چسب تیپ کینزیو

ممکن است شما نیز تاکنون چسب‌های رنگی که بر روی عضلات پا، دست یا شانه ورزشکاران قرار گرفته را دیده باشید و این سوال در ذهن شما شکل گیرد که این چسب‌ها چیست و چه فوایدی دارد؟ این چسب‌های رنگی، چسب تیپ کینزیو نام دارد که برای کاهش درد، محافظت از عضلات و اهداف دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرند. در این مطلب قصد داریم تا به این سوال پاسخ دهیم که چسب تیپ کینزیو چیست و چه کاربردی دارد؟ همچنین نحوه استفاده از چسب کینزیو تیپ را آموزش دهیم؛ پس تا انتها همراه ما باشید. 

چسب تیپ کینزیو چیست؟

چسب کینزیو تیپ در واقع نوار پارچه‌ای همراه با چسب اکرلیک است که بر روی سطح پوست قرار می‌گیرد. این چسب فاقد لاتکس و ضد حساسیت است. توان کشسانی چسب تیپ کینزیو بسیار بالا بوده و حتی تا 130 درصد هم کشیده می‌شود. چسب کینزیو که با نام چسب عضله هم معروف است، از عضلات بدن، رباط‌ها و تاندون‌ها در نواحی مختلف محافظت کرده و می‌تواند دردهای عضلانی را کاهش دهد. این چسب‌ها مقاومت بالایی داشته و تا 3 روز حتی پس از دوش گرفتن نیز بر روی پوست باقی می‌مانند.

کاربرد چسب تیپ کینزیو

اما کاربرد چسب تیپ کینزیو چیست و چرا از آن استفاده می کنند؟ این چسب بیشتر مورد استفاده ورزشکاران و افرادی قرار می‌گیرد که فعالیت‌های عضلانی سنگین انجام می‌دهند. از کاربردهای چسب کینزیو تیپ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

·      از مفاصل و عضلات بدن محافظت کرده و توانایی حرکتی فرد را بهبود می‌بخشد.

·      یک روش درمانی کمکی برای افرادی است که دچار آسیب‌دیدگی‌های عضلانی شده‌اند.

·      وضعیت قرارگیری عضلات را اصلاح می‌کند و مناسب کسانی است که دچار ضعف‌های عضلانی هستند.

دردهای ناشی از کشیدگی، رگ به رگ شدگی و دیگر مشکلات عضلانی را تسکین می‌دهد.

کاربرد چسب تیپ کینزیوکاربرد چسب تیپ کینزیو

چسب کینزیو تیپ چگونه عمل می‌کند؟

حال که پاسخ این سوال را می دانید که چسب تیپ کینزیو چیست، احتمالا دوست دارید تا با نحوه عملکرد آن آشنا شوید. استفاده از چسب تیپ کینزیو باعث می‌شود تا بین لایه بیرونی پوست، لایه میانی و عضلات فاصله‌ای ایجاد شود که این فاصله فشار وارد شده به سیستم لنفوی را کاهش داده و گردش مایع لنف را بهبود می‌بخشد. پس از بهبود گردش مایع لنف و گردش خون در بافت آسیب دیده، سرعت ترمیم آن افزایش خواهد یافت. 

همانطور گه گفته شد، یکی از فواید این چسب کاهش درد و گرفتگی‌های عضلانی است. استفاده از چسب کینزیو، فشار وارده بر عضلات را کاهش می‌دهد. در نتیجه تحریک سلول‌های عصبی کمتر شده و سیگنال‌های درد ارسالی از عضله به مغز کاهش می‌یابد که نتیجه آن از بین رفتن احساس درد و ناراحتی است.

نحوه استفاده از چسب تیپ کینزیو

پس از آشنایی با چسب تیپ کینزیو، باید نحوه استفاده از آن را آموزش ببینید تا در مواقع مورد نیاز بتوانید آن را مورد استفاده قرار دهید.

1)    اگر برای اولین بار است که از چسب تیپ کینزیو استفاده می‌کنید، بخش کوچکی از آن را برش زده و به مدت 24 ساعت روی قسمتی از بدن مانند شانه قرار دهید تا از عدم حساسیت به آن مطمئن شوید.

2)    اگر منطقه مورد نظر شما برای استفاده از چسب عضله، دارای موهای زائد زیادی است، آن را شیو کنید تا چسب به خوبی روی پوست قرار گرفته و جدا کردن آن نیز با درد همراه نباشد.

3)    دقت داشته باشید که سطح پوست فاقد زخم‌های باز باشد. سپس به حمام رفته و بدن را با آب و صابون بشویید تا کلیه آلودگی‌ها حذف شود.

