راهکار هایی برای درمان چربی موی سر

افراد بسیاری در سراسر جهان با چربی بیش از حد پوست و موی خود درگیر هستند. این مشکل در شرایط خاص مثلا سفر می تواند بسیار آزار دهنده باشد. به همین دلیل متخصصین به دنبال راهکارهایی برای رفع این مشکل هستند.

موی انسان به طور طبیعی خشک، معمولی و یا چرب است. افرادی با موی معمولی مشکل چندانی ندارند ولی متاسفانه خشکی و چربی بیش از اندازه پوست سر مشکلات بسیاری به همراه دارد.

چربی موی سر و علل آن

مقدار روغن تولید شده در پوست سر، با توجه به عادات بهداشتی، سبک زندگی، ژنتیک و نوع مو، متفاوت است.

موهای سالم مقدار مشخصی سبوم یا چربی تولید می کنند تا پوست سر را آبرسانی کرده و از موها محافظت کند. این روغن طبیعی گاهی اوقات ممکن است بیش از اندازه تولید شده و در ریشه مو جمع شود. تجمع چربی در پوست سر موهای شما را نرم می کند ولی در عین حال ممکن است احساس کنید آن ها به شدت کثیف شده اند.

در واقع چربی موجود در موها بخشی از سیستم دفاعی بدن هستند که از پوست سر محافظت می کنند. این روغن گاهی با عرق و سایر آلودگی ها مانند پوسته سر، گرد و خاک مخلوط شده و مو را پوشش می دهند، که اتفاقی کاملا طبیعی و غیر قابل اجتناب است.

رعایت بهداشت و شستشوی منظم موها یک روش عالی برای درمان چربی موی سر است و می تواند روغن های اضافی را به راحتی تمیز کند. اما تعدادی از افراد به صورت ژنتیکی مستعد تجمع چربی بیش از اندازه در پوست سر هستند. این چربی و کثیفی ممکن است در بازه زمانی کمتر از 24 ساعت نیز خود را نشان دهند.

یکی از دلایل عجیب چرب شدن پوست سر، شستشوی زیاد آن است. به عبارت دیگر هر بار که موهای خود را می شویید، سیگنال تولید سبوم بیشتر را به پوست سر خود ارسال می کنید. در صورتی که پوست به صورت مداوم این پیام را دریافت کند، چربی و روغن بیشتری تولید می کند.

گاهی اوقات ورزش شدید، استفاده بیش از حد از محصولات حالت دهنده مو، یا حتی بیرون رفتن در رطوبت یا گرمای زیاد می تواند منجر به تجمع چربی در پوست سر شود.

درمان چربی موی سر

راه های درمان چربی موی سر

روغن جمع شده بر روی موها و پوست سر می تواند بسیار ناخوشایند و آزار دهنده باشد، ولی خوشبختانه امروزه محصولات و روش های متفاوتی برای درمان چربی موی سر وجود دارد که در ادامه با تعدادی از آن ها آشنا می شویم.

درمان خانگی چربی موی سر

از گذشته تا به امروز افراد بسیاری به دنبال کشف روش های ساده خانگی برای کاهش چربی موی سر بوده اند که عبارتند از:

استفاده از روغن های طبیعی: کاهش چربی به کمک روغن های طبیعی شاید کمی عجیب به نظر برسد اما وجود این مواد ضروری حکم معجزه دارد و می تواند با شکستن سبوم و تمیز کردن منافذ پوست سر، چربی آن را به حداقل برساند. موثر ترین روغن های موجود برای این کار عبارت است از روغن نعناع فلفلی و روغن درخت چای. برای دریافت بهترین نتیجه از این روش می توانید بین دو شستشو، یک یا دو قطره روغن رقیق شده بر روی پوست سر بمالید.

