوه استفاده از واتر جت دندان

آیا استفاده از واتر جت به ایمپلنت آسیب میزند؟

نگران نباشید! مواد استفاده شده در ساخت ایمپلنتهای دندانی مقاوم هستند و استفاده از واتر جت موجب هیچگونه آسیبی نخواهد شد. گاهی اوقات در فواصل بین ایمپلنتهای دندانی مواد غذایی و یا آلودگیها تجمع مییابند که بهترین روش برای از بین بردن آنها استفاده از واتر جت دندان است. وجود ایمپلنت برای برخی افراد استفاده از نخ دندانهای معمولی را سخت میکند و در این مواقع واتر جت انتخاب مناسبی است.

خرید واتر جت دندان؛ راهی برای حفظ سلامت دهان و دندان

همانطور که خواندید واتر جت دندان محصولی مفید و کاربردی برای حفظ سلامت دندانها است که استفاده از آن توصیه میشود و معایب واترجت دندان از مزایا آن کمتر خواهد بود. از جمله بهترین برند واتر جت میتوان به Watersplash و Waterpik اشاره کرد. این محصول را میتوانید از فروشگاههای کالای پزشکی تهیه کنید اما پیش از خرید ابتدا از اعتبار فروشگاه اطمینان حاصل نمایید.

یکی از فروشگاههای اینترنتی معتبر در زمینه عرضه تجهیزات پزشکی، سایت درمان کالا است. با مراجعه به این سایت میتوانید نسبت به خرید واتر جت دندان و دیگر محصولات پزشکی اقدام کنید. با خرید از این فروشگاه دیگر نگران قیمت واتر جت دندان و کیفیت محصول خریداری شده نخواهید بود!