4)    پس از شستن سطح پوست، آن را کاملا خشک کنید و اگر بعد از ورزش قصد استفاده از چسب را دارید، ابتدا عرق بدن را خشک نمایید.

5)    به مقدار کافی چسب را ببرید و مفصل مورد نظر بدن را خم کنید. چسب را در سطح 5 سانتی‌متر بالاتر از سطح مورد نظر از پوست قرار دهید و آن را کشیده و روی پوست بچسبانید. 

چسب را به شیوه مناسب بر روی پوست بچسبانید و یک ساعت پس از آن‌ فعالیت‌های بدنی سنگین مانند ورزش نکنید تا با عرق کردن، چسب شل نشود.

شکل‌های مختلف چسباندن چسب کینزیو تیپ

با توجه به اینکه از چسب کینزیو تیپ برای کدام قسمت از پوست بدن استفاده می‌کنید و هدف شما از به کار بردن این محصول چیست، شکل چسباندن آن متفاوت خواهد بود که البته باید توسط فیزیوتراپ مشخص شود. پس برای تعیین مدل چسباندن چسب عضله با پزشک یا فیزیوتراپ خود مشورت کنید. اما چند روش کلی برای استفاده از چسب کینزیو وجود دارد. ابتدا توجه داشته باشید که اگر برای کاهش درد از چسب عضله استفاده می‌کنید، باید آن را 15 تا 25 درصد بکشید و میزان کشیدگی چسب برای بهبود عملکرد عضله نیز باید 15 تا 50 درصد باشد.

·      فرم Y: این شکل استفاده از چسب موجب حرکات آسان‌تر عضله می‌شود و باید دورتادور عضله را پوشش دهد به گونه‌ای که حرف Y الفبای انگلیسی ایجاد شود.

·      فرم X: این حالت از تغییرات ناگهانی عضله در هنگام حرکت جلوگیری می‌کند و به صورت یک علامت ضرب یا حرف X روی عضله قرار می‌گیرد.

·      حرف I: برای رباط یا عضلات آسیب دیده از این نوع قرار دادن چسب استفاده می‌کنند که حرف I ایجاد شده و به بهبود آسیب‌دیدگی کمک می‌کند.

جدا کردن چسب تیپ کینزیو

چسب عضلات معمولا پس از 3 روز چسبندگی خود را از دست داده و باید آن را جدا کرد. برای آنکه بتوانید چسب را به آسانی جدا کنید، محل آن را با روغن‌های گیاهی یا روغن بچه چرب کنید. پس از ده دقیقه می‌توانید چسب تیپ کینزیو را به آسانی جدا کنید. در صورتی که در زمان استفاده از چسب عضلات سطح پوست شما دارای موهای زائد باشد، ممکن است جدا کردن آن کمی دردناک شود.

جدا کردن چسب تیپ کینزیوجدا کردن چسب تیپ کینزیو

منع استفاده از چسب تیپ کینزیو

با وجود آنکه استفاده از چسب عضلات فواید مختلفی را به دنبال دارد، اما در برخی موارد نباید از این چسب استفاده کرد:

·      استفاده از چسب کینزیو تیپ، در افرادی که پس از مصرف آن دچار حساسیت می‌شوند، ممنوع است.

·      اگر به مشکلات پوستی مانند اگزما و پسوریازیس مبتلا هستید، باید از مصرف چسب عضله اجتناب کنید.

·      در محل زخم‌های باز و جراحات پوستی نمی‌توان از چست کینزیو تیپ استفاده کرد.

·      افراد مبتلا به ترومبوز وریدی عمقی (DVT) باید از چسب تیپ کینزیو دوری کنند. 

خرید چسب کینزیو تیپ

در این مطلب به این سوال پاسخ دادیم که چسب تیپ کینزیو چیست و نحوه استفاده از چسب تیپ کینزیو را آموزش دادیم. همانطور که گفته شد، برای کمک به درمان آسیب‌های عضلانی و کاهش درد ناشی از گرفتگی عضلات می‌توانید از اثرات چشب تیپ کینزیو بهره‌مند شوید. 

این چسب را می‌توانید از فروشگاه‌های تجهیزات پزشکی تهیه کنید. پیش از خرید ابتدا از اعتبار فروشگاه اطمینان حاصل کرده تا بتوانید چسب کینزیو تیپ را با کیفیت اصلی خریداری نمایید. سایت درمان کالا یک فروشگاه اینترنتی معتبر و باسابقه در زمینه فروش تجهیزات پزشکی است. با خرید از درمان کالا می‌توانید بهترین محصولات را سفارش داده و در مدت زمان کوتاهی درب منزل تحویل بگیرید.