انواع لارنگوسکوپ

پزشکان برای معاینه اندام‌های داخلی از وسایل مختلفی استفاده می‌کنند که امکان بررسی دقیق وجود بیماری فراهم شود. یکی از وسایل پزشکی که برای معاینه حنجره و نای استفاده می‌شود، لارنگوسکوپ نام دارد. عمل استفاده از این وسیله را لارنگوسکوپی (Laryngoscopy) می‌گویند. در روش لارنگوسکوپی مستقیم، پزشک لارنگوسکوپ را وارد دهان بیمار می‌کند تا بتواند حنجره را معاینه کند. در این مطلب قصد داریم تا به این سوال پاسخ دهیم که لارنگوسکوپ چیست و در ادامه انواع لارنگوسکوپ و شیوه استفاده از آن را معرفی کنیم؛ پس تا انتها همراه ما باشید. 

اما لارنگوسکوپ چیست؟ لارنگوسکوپ (Laryngoscope) وسیله‌ای است که با استفاده از آن می‌توان حنجره، نای و تارهای صوتی را مشاهده کرد. از این وسیله برای انجام معاینات و جراحی‌های حنجره استفاده می‌شود. به این وسیله در فارسی حنجره بین هم می‌گویند، اما اصلاح انگلیسی آن از دو بخش Larynx به معنای حنجره و Scope به معنای نمایش ایجاد شده است. 

اولین نمونه لارنگوسکوپ توسط فردی به نام مانوئل گارسیا اختراع شد. این نمونه اولیه دارای دو آینه بود و از خورشید به عنوان منبع نور استفاده می‌کرد. در ادامه این وسیله پیشرفت کرد تا به نمونه‌های امروزی رسیدیم. امروزه لارنگوسکوپ انواع مختلفی داشته و توسط پزشکان و متخصصان بیهوشی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کاربرد لارنگوسکوپ

لارنگوسکوپی با چهار دلیل کلی انجام می‌شود که از جمله کاربردهای لارنگوسکوپ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

کنترل مشکلات گلو یا صدا

این روش نوعی معاینه گلو است که می‌تواند برای بررسی مشکلاتی همچون گلودرد، احساس وجود جسم خارجی در گلو، مشکلات تنفسی و غیره انجام شود. در چنین شرایطی پزشک انجام لارنگوسکوپی را تجویز می‌کند که این معاینه می‌تواند دلیل وجود مشکلات گلو و صدا را مشخص نماید.

انجام لوله‌گذاری یا انتوباسیون

عمل لوله‌گذاری که با نام انتوباسیون هم شناخته می‌شود، باز کردن مسیر هوایی بیمار به صورت مکانیکی است. برای انجام این عمل از لارنگوسکوپ استفاده می‌کنند، چرا که نمی‌توان به صورت معمولی در داخل نای لوله‌گذاری کرد. در واقع لارنگوسکوپ این امکان را فراهم می‌کند تا لوله‌گذاری به درستی انجام شود.

انجام بیوپسی از نواحی مشکوک

گاهی اوقات بررسی احتمال بیماری‌ها، با معاینه ساده و دیدن تصویر حنجره و تارهای صوتی امکان‌پذیر نخواهد بود. در این شرایط از لارنگوسکوپ برای نمونه‌برداری استفاده می‌شود. در برای این کار از یک وسیله پزشکی استفاده می‌شود که همچون گیره عمل کرده و نمونه بیوپسی را برداشت می‌کند.

درمان برخی از مشکلات صوتی

علاوه بر کاربردهای گفته شد، در برخی مواقع از لارنگوسکوپ در فرایند درمان بیماری‌ها و مشکلات صوتی نیز استفاده می‌شود. مثلا در یک روش ‌با اتصال یک لیزر به انتهای لارنگوسکوپ از آن برای سوزاندن تومورهای کوچک استفاده می‌کنند. همچنین با این وسیله می‌توان این تومورها را جدا و حذف کرد.

انواع لارنگوسکوپ

همانطور که گفتیم این وسیله نمونه‌های مختلفی دارد. دسته‌بندی انواع لارنگوسکوپ بر اساس دو ویژگی آن‌ها یعنی منبع نوررسانی و نوع تیغه تقسیم‌بندی می‌شود. 

