معرفی بیماری زگیل تناسلی

بیماری‌های مقاربتی تنوع زیادی دارند که یکی از این بیماری‌های عفونی، زگیل تناسلی است. همانطور که از نام آن مشخص است، زگیل تناسلی در ناحیه دستگاه تناسلی بروز می‌کند. این بیماری هر دو جنس آقایان و خانم‌ها را درگیر خواهد کرد. نحوه انتقال زگیل تناسلی از طریق پوست است، به همین دلیل به وسیله رابطه جنسی و یا استفاده از لیف و سنگ پا فرد آلوده منتقل می‌شود. 

در این مطلب قصد داریم به این سوال پاسخ دهیم که زگیل تناسلی چیست و یکی از روش‌های کمک‌کننده برای درمان بیماری، یعنی قطره اسید سالیسیلیک را معرفی کرده و نحوه استفاده از قطره زگیل را آموزش دهیم؛ پس تا انتها همراه ما باشید.

زگیل تناسلی چیست؟

زگیل تناسلی بیماری است که به صورت زائده‌های گوشتی کوچک در ناحیه تناسلی و مقعد خانم‌ها و آقایان بروز می‌کند. این بیماری نوعی عفونت ویروسی است که در اثر ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می‌شود. زگیل تناسلی از طریق رابطه جنسی منتقل می‌شود و نباید شیوع آن را نادیده گرفت. بر طبق برآوردها از هر 100 نفر حداقل 1 نفر به زگیل تناسلی مبتلا است. این بیماری با احساس درد و ناراحتی و یا حتی خونریزی زگیل‌ها همراه بوده و مشکلات متعددی را ایجاد می‌کند. برخی از انواع ویروس‌های HPV تنها موجب بروز زگیل تناسلی می‌شوند اما برخی دیگر از آن‌ها بدخیم بوده و عامل ایجاد سرطان هستند.

علائم زگیل تناسلی

نکته مهم درباره این بیماری این است که ویروس پاپیلومای انسانی در برخی افراد با علائم زگیل همراه نیست. یعنی از زمان ابتلا به ویروس تا بروز علائم ممکن است چند هفته زمان ببرد، اما در تمام این مدت فرد ناقل بیماری بوده و می‌تواند افراد دیگر را مبتلا کند. به همین دلیل همواره توصیه می‌شود از روابط جنسی غیر ایمن پرهیز کنید.

علائم زگیل تناسلی همان زائده‌های گوشتی است که اندازه آن‌ها 5 میلی‌متر یا کمتر خواهد بود. زگیل‌های تناسلی می‌توانند با درد، قرمزی و سوزش همراه شده و یا در ادامه خونریزی کنند. محل زگیل در خانم‌ها دیواره واژن، بخش بیرونی دستگاه تناسلی، دهانه رحم، کانال مقعد و اطراف آن است. در آقایان نیز این زگیل‌ها در بیضه‌ها، ساقه و نوک آلت تناسلی و مقعد بروز می‌کنند. البته در پی رابطه دهانی، ویروس به دهان سرایت کرده و زگیل‌ها در گلو یا دهان نیز دیده می‌شوند. 

علائم زگیل تناسلیعلائم زگیل تناسلی

تشخیص زگیل تناسلی

تشخیص زگیل تناسلی و خوش‌خیم یا بدخیم بودن آن توسط پزشک انجام می‌شود. در اولین قدم پزشک از بیمار سوالاتی را می‌پرسد؛ مثلا اینکه آیا اخیرا رابطه جنسی کنترل نشده‌ای داشته است یا خیر. از جمله روش‌های تشخیص زگیل تناسلی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

·      معاینه زائده‌های گوشتی یا زگیل‌ها

·      انجام تست پاپ اسمیر در خانم‌ها

·      تست HPV

درمان زگیل تناسلی

متاسفانه زگیل تناسلی درمان قطعی ندارد، زیرا نمی‌توان ویروس را از بین برد. با این وجود روش‌های درمانی مختلف توسط پزشک تجویز می‌شود که مانع از گسترش زگیل‌ها شده و خارش، سوزش یا درد ناشی از آن‌ها را تسکین می‌دهد. 

·      دارودرمانی: در این روش داروهای موضعی در محل زگیل‌های استعمال می‌شوند که از جمله این داروها می‌توان به ایمی‌کیمود، تری کلرواستیک اسید، سینکاتچینز، قطره اسید سالیسیلیک و غیره اشاره کرد.

·      عمل جراحی: اگر دارودرمانی موثر نباشد، پزشک انجام عمل جراحی را برای برداشتن زگیل‌ها توصیه می‌کند. این عمل جراحی می‌تواند به صورت سرپایی، با لیزر و یا الکتروکوتر انجام شود.

در ادامه درباره استفاده از قطره اسید سالیسیلیک برای درمان زگیل تناسلی توضیحات بیشتری را ارائه می‌دهیم. 

