دم یار چیست

بهترین راه برای کنترل و درمان بیماری‌های تنفسی نظیر آسم، استفاده از داروهای استنشاقی است. این داروها به صورت اسپری در اختیار بیماران قرار می‌گیرد اما گاهی استفاده از این اسپری‌ها به ویژه برای کودکان مشکل خواهد بود. در اسپری‌های تنفسی باید فشردن افشانه را با دم و بازدم هماهنگ کرد. این موضوع سبب شده تا وسیله‌ای به نام دمیار طراحی و تولید شود که با کمک آن، استفاده از داروهای تنفسی آسان‌تر شود. در این مطلب قصد داریم به این سوال پاسخ دهیم که دم یار اطفال چیست و چه کاربردی دارد؟ همچنین اجزای دمیار اطفال و نحوه استفاده از آن را معرفی کنیم؛ پس تا انتها همراه ما باشید. 

دم یار اطفال چیست؟

دم یار یا آسان نفس (spacer) وسیله‌ای از جنس پلاستیک است که برای مصرف داروهای تنفسی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این وسیله سرعت انتقال ذرات داروهای تنفسی یا اسپری را کاهش می‌دهد تا ذرات به طور کامل به ریه‌ها و بخش‌های تحتانی دستگاه تنفس برسد. دم یار برای کودک و بزرگسالان قابل استفاده بوده که یک طرف آن بر روی دهان گرفته و از سمت دیگر اسپری‌های  MDIوارد دستگاه می‌شود.

دم یار اطفال چیستدم یار اطفال چیست

دمیار اطفال برای چیست؟

داروهای استنشاقی اصلی‌ترین روش کنترل بیماری‌های تنفسی هستند، اما نحوه استفاده از اسپری‌های تنفسی اهمیت زیادی دارد، چرا که روش نادرست می‌تواند تاثیر دارو را کاهش دهد. دمیار یکی از بهترین روش‌ها در استفاده از اسپری‌های تنفسی است که موجب تاثیر حداکثری دارو خواهد شد. در حقیقت کاربرد دمیار، مصرف صحیح داروهای تنفسی بوده که استفاده از آن برای کودکان بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد.

اجزای دمیار اطفال

حال که می‌دانید دمیار اطفال برای چیست باید با اجزای دمیار اطفال آشنا شوید. دمیار یک استوانه پلاستیکی شکل است که انتهای آن به اسپری متصل می‌شود. سر دیگر این وسیله قسمت دهانی بوده که داروهای تنفسی از آن بخش، وارد دهان می‌شوند. همچنین دم‌یار دارای ماسکی است که روی صورت قرار گرفته و استفاده ار آن در کودکان موجب انتقال صحیح دارو می‌شود که برای کودکان زیر 5 سال کاربرد دارد. در برخی مدل‌ها، محفظه‌ای نیز وجود دارد که محل نگهداری دارو است تا ذرات اسپری با تنفس‌های بعدی وارد بدن شوند.   

مزایا استفاده از دم یار اطفال

استفاده از دمیار مزایا مختلفی به دنبال دارد که در ادامه به معرفی آن‌ها پرداخته‌ایم:

·      با استفاده از دمیار کودک می‌توان دوز دارو را تنظیم کرد تا میزان مصرف دارو کنترل شده و تاثیرگذاری آن افزایش یابد.

·      این وسیله از طریق تبخیر عامل محرک موجود در افشانه، دارو را به ذرات ریزتری تبدیل کرده و سرعت آن را کاهش می‌دهد تا به طور صحیحی به ریه‌ها برسد.

·      با استفاده از دمیار، به هماهنگی فشردن افشانه و زمان دم و بازدم نیازی ندارید و به همین دلیل استفاده از اسپری‌های تنفسی آسان‌تر خواهد شد.

·      از رسوب ذرات تنفسی دارو در دهان و بخش‌های بالایی دستگاه تنفسی جلوگیری کرده و بدین صورت عوارض احتمالی مصرف دارو کاهش می‌یابد.

نحوه استفاده از دم یار

حال که به خوبی می‌دانیم دم یار اطفال چیست، باید با طریقه مصرف آن نیز آشنا شویم. همانطور که گفتیم دمیار را می‌توان برای کودکان یا بزرگسالان به کار برد. استفاده از این وسیله به دو صورت، با استفاده از ماسک و یا بدون آن انجام می‌شود که در ادامه هر دو روش را آموزش داده‌ایم.

