شاید دیدن عزیزان بر روی تخت بیمارستان یکی از سخت‌ترین موقعیت‌هایی باشد که هرکسی در زندگی خود با آن روبرو میشود. اما روبرو شدن با کسانی که در این موقعیت قرار گرفته‌اند، شاید کار سخت‌تری باشد؛ حتی اگر یک بار در 10 سال اتفاق بیفتد! با این وجود، کسانی هستند که هر روز با تعداد زیادی از این افراد روبرو میشوند که همان پرستاران هستند.

چه کسانی بیشتر از پرستاران با این موقعیت سخت روبرو میشوند؟ این موقعیت پر از اضطراب، اندوه و آشفتگی چه تاثیری بر زندگی پرستاران دارد؟ چالش‌ها و دشواری‌های پرستاران چه چیزهایی هستند؟

5 دشواری که فقط یک پرستار درک میکند:

1- ساعت کار طولانی:

به دلیل نقش کلیدی پرستاران در بیمارستان و سیستم درمانی، پرستاری عملاً یک شغل 24 ساعته است! پرستاران در شرایط مختلف کاری ناچار به کار کردن در شیفت‌های 12 ساعته پی‌در پی هستند و حتی در زمان 12 ساعت استراحت هم باید کاملا آماده‌باش باشند! در واقع ساعت‌های کاری پرستاران بسیار بیشتر از ساعت‌هایی است که آنها بصورت فیزیکی در بیمارستان حضور دارند.


بیشتر بخوانید:

چرا در طول روز احساس خستگی و خواب آلودگی میکنم؟


ساعت کاری طولانی خستگی، فرسودگی و اضطراب پرستار را افزایش میدهد که بیشتر شدن اشتباهات حین کار و تحمیل هزینه برای پرستار و بیمار را موجب میشود. در چنین شرایطی، کشمکش‌های خانوادگی، رسیدگی به فرزندان و حتی مراقبت‌های لازم برای سلامت شخص پرستار هم ممکن است با مشکل مواجه شود.

2- فیزیکی بودن:

علاوه بر ساعات طولانی شغلی، نکته‌ای که وجود دارد این است که پرستاران بیشتر این ساعات طولانی را بصورت ایستاده سپری میکنند! چیزی که عامل اصلی درد کمر مداوم در بسیاری از پرستاران میباشد.

ماهیت شغل پرستاری به‌گونه‌ای است که گاهی فعالیت‌های سنگین فیزیکی مانند بلند کردن بیمار و جابه‌جا کردن او برای پرستار غیرقابل اجتناب است. به همین دلیل پیشنهاد میشود که با استفاده از ابزار و تجهیزات مکانیکی مانند بالابرهای بیمار، از فعالیت‌های فیزیکی سنگین منجر به آسیب شانه، گردن و مفاصل جلوگیری شود.


3- اضطراب و فرسودگی شغلی:

ساعت‌های طولانی شغلی و خواب کم میتواند بر روح و جسم هر کسی تاثیرگذار باشد. به‌دلیل شیفت‌های شغلی پیاپی، پرستاران معمولا خستگی و فرسودگی شغلی زیادی را تجربه میکنند که به تدریج میتواند موجب افسردگی شود.

البته این کم‌خوابی عامل اصلی اشتباهات شغلی پرستاران نیز هست که گاهی اوقات موجب نارضایتی و ایجاد مشکلات در محیط کار پرستاران میشود و همین مسأله با ایجاد حس عدم کفایت شغلی و کاهش اعتماد به‌نفس پرستار، میتواند عاملی برای استرس و اضطراب بیشتر در محیط شغلی پرستاران شود.

4- برآورده کردن انتظارات بیماران:

واقعیت 1: پرستاران خط مقدم مراقبت از بیماران و گاهی کوتاه‌ترین دیوار هستن...

واقعیت 2: بیماران انتظارات بالایی دارند!

تقریبا همه کسانی که در بیمارستان بستری میشوند تصور میکنند که باید در اولویت اول خدمات بیمارستان قرار بگیرند؛ در حالی‌که با توجه به بودجه و پرسنل محدود بیمارستان، این امر امکان‌پذیر نیست. لذا علی‌رغم اینکه پرستاران با همه توان برای مراقبت بهتر از بیماران تلاش میکنند، بسیاری اوقات قدردانی لازم را از طرف بیماران دریافت نمیکنند

نارضایتی بیماران علاوه بر فشار زیادی که به پرستاران وارد میکند، موجب تضعیف روحیه و ایجاد اضطراب در پرستاران نیز میشود. گاهی وقت‌ها پرستاری شغلی است با زحمت زیاد و قدردانی کم!

5- خطرات محیط کار:

محیط کار پرستاران بطور قابل توجهی از سایر مشاغل خطرناک‌تر و پرریسک‌تر است. علاوه بر کار کردن با وسایل نوک‌تیز مانند سرنگ و...، کار کردن با تجهیزات سنگین بیمارستانی و گاها بسیار گران‌قیمت، هزینه اشتباه در محیط کاری پرستاران را به‌شدت بالا میبرد. علاوه بر موارد بالا، کار کردن در محیط آلوده به انواع میکروب‌ها خود یک ریسک بسیار بزرگ محسوب میشود.

 

نکته قابل توجه اینجاست که پرستاران به‌دلیل مشغله‌های ذهنی فراوانی که در محیط کاری دارند، بسیار بیشتر از سایرین در معرض اشتباهات و خطرات بیمارستان هستند؛ بطوری‌که گاهی خیس بودن کف بیمارستان پرستاران را با حوادث بد منجر به آسیب روبرو میکند.

منابع:

1- www.sfceurope.com

2- www.florence.co.uk

3- www.arbor.edu