اسید سالیسیلیک و زگیل تناسلی

طبق مطالعات، اسید سالیسیلیک می‌تواند در حذف و از بین بردن زگیل‌های تناسلی مفید باشد. این ماده ابتدا سطح زگیل را از بین می‌برد و در ادامه در پی استفاده مداوم می‌تواند زگیل را از سطح پوست حذف کند. برای درمان زگیل تناسلی معمولا از اسید سالیسیلیک 17 درصد استفاده می‌کنند. با توجه به اینکه این ماده عوارض جانبی خاص و شدیدی ندارد، یکی از روش‌های نسبتا ایمن برای استفاده در روند درمان زگیل‌ها است.

اسید سالیسیلیک و زگیل تناسلیاسید سالیسیلیک و زگیل تناسلی

نحوه استفاده از اسید سالیسیلیک برای زگیل تناسلی

شما می‌توانید از قطره اسید سالیسیلیک برای حذف زگیل‌های تناسلی استفاده کنید. نحوه استفاده از قطره زگیل شامل مراحل زیر است.

·      ابتدا به حمام بروید تا پوست نرم و لطیف شود. 

·      سطح زگیل را با یک لیف لایه‌بردار بشویید تا سلول‌های و بافت‌های مرده روی زگیل جدا شوند.

·      پس از حمام پوست و قسمت زگیل را کاملا خشک کنید. 

·      برای آنکه محلول با پوست سالم برخورد نکند، پوست اطراف زگیل را با کمی وازلین چرب کنید.

·      قطره اسید سالیسیلیک را روی کل زگیل بزیرید اما دقت داشته باشید که قطره چکان به زگیل برخورد نکند.

·      مراحل استفاده از قطره را به صورت روزانه تکرار کنید تا زگیل از بین برود.

نکات مهم در نحوه استفاده از قطره زگیل اسید سالیسیلیک

اگر قصد دارید به تجویز پزشک از اسید سالیسیلیک برای حذف زگیل‌های تناسلی استفاده کنید، نکات زیر را در نحوه استفاده از قطره زگیل مدنظر قرار دهید.

·      این قطره تنها در از بین بردن زگیل‌ها موثر است و نمی‌تواند ویروس HPV را نابود کند.

·      برای اولین باد اسید سالیسیلیک را تنها برای 1 یا 2 زگیل استفاده کنید تا از عوارض احتمالی آن مطلع شوید.

·      این روش تنها برای زگیل‌های کوچکتر از 5 سانتی‌متر کاربرد دارد و برای زگیل‌های بزرگ اثری نخواهد داشت.

·      از قطره اسید سالیسیلیک برای لبه‌های واژن و مقعد استفاده نکنید.

·      قرمزی و تورم پس از استفاده از قطره طبیعی است اما در صورت بروز خونریزی و تاول به پزشک مراجعه کنید.

·      استفاده از اسید سالیسیلیک برای افرادی که مبتلا به قندخون هستند، توصیه نمی‌شود.

·      قطره را دور از دسترس اطفال نگهداری کنید، زیرا بلعیدن آن خطرناک بوده و موجب مسمویت می‌شود.

پیشگیری از زگیل تناسلی

با توجه به اینکه برای زگیل تناسلی درمان قطعی وجود ندارد، بهترین راه پیشگیری از ابتلا به بیماری است. با رعایت نکات زیر می‌توان احتمال ابتلا به زگیل تناسلی را کاهش داد.

·      روابط جنسی خود را کنترل کنید و از برقراری رابطه با افراد مختلف بپرهیزید. 

·      در هنگام رابطه جنسی از کاندوم استفاده کنید، البته کاندوم ایمنی 100 درصد ایجاد نمی‌کند.

·      از سلامت پارتنر جنسی خود و عدم ابتلا او به زگیل تناسلی مطمئن شوید.

·      تزریق واکسن HPV (گارداسیل 9) می‌تواند احتمال ابتلا به زگیل تناسلی را تا حدود زیادی کاهش دهد.

توجه داشته باشید که عدم وجود زائده‌های گوشتی به معنای عدم ابتلا به ویروس نیست، چرا که ممکن است فرد به ویروس مبتلا شده اما هنوز علائم بیماری ظهور نکرده باشند.

پیشگیری از زگیل تناسلیپیشگیری از زگیل تناسلی

قطره اسید سالیسیلیک روشی آسان برای کمک به درمان زگیل تناسلی

در این مطلب ابتدا به معرفی بیماری زگیل تناسلی پرداختیم و در ادامه قطره اسید سالیسیلیک را برای درمان زگیل معرفی کردیم؛ در نهایت نیز نحوه استفاده از قطره زگیل را آموزش دادیم. همانطور که گفته شد رهایی از ویروس HPV ممکن نیست و به همین دلیل باید با توجه به نکات ایمنی در انجام رابطه جنسی، از ابتلا به زگیل تناسلی پیشگیری کرد. 

برای خرید قطره اسید سالیسیلیک باید به داروخانه‌ها و فروشگاه‌های کالای پزشکی معتبر مراجعه کرد تا از کیفیت آن مطمئن بود. سایت درمان کالا یک فروشگاه اینترنتی معتبر و باسابقه در زمینه خرید تجهیزات پزشکی است. انواع محصولات پزشکی از برترین برندها و با قیمت مناسب در این فروشگاه عرضه شده‌اند. شما می‌توانید محصول مورد نظر خود را سفارش داده و آن را درب منزل تحویل بگیرید.