نحوه استفاده از دم یارنحوه استفاده از دم یار

روش استفاده از دمیار بدون ماسک

این روش برای بزرگسالان مورد استفاده قرار می‌گیرد و شامل مراحل زیر است:

·      کلاهک انتهای دستگاه را برداشته و اسپری را وارد دهانه پلاستیکی آن بکنید.

·      دستگاه را محکم نگه دارید و 3 تا 4 بار تکان دهید تا محتویات اسپری آماده استفاده شود.

·      یک بازدم عمیق انجام داده و قسمت دهانی دمیار را در دهان بگذارید، به گونه ای که بالای زبان باشد. سپس دهان خود را دور این قسمت دستگاه قرار داده و ببندید.

·      یک پاف از دارو تنفسی را اسپری کنید و 3 تا 5 ثانیه به طور عمیق نفس بکشید.

·      نفس خود را به مدت 10 ثانیه حبس کرده و به آرامی خارج کنید.

·      برای هر پاف مراحل گفته شده را 3 تا 7 بار تکرار کنید و اگر قرار است از 2 تا چند پاف استفاده کنید، بین هر یک از آن‌ها 30 ثانیه صبر کرده و هر بار مجددا دمیار را تکان دهید.

پس از استفاده از داور، اسپری را از انتهای دمیار جدا کرده و کلاهک انتهای را روی وسیله بگذارید.

روش استفاده از دمیار با ماسک

ماسک دستگاه دمیار موجب می‌شود استفاده از آن برای کودکان زیر 5 سال آسان‌تر شود و مطابق مراحل زیر است:

·      مطابق آنچه گفته شد، اسپری را به انتهای دستگاه متصل کرده و چند بار آن را تکان دهید.

·      ماسک را بر روی صورت بگذارید، به گونه ای که دهان و بینی را به طور کامل پوشش دهد.

·      یک پاف از دارو اسپری کرده و عمیق و آرام نفس بکشید. 

·      برای هر پاف حداقل 6 بار عمل تنفس ذرات دارو را انجام دهید و سپس ماسک را از روی صورت خود بردارید.

·      برای هر پاف دارو، 1 تا 4 بار مراحل تنفس را تکرار کنید و سپس اسپری را جدا کرده و کلاهک را در جای خود قرار دهید.

نکات مهم در استفاده از دمیار

برای استفاده از دمیار تنفسی نکات زیر را مدنظر داشته باشید تا از فواید آن بهره‌مند شوید:

·      پیش از شروع و پس از پایان مصرف دارو با دم‌یار، دهان خود را شسته و آب درون دهان را بیرون بریزید.

·      در زمان استفاده از دمیار، اگر سریع و تند نفس بکشید، ممکن است یک صدای سوت مانندی ایجاد شود که نشان می‌دهد باید نفس‌های خود را آرام‌تر و عمیق‌تر بکنید.

·      دم‌یار یک وسیله کاملا شخصی است و باید تنها توسط یک فرد استفاده شود. 

·      پس از هر 10 تا 15 پاف اسپری، دمیار را تمیز کنید، به این صورت که آن را با آب و مایع ظرف‌شویی بشویید. برای خشک کردن دمیار نیز نباید از دستمال استفاده کرد، بلکه باید آن را در هوای آزاد خشک نمایید.

·      دمیار را در محلی دور از تابش مستقیم خورشید و دسترس کودکان نگهداری کنید.

پیش از استفاده از دم‌یار از تمیز بودن آن اطمینان حاصل کنید و دقت داشته باشید که هیچ گردوغبار یا ذرات خارجی خاصی در آن دیده نشود.

خرید دم یار

در این مطلب به این سوال پاسخ دادیم که دم یار اطفال چیست و همچنین دمیار اطفال برای چیست؟ در ادامه نیز اجزای دمیار اطفال و روش استفاده از آن را بررسی کردیم. دمیار اطفال دارای ماسک تنفسی بوده و بر روی صورت کودک قرار می‌‌گیرد تا استفاده از آن آسان‌تر شود.

برای خرید دمیار اطفال به فروشگاه‌های معتبر مراجعه کنید تا از کیفیت محصول خریداری شده مطمئن باشید. سایت درمان کالا یک فروشگاه اینترنتی معتبر و باسابقه در زمینه فروش تجهیزات پزشکی است. در این فروشگاه انواع دمیار و دیگر کالای پزشکی عرضه شده است و شما می‌توانید آن‌ها را سفارش داده و به آسانی و در مدت زمان کوتاهی درب منزل تحویل بگیرید.