دستگاه تصفیه آب بهتر است یا آب معدنی؟

آیا آب تصفیه شده سالم تر از آب لوله کشی و آب معدنی است؟ مزایای آب تصفیه شده در مقابل آب معدنی و آب لوله کشی چیست؟ بهتر است از کدام آب استفاده کنیم؟

امروزه سؤالاتی از این قبیل زیاد پرسیده می شود و نگرانی درمورد سلامت آب، روز به روز در حال افزایش است. مردم حق دارند نسبت به آب آشامیدنی خود نگران باشند. افزایش آگاهی نسبت به آنچه که روزانه 2 تا 3 لیتر مصرف می کنیم بسیار عالی است. این نگرانی ها موجب شده که مردم از آب لوله کشی سالم دوری کنند و به مصرف آب های داخل بطری تمایل بیشتری پیدا کنند.

مقایسه آب معدنی، آب لوله کشی و دستگاه تصفیه آب

برای پی بردن به این موضوع که آب تصفیه بهتر است یا آب معدنی، لازم است این سه مورد را با یکدیگر مقایسه کنیم. در ادامه هر یک را به طور جداگانه مورد بررسی قرار می دهیم.

  • آب لوله کشی

دستگاه تصفیه آب بهتر است یا آب معدنی

40 سال پیش تعداد کمی از مردم کیفیت آب لوله کشی عمومی را زیر سؤال می بردند. البته معمولاً افراد حساس در سفر های کوتاه با مصرف آب مناطق دیگر با دل درد مواجه می شدند؛ زیرا روده های حساس برای سازگاری با کشت باکتری های محلی به زمان بیشتری نیاز دارند. از آن زمان به بعد با افزایش اهمیت سلامت عمومی، تحقیقات جدیدی درمورد آلاینده های آب مانند نیترات، سرب و میکروپلاستیک ها و... انجام شد.

خوشبختانه در حال حاضر فناوری های تنظیم و تصفیه آب بسیار بهبود پیدا کرده است و کیفیت آب لوله کشی به نسبت گذشته بهتر شده است.

  • آب معدنی

در 30 سال گذشته، آب های بسته بندی شده و به ویژه صنعت آب معدنی ما را به این باور رسانده است که محصول تولیدی آن ها سالم ترین گزینه است؛ اما آیا مدارک واقعی و کافی برای اثبات این موضوع وجود دارد؟ آیا به طور دقیق می توان گفت دستگاه تصفیه آب بهتر است یا آب معدنی و یا آب شیر؟

آب های معدنی طبیعی، آب هایی هستند که از یک سفره یا مخزن زیرزمینی نشأت می گیرند و ویژگی های بهداشتی خاصی دارند. آب معدنی نیز مانند آب لوله کشی حاوی مواد مورد نیاز بدن همچون کلسیم، منیزیم، بی کربنات، کلرید، آهن، سولفات و... است.

این آب نیز مانند آب لوله کشی، با چالش های عمده آلودگی و کهنه شدن تجهیزات و زیرساخت ها روبرو است. برطرف کردن برخی از این مشکلات مانند میکروپلاست ها، چندین دهه طول می کشد.

یکی دیگر از نکات منفی آب های داخل بطری نگرانی درمورد ورود مواد شیمیایی از بطری به آب است. در ساخت بطری های پلاستیکی از مواد و ترکیباتی استفاده می شود که انتشار آن ها در آب می تواند خطرناک باشد و سلامت آب را با مشکل مواجه کند. علاوه بر این، طبق بررسی های انجام شده، نسبت وجود میکروپلاست در بطری های آب معدنی دو برابر آب لوله کشی است.

به طور کلی، آب معدنی برای نوشیدن، بی خطر و حاوی مواد معدنی با فواید سلامت ثابت شده است؛ اما از سوی دیگر، بیشتر بطری ها حاوی میکروپلاستیک ها و ترکیبات مضری هستند که می توانند سلامتی انسان را به خطر بیندازند.

