آمبوبگ چیست و چگونه کار می کند؟

اگر به تماشای برنامه های پزشکی یا فیلم هایی که در آن ها وضعیت بیماران، از وارد شدن آن ها به آمبولانس تا بستری شدنشان در بیمارستان به نمایش درآمده است، علاقه دارید؛ به احتمال زیاد کیسه های پلاستیکی را دیده اید که در شرایط اضطراری بر روی دهان آن ها قرار می گیرد. ممکن است از خود پرسیده باشید که آن ها چه کیسه هایی هستند، چگونه از آن ها استفاده می شود و فایده شان چیست. نام آن ها آمبوبگ است؛ کیسه ای که در این مقاله قصد داریم درباه اش توضیحاتی بدهیم و بگوییم در CPR چه نقشی ایفا می کند. امیدواریم خواندن این مقاله شما را در یافتن پاسخ سوال هایتان یاری دهد.

آمبوبگ چیست؟

آمبوبگ

اگر بخواهیم خیلی ساده بیان کنیم، آمبوبگ یک ابزار پزشکی است که زمانی که تنفس یک بیمار برای لحظاتی متوقف می شود یا اینکه بیمار نمی تواند درست نفس بکشد و نیاز به کمک دارد، باعث می شود هوا وارد ریه بیمار شود و دیگر مشکلی از این جهت نداشته باشد. این ابزار، بخشی جدا نشدنی و ضروری از جعبه کمک های اولیه به شمار می رود.

به طور معمول از آمبوبگ فقط پزشکان متخصص و آموزش دیده استفاده می کنند؛ اما اگر شرایط اضطراری ای پیش آید، افراد عادی ای که در این زمینه آموزش هایی دیده اند هم می توانند از آن برای نگه داشتن هوا داخل ریه های بیمار و نجات جان او بهره ببرند.

آمبو مخفف چه کلماتی است؟

شاید برایتان جالب باشد که بدانید آمبو در حقیقت چه کلماتی را شامل می شده و اکنون به این صورت درآمده است. آمبو (Ambu) در اصل مخفف کلمات Artificial Manual Breathing Unit است؛ به معنای واحد تنفس دستی مصنوعی. به این دلیل به صورت آمبوبگ مصطلح شده که کیف اصلی آن را شرکتی به نام Testa Laboratory برای نخستین بار ساخته و این شرکت، بعد ها در دهه 80 نام خود را به آمبو تغییر داده است.

چگونه می توان با آمبوبگ، CPR انجام داد؟

آمبوبگ

پس از اینکه با این ابزار پزشکی تا حدودی آشنا شدید، بهتر است نحوه نجات دادن بیمار با آن را نیز بیاموزید.

قدم اول برای انجام این کار این است که ابتدا ببینید کار دیگری نمی توان انجام داد تا بیمار بتواند مجددا نفس بکشد. اگر راهی نیافتید از آمبوبگ استفاده کنید. سپس اطمینان حاصل کنید که مخاط یا جسمی خارجی یا حتی زبان خود بیمار، مجرای تنفسی اش را مسدود نکرده باشد. در مرحله بعد سرِ بیمار را به عقب خم کنید تا بینی او در بالا قرار بگیرد. برای این کار می توانید حوله یا بالشتی را در زیر گردن یا شانه های او بگذارید.

مطمئن شوید که آمبوبگ کاملا پلمپ شده و به طور درست و مناسب به لوله اکسیژن وصل شده باشد. لوله نیز باید به رگلاتوری که بر روی مخزن قرار دارد، متصل شود. ماسک را کامل روی دهان و بینی بیمار بگذارید. اگر این کار به درستی انجام نگیرد، هوا از ماسک خارج می شود، به ریه ها نمی رسد و کل کار بیهوده خواهد بود. اکنون می توانید کار تهویه را شروع کنید. آمبوبگ را به میزانی فشار دهید که قفسه سینه بیمار مانند مواقعی که به طور طبیعی تنفس می کند، بالا بیاید. برای کودکان هر 2 تا 3 ثانیه یک بار و برای بزرگسالان هر 5 تا 6 ثانیه یک بار این کار را انجام دهید.

نحوه عملکرد آمبوبگ چگونه است؟

نحوه عملکرد آمبوبگ

زمانی که یک امدادگر، آمبوبگ را فشار می دهد، گاز از راه یک شیر یک طرفه هدایت می شود. پس از آن، ماسک، موجب می شود که گاز به نای، برونش و ریه های بیمار منتقل شود. برای برگرداندن نفس بیمار و نجات جان او باید بین 500 تا 800 میلی لیتر هوا به وسیله آمبوبگ برسد. در صورتی که لوله ها اکسیژن مورد نیاز را به بیمار برسانند و قفسه سینه او با هر بار تنفس، بالا بیاید؛ مشخص می شود که ریه بیمار به میزان لازم هوا دریافت می کند. در این حالت، رسیدن مقدار 400 تا 600 میلی لیتر هوا کافی به نظر می رسد.

در نظر گرفتن این نکته بسیار حائز اهمیت است؛ زیرا اگر هوا به مقدار اضافه وارد ریه های بیمار شود، ریه ها باد می کنند و به آن ها فشار می آید. علاوه بر این، ممکن است این هوای اضافه وارد معده بیمار شود و آن را منبسط کند که در ادامه، استفراغ بیمار را در پی دارد. در این میان، مهارت امدادگر برای پیشگیری از چنین وقایعی، اهمیت زیادی دارد.

معرفی محصول

اکنون به بررسی دو مورد از پرکاربرد ترین آمبوبگ هایی که در صنعت پزشکی یافت می شود، می پردازیم:

  • آمبوبگ سیلیکونی بسمد

آمبوبگ سیلیکونی بسمد

قابلیت اتوکلاوِ آمبوبگ سیلیکونی بسمد تا دمای 121 درجه سانتی گراد است. یکی از خصوصیات این دستگاه این است که سوپاپ اطمینان دارد و از این طریق از وارد شدن هوای بیش از حد به ریه بیمار جلوگیری می کند. کشور سازنده آن تایوان است، تا یک سال گارانتی دارد و در سه سایز نوزاد، اطفال و بزرگسال در دسترس است. برای این آمبوبگ، ظاهری شفاف در نظر گرفته شده تا ایمن تر باشد و بر روی آن درجاتی تعبیه شده است.

  • آمبوبگ سیلیکونی نوزاد آمبو

آمبوبگ سیلیکونی نوزاد آمبو

یکی از خصوصیات متفاوت آمبوبگ سیلیکونی نوزاد آمبو این است که قابلیت اتوکلاو و استریل سازی دارد و از مواد سیلیکونی و قابل بازگشت درست شده است. همه استاندارد ها در ساخت آن رعایت شده است و مرغوبیت سیلیکون، از ویژگی های بارزش محسوب می شود. ساخت کشور دانمارک است و بار ها قابلیت اتوکلاو دارد.

نتیجه گیری

همانطور که می دانید در علم پزشکی، CPR جایگاه ویژه ای دارد. یکی از دستگاه هایی که برای نجات بیماران از مرگ در این فرآیند کاربرد فراوان دارد، آمبوبگ است. این وسیله در CPR بیماران نقش پر رنگی را بازی می کند. ما در این مقاله در درجه اول در رابطه با این ابزار پزشکی کارآمد توضیحاتی بیان کردیم؛ سپس توضیح دادیم که نحوه استفاده از آن به چه صورت است و از چه طریقی موجب می شود که بیمار دوباره بتواند نفس بکشد.