برای انتخاب بالش طبی باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

اصولا انتخاب نوع بالش و میزان راحتی آن مسالهای کاملاً شخصی است. به همین دلیل در حالی که انتخاب بعضی از افراد هنوز بالشهای سنتی است؛ دیگران ترجیح میدهند یک بالش ارتوپدی خریداری کنند.

مهمترین نکتهای که در انتخاب بالش طبی یا همان ارتوپدی باید به آن توجه کنید این است که بهتر است از جنس مموری فوم باشد. چرا که در این صورت میتواند با جذب گرمای بدن در حین خواب، فرمی متناسب با وضعیت سر و گردن بگیرد و راحتی و پشتیبانی لازم را برای سر و گردن ایجاد کند. در ادامه این مطلب به دیگر ویژگیهای یک بالش استاندارد که باید پیش از خرید به آنها توجه کنید اشاره خواهیم کرد.

ویژگیهای یک بالش استاندارد

در انتخاب بالش طبی مناسب علاوه بر شکل ظاهری، باید به وزن، اندازه، جنس روکش و حتی ترکیبات داخل بالش هم توجه کنیم.

1- ترکیبات داخل بالش

معمولا بالشهای پشمی ضدحساسیت و در برابر کپک و گرد و غبار غیر قابل نفوذ هستند. تعریق بدن را جذب میکنند و متناسب با دمای محیط، دمای بدن را متعادل میکنند. محکم هستند و طول عمر بالایی دارند. بالشهای پنبهای از بسیاری جهات شبیه بالشهای پشمی هستند و معمولا برای افرادی که آلرژی مزمن دارند بهترین گزینه میباشند. بالشهای لاتکس در عین راحتی زیادی که دارند، معمولا محکمتر از این دو نوع هستند و در هر موقعیتی از بدن، شکل خود را حفظ میکنند. اغلب بالشهای کانتور که برای پشتیبانی بیشتر سر و گردن یا محدود کردن حرکت در هنگام خواب طراحی شدهاند، از این نوع هستند. جدیدا نیز بالشهای مموری فوم محبوبیت فوقالعادهای پیدا کردهاند. چرا که میتوانند وزن ناحیه بالاتنه فرد را به طور مساوی در سطح خود توزیع کنند و به همین دلیل برای افرادی که درد در ناحیه سر و گردن خود دارند عالی هستند.

2- وزن بالش

معمولا بالشهای پشمی و پنبهای با الیاف طبیعی یا مصنوعی، سبکتر از بالشهای لاتکس و مموری فوم هستند. بنابراین اگر به دنبال یک بالش سبک هستید، حتما به این نکته توجه کنید.

3- اندازه بالش

اندازه سطح بالش و حتی ضخامت آن در نحوه هماهنگ کردن سر، گردن و شانه ها با ستون فقرات و در نهایت میزان راحتی آن بسیار موثر است. بنابراین پیش از خرید و انتخاب بالش طبی حتما به این نکته توجه کنید.

انواع بالش طبی

در حال حاضر انواع بالشهای طبی مانند بالشهای دورگردنی، بالشهای طبی پشتیبان گردن، بالش‎های طبی زیرنشیمنی، بالشهای ضدرفلاکس، بالشهای بارداری در بازار موجود هستند. از بالشهای دورگردنی معمولا به همراه بالشهای استاندارد طبیعی برای کمک به تسکین درد گردن، شانه و قسمت فوقانی کمر و به تبع سردرد ناشی از آنها استفاده میشود. در حالی که بالشهای طبی پشتیبان گردن به طور مستقل فقط برای پشتیبانی از گردن در هنگام خواب، بخصوص در افراد مبتلا به دیسک گردن، طراحی شدهاند. اصولا از الیاف پلیاستر یا مموری فوم تهیه میشوند.

در هنگام انتخاب بالش طبی، علاوه بر نکات ذکر شده، بهتر است با پزشک ارتوپد و یا فیزیوتراپیست خود نیز مشورت کنید. فروشگاه اینترنتی تجهیزات پزشکی حرفهای و خانگی درمان کالا در حال حاضر امکان عرضه انواع بالشهای طبی و استاندارد از معتبرترین برندها با حداقل قیمت را دارد. این فرصت عالی را از دست ندهید!