انواع لارنگوسکوپ بر اساس نوررسانی

این وسیله بر اساس منبع نور دارای دو نوع مختلف است:

·        لارنگوسکوپ لامپی: در این مدل منبع نوری لامپی است که بر روی تیغه لارنگوسکوپ قرار می‌گیرد.

·        لارنگوسکوپ فیبر نوری: در این نوع، لامپ روی هندل لارنگوسکوپ قرار دارد و نور توسط فیبرهای نوری به سر تیغه منتقل می‌شوند. 

لارنگوسکوپ‌های فیبرنوری انتخاب بهتری هستند، چرا که سر لارنگوسکوپ را می‌توان اتوکلاو کرد و همچنین شدت تمرکز نور بهتر خواهد بود.

انواع لارنگوسکوپ بر اساس تیغه

این وسیله بر اساس شکل و اندازه تیغه نیز در انواع مختلفی تولید می‌شود.

·        لارنگوسکوپ میلر: از این نوع لارنگوسکوپ برای اطفال استفاده می‌کنند که سه تیغه مختلف با شماره‌های (00)، (0) و (1) دارد.

·        لارنگوسکوپ مکینتاش: این وسیله دارای 5 تیغه از شماره (1) تا (5) است که حالت خمیده‌ای دارد و برای خانم‌ها و آقایان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

·        لارنگوسکوپ مک کوی: از این مدل لارنگوسکوپ برای لوله‌گذاری‌های دشوار استفاده شده و دارای دو تیغه با شماره (2) و (3) است. 

نحوه استفاده از لارنگوسکوپ

حالت بیمار در هنگام استفاده از لارنگوسکوپ ممکن است به صورت دراز کشیده و یا نشسته باشد که به هدف لارنگوسکوپی بستگی دارد. ابتدا در قسمت دهان، بینی یا گلوی بیمار اسپری بی‌حسی می‌زنند تا دردی را احساس نکند. تیغه موردنظر دستگاه را به دسته آن وصل کرده و لارنگوسکوپ را آماده می‌کنند. 

در مرحله بعد لارنگوسکوپ را به آرامی و با دقت وارد دهان بیمار کرده و تیغه را به صورتی تنظیم می‌کنند که بخش موردنظر حنجره یا گلو دیده شود. حالا پزشک به انجام هدف خود از لارنگوسکوپی می‌پردازد که می‌تواند بررسی و معاینه بیمار یا لوله‌گذاری باشد. 

نکات مهم در استفاده از لارنگوسکوپ

پیش از انجام لارنگوسکوپی یا پس از آن رعایت برخی نکات توسط پزشک توصیه شده و اهمیت زیادی دارد.

·        قبل از انجام لارنگوسکوپی سوابق پزشکی خود و داروهایی که استفاده می‌کنید را به پزشک اطلاع دهید. 

·        معمولا چند ساعت پیش از لارنگوسکوپی نباید خوراکی یا نوشیدنی مصرف کنید.

·        چند ساعت بعد از عمل، بیمار تحت مراقبت‌های پزشکی قرار می‌گیرد.

·        تا زمانی که تاثیر داروهایی بی‌حسی پس از لارنگوسکوپی از بین نرفته است، از خوردن و آشامیدن اجتناب کنید.

·        تا مدتی پس از لارنگوسکوپی عوارضی مانند سرفه، گلودرد و یا تغییر صدا طبیعی است.

·        لارنگوسکوپی ممکن است به صورت سرپایی انجام شده و یا اینکه نیاز به بی‌هوشی داشته باشد.

خرید لارنگوسکوپ

در این مطلب به این سوال پاسخ دادیم که لارنگوسکوپ چیست؟ همچنین انواع لارنگوسکوپ و نحوه کار با آن را توضیح دادیم. این وسیله توسط برندهای مختلفی تولید و روانه بازار شده است. قیمت لارنگوسکوپ با توجه به نوع آن و همچنین برند تولیدکننده محصول متفاوت خواهد بود.

برای خرید لارنگوسکوپ تنها باید به فروشگاه‌های معتبر مراجعه کرد تا از کیفیت محصول خریداری شده مطمئن بود. سایت درمان کالا یک فروشگاه اینترنتی معتبر در زمینه فروش تجهیزات پزشکی است که در این عرصه سابقه‌ای طولانی مدت دارد. انواع لارنگوسکوپ در این فروشگاه عرضه شده‌اند که می‌توان آن‌ها را به آسانی سفارش داده و در محل آدرس موردنظر تحویل گرفت.