شیوه خوابیدن برای دیسک گردن

دیسک گردن یک بیماری شایع است که برخی مواقع با درد زیادی همراه خواهد بود. دیسک گردن به علل مختلفی مانند تصادفات رانندگی، آسیب ناگهانی به گردن، وارد کردن فشار بیش از حد، افزایش سن و غیره ایجاد میشود. درمانهای مختلفی مانند جراحی برای این عارضه وجود دارد، اما برخی از فعالیتها مانند فیزیوتراپی، ماساژ درمانی و اصلاح شیوه زندگی مانند استفاده از بالش طبی در کاهش درد گردن موثر خواهند بود.

یکی از اقدامات مهم، اصلاح شیوه خوابیدن است که میتواند تا حد موثری به افراد مبتلا به دیسک گردن کمک کند. در این مطلب قصد داریم تا به معرفی شیوه صحیح خوابیدن برای دیسک گردن و نکات مربوط به آن بپردازیم؛ پس تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

درمانهای دیسک گردن

در ابتدا به بررسی برخی درمانهای معرفی شده برای دیسک گردن میپردازیم:

  • فیزیوتراپی: فعالیتهای ورزشی، گرمادرمانی و یا سرمادرمانی از روشهای موثر توصیه شده در این بیماری است.
  • ماساژدرمانی: ماساژهای اصولی استخوان و مفاصل توسط افراد متخصص شدت درد را کاهش میدهد.
  • دارودرمانی: در مواردی که میزان درد زیاد باشد، داروهای مسکن یا ضد التهاب موثر خواهند بود.
  • گردن بند طبی: گاهی اوقات پزشک استفاده از گردن بند طبی را تجویز میکند.
  • عدم انجام فعالیتهای سنگین: انجام فعالیتهایی مانند سوارکاری، قایقرانی و دویدنهای تند برای دیسک گردن ممنوع است.


ماساژدرمانی برای دیسک گردن


فرم صحیح خوابیدن در ابتلا به دیسک گردن

افراد مختلف در هنگام خواب عادات متفاوتی دارند و به شیوههای گوناگون میخوابند. بدترین شیوه خوابیدن برای افراد مبتلا به دیسک گردن خوابیدن روی شکم است؛ چراکه در این حالت فشار زیادی به ستون فقرات و مهرههای گردن وارد میشود که نتیجه آن تشدید درد خواهد بود. در ادامه شیوههای صحیح خوابیدن را معرفی میکنیم. توجه داشته باشید که استفاده از بالش طبی به شما کمک میکند تا در بهترین وضعیت ممکن بخوابید.

خوابیدن به پشت

خوابیدن به پشت مطلوبترین حالت برای دیسک گردن است، زیرا با قرارگیری سر و ستون فقرات در یک راستا، کمترین فشار به مهرههای گردن وارد خواهد شد. البته ارتفاع بالش برای دیسک گردن در حالت خوابیدن به پشت اهمیت زیادی دارد. بالش نباید بیش از حد بزرگ یا کوچک باشد، بلکه باید به اندازهای باشد تا به حفظ این حالت طبیعی کمک کند. در این وضعیت خوابیدن بهتر است تا یک بالش کوچک زیر پاها قرار دهید.


خوابیدن به پشت برای دیسک گردن


خوابیدن به پهلو

اغلب افراد عادت دارند، به پهلو بخوابند که این نوع خوابیدن نیز برای دیسک کمر مفید خواهد بود. توجه داشته باشید که در این حالت، ارتفاع بالش برای دیسک گردن باید به گونهای باشد تا فاصله شانه تا سر را پر کند. در خوابیدن به پهلو توصیه میشود تا یک بالش کوچک و نازک بین پاها قرار داد. استفاده از بالشهای غیر استاندارد موجب میشد تا در هنگام خوابیدن به پهلو نیز به گردن فشار وارد شود.