استفاده از سرکه سیب: آبکشی موها با سرکه سیب (ACV) یکی دیگر از روش های درمان چربی موی سر است که می تواند با تغییر PH پوست، روغن های اضافی را تجزیه کرده و به خوبی این مشکل را کنترل کند. برای این کار می تواند هر از گاهی چند قاشق چای خوری ACV را با آب مخلوط کرده و بعد از شستشوی کامل به پوست سر بمالید و بعد از چند دقیقه آبکشی کنید.

استفاده از آلوئه ورا: آلوئه ورا سبوم اضافی تولید شده در پوست سر را از بین می برد و موجب افزایش گردش خون در آن می شود. می توانید از چند قطره آلوئه ورا خالص به عنوان یک تمیز کننده و حالت دهنده مو استفاده کنید.

درمان خانگی چربی موی سر

رفع سریع چربی مو

افرادی با موهای چرب همیشه به دنبال پیدا کردن روشی سریع برای رفع این مشکل هستند. چند راه حل سریع و ساده که می تواند چربی موها را به حداقل برساند عبارت است از:

استفاده از شامپو خشک: شامپو خشک محصولی است که بدون نیاز به آبکشی و با جذب روغن، ریشه های مو را مات و خشک می کند. اما استفاده بیش از اندازه از آن ها می تواند منجر به تحریک پوست سر شود.

استفاده از نشاسته ذرت یا پودر بچه: نشاسته ذرت و پودر بچه نیز به نوعی شامپو خشک هستند، که می توانند در درمان چربی موی سر موثر باشند. با این تفاوت که از مواد طبیعی و بی ضرر ساخته شده اند.

استفاده از ورق های جاذب روغن: ورقه های جاذب روغن معمولا برای جذب چربی اضافی از پوست صورت استفاده می شوند. اما اگر در موقعیت خاصی هستید، می توانید از آن ها برای جذب سریع روغن از موهایتان استفاده کنید.

رفع سریع چربی مو

کاهش چربی مو با تغییر سبک زندگی

گاهی اوقات تغییر عادات سبک زندگی می تواند در درمان چربی موی سر تاثیر به سزایی داشته باشد و میزان چربی تولید شده در آن ها را کاهش دهد.

نکاتی که می تواند به کاهش چربی پوست سر کمک کند به شرح زیر است:

  • از شامپو مناسب مثل شامپو بچه یا شامپوهای ملایمی که برای پوست سر حساس فرموله شده است استفاده کنید.
  • به دفعات مناسب موهای خو را بشویید. اگر عادت به شستن هر روز دارید، سعی کنید یک یا دو روز در میان این کار را انجام دهید.
  • از شانه زدن زیاد موها خودداری کنید. زیرا هر بار که موهایتان را برس می زنید، سبوم و عرق پوست سر را به داخل کوتیکول مو می کشید و موجب می شوید پوست روغن بیشتری تولید کند.
  • ابزار صاف کننده مو را کنار بگذارید، زیرا آن ها نیز مانند برس ها روغن را در سراسر کوتیکول پخش کرده و غدد تولید چربی را تحریک می کند.
  • سعی کنید روبالشتی های خود را هفته ای یک بار عوض کنید. در غیر این صورت، هر بار که به رختخواب می روید، موهای خود را در معرض چربی و کثیفی گذشته قرار می دهید.

جمع بندی

همان طور که گفته شد خوشبختانه امروزه روش های بسیاری برای درمان چربی موی سر وجود دارد. تغییر سبک زندگی، رعایت بهداشت، استفاده از شوینده های مناسب، مصرف روغن های طبیعی برای مو مانند روغن درخت چای و ... از جمله راه هایی هستند که می توانند به ما در کنترل این مشکل کمک کنند.

به یاد داشته باشید، بدن با تولید این چربی قصد محافظت از پوست سر شما را دارد و هیچ چیز کثیف یا اشتباهی در مورد تجمع کمی چربی در موهای شما وجود ندارد. اگر نگران تولید بیش از اندازه چربی در پوست سر خود هستید، می توانید با یک متخصص پوست صحبت کرده و برای کنترل این موضوع از او راهنمایی بخواهید.