  • آب تصفیه شده با دستگاه

آب تصفیه شده با دستگاه

دستگاه های تصفیه آب خانگی تجهیزات جدیدی نیستند؛ اما در سال های اخیر پیشرفت های قابل توجهی داشته اند. امروزه نصب و استفاده از این دستگاه ها بسیار آسان تر شده و هزینه های جانبی مثل خرید آب معدنی و مراجعه به پزشک را کاهش داده است. این بدان معناست که نصب دستگاه تصفیه آب در منزل می تواند فواید بسیاری داشته باشد؛ اما سوال اصلی این است: دستگاه تصفیه آب بهتر است یا آب معدنی؟

هنگام خرید یک دستگاه تصفیه آب باید فاکتور های مختلفی را مد نظر قرار دهیم که مهم ترین آن ها توجه به نوع فیلتر دستگاه است. فیلتر انتخابی تأثیر زیادی بر کیفیت آب دارد. در برخی موارد ممکن است به دلیل رشد باکتری بر روی فیلتر یا حذف تمام مواد معدنی، آب تصفیه شده حتی بد تر از آب لوله کشی باشد؛ بنابراین فیلتری انتخاب کنید که قابلیت تعویض و یا تمیز شدن را داشته باشد و از نظر حذف آلاینده ها، حجم آب فیلتر شده و هزینه، متناسب با نیاز های شما باشد. مطمئن شوید که یک مارک معتبر را انتخاب می کنید که فیلتر های آن به طور مستقل مطابق با استاندارد های بین المللی مانند NSF مورد آزمایش قرار گرفته باشند.

رایج ترین فیلتر های آب امروزی فیلتر های کربن فعال هستند که معمولاً تبادل یونی دارند و به شکل پارچ تصفیه آب (کاراف)، فیلتر قابل نصب بر روی شیر آب، فیلتر گرانشی، اسمز معکوس، فیلتر یخچال، فیلتر دارای اشعه UV و تقطیر تولید می شوند.

در پاسخ به این سؤال که دستگاه تصفیه آب بهتر است یا آب معدنی باید بگوییم: آب تصفیه شده توسط دستگاه های خانگی می تواند برخی از مشکلات آب لوله کشی و آب معدنی مانند میکروپلاست ها را برطرف کند. این فیلتر های نقطه ای با حذف آلاینده ها یا کاهش آن ها، موجب کاهش خطر آلودگی و در نتیجه افزایش سلامت خانواده ها می شوند. طبق مطالعات انجام شده، فیلتر های آب لوله کشی مبتنی بر کربن فعال می توانند از طریق حذف DBP هالوژنه تأثیر به سزایی در سلامت آب آشامیدنی داشته باشند. همچنین با تهیه یک دستگاه از خرید مداوم باکس های آب معدنی بی نیاز خواهید شد؛ اما توجه داشته باشید که برای حفظ کارایی دستگاه، تعویض منظم و به موقع کارتریج فیلتر ها، اهمیت بسیاری دارد.

دستگاه تصفیه آب بهتر است یا آب معدنی

دستگاه تصفیه آب

هر سه نوع آب آشامیدنی یعنی آب معدنی داخل بطری، آب لوله کشی و آب تصفیه شده به طور کلی بی خطر هستند؛ بنابراین تصمیم گیری در مورد این موضوع که کدام بهتر است نیاز به یک چشم انداز بلند مدت و بررسی شرایط شما دارد. حذف کامل ریسک آلودگی از آب آشامیدنی تقریبا غیرممکن است و از آنجایی که کنترل این موضوع نیز بسیار دشوار است، تنها می توان به صورت نسبی و تا حد معقول سلامت آب را فراهم کرد.

به طور کلی می توان این سه مدل آب را به صورت زیر با یکدیگر مقایسه کرد:

آب معدنی

آب لوله کشی

آب تصفیه شده
مواد معدنی بستگی به شرکت تولید کننده از کم به زیاد بستگی به منطقه و محل زندگی از کم به زیاد بستگی به نوع فیلتر از صفر به بالا
آلاینده ها ریسک متوسط ریسک متوسط

ریسک بسیار کم

جمع بندی

همان طور که در پاسخ به «دستگاه تصفیه آب بهتر است یا آب معدنی» گفته شد تمام مدل های آب، قابل آشامیدن و مفید هستند. انتخاب بهترین گزینه به شرایط و علاقه شما بستگی دارد.

با توجه به مطالب گفته شده می توان نتیجه گرفت که آب تصفیه شده نسبت به موارد دیگر سالم تر است. یک فیلتر آب با کیفیت می تواند خطر آلودگی آب آشامیدنی شما در منزل را کاهش دهد و در طولانی مدت تأثیرات به سزایی در سلامت شما و تک تک اعضای خانواده داشته باشد.