خوابیدن به پهلو برای دیسک گردن


بالش و تشک مناسب برای افراد مبتلا به دیسک گردن

یکی از عادات برخی از ما در هنگام خوابیدن استفاده از بالشهایی با ارتفاع نامناسب است. بالشهای نازک موجب میشود تا سر پایینتر از ستون فقرات قرار گیرد و همچنین بالشهای بزرگ و ضخیم سر را در ارتفاع بالاتری از کمر قرار میدهند که هر دو حالت موجب تشدید فشار بر مهرههای گردن خواهد شد.

استفاده از بالش مناسب برای افراد مبتلا به دیسک گردن اهمیت بیشتری دارد، چراکه بالشهای نامناسب میزان درد را افزایش میدهند. نحوه صحیح گذاشتن بالش زیر سر موضوع مهمی است و به همین دلیل توصیه میشود تا بالشهای طبی مورد استفاده قرار گیرند.

تشک نیز نکته مهم دیگر در افراد مبتلا به دیسک گردن است. این افراد باید از تشکهای سفتتر استفاده کنند و تشکهای نرم باعث فشار بیشتر به گردن خواهند شد. در برخی موارد نیز استفاده از تشک برقی توصیه میشود.

نکات مهم برای افراد مبتلا به دیسک گردن

تحمل درد ناشی از این عارضه سخت بوده و گاهی اوقات، فرد را از انجام فعالیتهای روزانه خود باز میدارد. با رعایت برخی نکات میتوان تا حدود موثری برای کنترل این درد و ناراحتی تلاش کرد.

  • علاوه بر استفاده از بالشهای طبی در زمان خواب، در نشستنهای طولانی مدت یا تماشای تلویزیون از بالشهای گردنی استفاده نمایید.
  • انجام حرکات کششی قبل و بعد از خوابیدن به کاهش فشار بر گردن کمک کرده و از دردهای احتمالی جلوگیری میکند.
  • با وجود رعایت تمامی نکات مانند شیوه صحیح خوابیدن، ارتفاع بالش برای دیسک گردن و نحوه صحیح گذاشتن بالش زیر سر، اگر باز هم پس از بیدار شدن از خواب احساس گردن درد داشتید، دوش آب گرم گرفته و از کیسه آب گرم استفاده نمایید.
  • در زمان استفاده از کامیپوتر دقت داشته باشید تا مانیتور در حالتی قرار بگیرد تا برای نگاه کردن به آن، گردن در وضعیت نامناسبی نباشد؛ همچنین از کار کردن مداوم با کامپیوتر پرهیز کنید.
  • از ایستادن یا نشستنهای طولانی مدت بپرهیزید، زیرا مشکلات ناشی از دیسک گردن را افزایش میدهد.
  • از حمل کردن وسایل سنگین که باعث افزایش فشار به مهرههای کمر و گردن میشود خودداری کنید.
  • استفاده از تلفن همراه در طول روز را کاهش دهید.

با وجود رعایت تمامی نکات، زمانی که میزان درد در ناحیه گردن زیاد شد، حتما به پزشک مراجعه کنید.


حرکات کششی برای دیسک گردن


خرید محصولات پزشکی مفید برای دیسک گردن

اصلاح شیوه زندگی مانند روش خوابیدن تا حد زیادی در کاهش درد و مشکلات دیسک کمر موثر خواهد بود. بدین منظور محصولات پزشکی مختلفی وجود دارند که برای اصلاح الگوی خوابیدن مورد استفاده قرار میگیرند. از جمله این محصولات میتوان به بالش طبی، تشک برقی و ماساژور برقی اشاره نمود که البته ارتفاع بالش برای دیسک گردن و نحوه صحیح گذاشتن بالش زیر سر از اهمیت ویژهای برخوردار است. سایت درمان کالا یک فروشگاه اینترنتی معتبر است که به ارائه این محصولات و دیگر تجهیزات پزشکی میپردازد. با خرید از این فروشگاه، سفارشات خود را با کمترین قیمت در کوتاهترین زمان ممکن درب منزل تحویل گرفته و دیگر نگرانی بابت کیفیت محصولات خریداری شده نخواهید داشت.